Velofollies groter dan ooit

Kortrijk is van 19 tot en met 21 januari opnieuw de gastheer van de internationale fietsbeurs Velofollies in Kortrijk Xpo. Met meer dan 300 exposanten binnen alle domeinen van fietsen en wielrennen mag Velofollies zich ondertussen kronen tot tweede grootste fietsbeurs van Europa.

Net als vorige editie mag Velofollies ook in 2024 opnieuw rekenen op de aanwezigheid van de volledige fietsmarkt. De beurs presenteert dan ook een compleet aanbod van de nieuwste racefietsen, MTB’s, gravelbikes, trekkingfietsen, hybrides, e-bikes, retrobikes en bakfietsen, inclusief een sterk aanbod van kledij, fietsreizen, voeding en accessoires. Deze editie wordt de sportieve focus extra onderlijnd, vooral door de exponentiële groei van de gravelbike. “Wij integreren alle type fietsen”, zegt Pieter Desmet van Kortrijk Xpo.
“Zo onderscheiden we ons van andere beurzen die veelal focussen op één thema.”

E-bike
E-bikes zijn uiteraard ook niet weg te denken op Velofollies. De e-bike is uiteraard goed vertegenwoordigd op diverse standen. Elke fabrikant die iets te betekenen heeft, staat op de beurs. Pieter Desmet ziet trends op het vlak van e-bikes. “We zien dat de e-bikes lichter, verfijnder en meer geïntegreerd worden. De e-bikes worden gekoppeld aan alles wat met connectiviteit en apps te maken heeft. We zien dat de batterij meer dan ooit in de schuine buis wordt geïntegreerd, met ingewerkte kabels. Dat is meer aerodynamisch. Qua speedelecs steken er toch een aantal Belgische merken de kop op, zoals Aska, Specter en Ellio. Dat zijn bedrijven die zich in die markt gevestigd hebben. We zien verder veel lichte, sportieve modellen bij fabrikanten, zoals BMC, Specialized en Scott. Bij de traditionele e-bikes heeft Kalkhoff dan weer een licht L-model van rond de 20 kilo op de markt gebracht.”

E-bikes, veiligheid en esthetiek gaan hand in hand
Je kan er opnieuw diverse merken testen op een heus indoor testparcours, inclusief helling en behendigheidszone. “Je merkt vooral dat er duidelijk geïnvesteerd is in veiligheid”, zegt Pieter Desmet van Kortrijk Xpo. “Zo worden ABS-systemen steeds meer voorzien op e-Bikes. Ook op esthetisch vlak worden stappen gezet met focus op het mooi en stijlvol wegwerken van zowel de motor als de batterij in het frame. Het verschil met fietsen van pakweg 5 jaar terug is opvallend. Verder merk je dat de e-bike met riemaandrijving aan populariteit wint. De riemaandrijving biedt een laag onderhoud gekoppeld aan simpliciteit, de fiets met achterderailleur en ketting biedt een net iets sportievere ervaring.”

Boom
Pieter Desmet merkt dat het boomen qua verkoop wat gaan liggen is. “De voorbije jaren is de verkoop van e-bikes enorm geboomd. Dat is nu aan het stabiliseren én bovendien hebben de dealers ook nog aardig wat stock. De verkoop is nog altijd goed, maar de pieken van de laatste 2 jaar zijn er wat uit. In dat segment is er wat vertraging opgetreden, maar de verkoop is nog steeds beter dan precorona.”

Gravel als centraal thema
Sinds corona is de fietssector verwend geweest met enkele commercieel zeer succesvolle jaren. “Die pieken liggen nu wat achter ons en de markt is stilaan aan het normaliseren, maar het huidige niveau piekt nog steeds boven dat van 2019 uit”, zegt Pieter Desmet van Kortrijk Xpo. “Binnen de segmenten is het duidelijk dat in de Belgische markt de gravelfiets, de e-mtb, e-longtail aan een stevige opmars bezig zijn, en verwacht wordt dat zich dat ook in 2024 zal verderzetten.”

