KBC Fietsleasing versterkt digitale procesflow

Ontzorgen is heel belangrijk voor KBC Fietsleasing. De vlootbeheerder wordt sinds 1 maart nog meer ontlast. Door in te zetten op digitalisering is het ook mogelijk de prijzen te optimaliseren.

“We hebben de service van KBC Fietsleasing nog verder geoptimaliseerd. Sinds begin maart zetten we op het vlak van de digitale procesflow enkele nieuwe stappen. We stonden al heel ver, maar we willen nu de beleving nog boeiender maken. Het is altijd meegenomen als het sneller en vlotter gaat, en als er minder werkdruk is voor de vlootbeheerder”, zeggen Wim Vanzeir, Head of Sales Support Services, Marketing & Communication en Jan Rykaert, Pré-Sales Specialist. Een pluspunt is dat er daardoor bij KBC Fietsleasing minder medewerkers nodig zijn, wat het mogelijk maakt om de prijzen te optimaliseren. “Dat is uiteraard voor iedereen interessant. Ons vernieuwde aanbod is een combinatie van ervaring, een snelle doorlooptijd en een positief effect op de portemonnee.”

Vlootbeheerder ontlasten
“Ontzorging is voor ons heel belangrijk. We streven ernaar de vlootbeheerder zo weinig mogelijk werk te geven. Het bestelproces van de fiets verliep al digitaal en loopt vlot. Maar de loonverwerking brengt behoorlijk wat werk met zich mee. Ook op dat vlak namen we initiatieven. We ontwikkelden een integratietool die aansluiting geeft met sociale secretariaten. We startten met KPMG en Partena, maar intussen zijn er veel meer, zoals Cipal Schaubroeck, Acerta, Attentia en Payflip. Ook andere sociale secretariaten willen we integreren. De voorbereidingen lopen momenteel.”

Groei fietsleasing
Jan Rykaert: “We zien nog steeds een groei van e-bikes, bijvoorbeeld ook op het vlak van de investeringswaarde van de fiets. Een High Speed Bike wordt voor particulieren een luxeproduct, maar via fietsleasing is het financieel wel haalbaar. Er is veel vraag naar klassieke stadsfietsen die elektronische ondersteuning geven en een auto kunnen vervangen. Ook het segment van gravelbikes doet het heel goed. Het is al even een hype, maar we zien dat het segment blijft groeien, net zoals dat van de racefietsen. Ook hier speelt leasing een belangrijke rol. Wim Vanzeir: “Als het contract afgelopen is, kunnen klanten kiezen om de fiets aan te kopen, wat vaak gebeurt. Daarna leasen ze opnieuw een fiets, vaak een ander type. Dan schakelen ze graag over naar een sportieve fiets.

Ook zien we de omslag van bakfietsen naar longtail fietsen. Longtails zijn veel beweeglijker, terwijl een bakfiets vrij log is. Een longtail is ook moduleerbaar en groeit mee met je situatie. Je kan er kinderen mee vervoeren, en als die zelf fietsen, haal je de zitjes eruit om een bak te plaatsen, bijvoorbeeld voor boodschappen. Ook parkeren is een stuk eenvoudiger. Je kan ze bijvoorbeeld rechtopstaand stallen, wat heel handig is.”