Groter publiek
En dit merk je ook volop op de beurs, waar gravel het centrale thema is. “De voordelen van op een comfortabele manier verschillende ondergronden te kunnen trotseren die met een racefiets niet haalbaar zijn, en zo een groter avontuurgehalte te ervaren, spreekt duidelijk een divers fietserspubliek aan”, zegt Pieter Desmet. “Sommige merken zoeken daarbij het ultrasportieve segment op, anderen evolueren richting het bikepacking publiek.”

Graveldiscipline
Ook op competitief vlak is de graveldiscipline aan een opmars bezig. “De grindpaden in de Strade Bianche spraken al vaak tot de verbeelding, maar met gravelkampioenschappen als het BK, EK en WK Gravel, én een gravelrit in de Tour de France in 2024, is de toon helemaal gezet”, zegt Pieter Desmet. “Tijdens Velofollies kan je niet alleen alle diverse gravelfietsen aanschouwen, je kan er ook een workshop volgen rond de optimale voorbereiding op een gravelrit alsook een graveldebat bijwonen met (ex)renners.”

Duurzaamheid, elektronica en connectiviteit
De fiets is steeds een duurzaam vervoermiddel geweest, als één van de minst vervuilende vervoersmiddelen. Toch worden nog meer inspanningen gedaan naar slijtvastheid toe, zo doen fabrikanten hun best om ook onderdelen duurzamer te maken. Ook elektronica is niet meer weg te denken binnen fietsmiddens, niet enkel de oortjes in de koers, of het elektronisch schakelen dat duidelijk de norm geworden is bij racefietsen, maar vooral connectiviteit is booming: alles op de fiets staat in verbinding met de gebruiker via apps.

Beleving
Beleving staat centraal op Velofollies, en de beurs mag dan ook traditioneel rekenen op de aanwezigheid van toppers en ex-renners uit het wielermilieu.
“Dit jaar zijn niet minder dan Alberto Contador, Greg Van Avermaet, Jan Bakelants en André Greipel anwezig voor een interview of meet & greet, op het centrale podium, bij één van de exposanten of aan de Vive-le-Velo tafel van Karl Vannieuwkerke”, zegt Pieter Desmet. “Er zijn meet & greets. Je proeft hier de fiets en wielersfeer. Naast deze gezapige gesprekken kan je op Velofollies tenslotte ook jouw kennis aanscherpen rond trainen met een vermogensmeter, je optimaal voorbereiden voor je graveluitdagingen of de zin en onzin van de verschillende (inspannings)testen om je conditie te evalueren, en uiteraard nagenieten in het Kwaremont café.”

Fiets app
In dit kader lanceert Velofollies trouwens een nieuwe fiets-app, vf Clubs. “Het is een makkelijke én gratis app voor het beheer van fietsclubs, alsook voor afzonderlijke vriendengroepen die regelmatig samen fietsen”, zegt Pieter Desmet. “Met vf Clubs kan je eenvoudig een ritten -en activiteiten kalender digitaal opzetten, inclusief het opladen en delen van GPX-files. Je kan aanwezigheden automatisch bijhouden en op elk moment statistieken bekijken van het aantal gereden ritten, kilometers of hoogtemeters per deelnemer, een online en real-time clubklassement. De app laat ook toe om contactgegevens te consulteren per lid, inclusief noodcontact en (medische) gegevens, om zo snel te kunnen handelen bij mogelijke ongevallen.”

QR code
Het toegangsticket heeft tenslotte een QR-code die vlot kan gescand worden door exposanten. “De exposant kan zo makkelijk gegevens overnemen en de catalogus of gevraagde informatie toesturen. Zo moet de bezoeker niet met zakken vol folders zeulen.” Velofollies vindt plaats op vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 januari, van 10u tot 18u, met een avondopening op vrijdag tot 21u. Tickets kosten 15 euro in voorverkoop en kunnen besteld worden op www.velofollies.be. Daar vind je ook het volledige overzicht van randactiviteiten en alle exposanten en merken terug.

Praktisch:
Openingsuren:
Vrijdag 19 januari: 10u – 21u
Zaterdag 20 & zondag 21 januari: 10u – 18u

Locatie:
Kortrijk Xpo
Tickets:
15 € in voorverkoop.
Ticketverkoop start op 20 november.
Alle info op: www.velofollies.be