Azor: oerdegelijke fietsen“Onze fietsen gaan jarenlang mee”

Azor startte kleinschalig als project van fietsenmakers die hun eigen merk wilden lanceren. Duurzaamheid is heel belangrijk; er wordt gewerkt met kwaliteitsvolle onderdelen. Klanten kunnen via MyAzor zelf hun fiets samenstellen.

Azor werd opgericht door twee voormalige werknemers van Union die zelf fietsen wilden ontwikkelen en op de markt brengen. Samen met hun echtgenotes richtten ze in 1997 Azor op. Drie van de vier initiatiefnemers zijn nu, 27 jaar later nog steeds actief in de zaak: Jan en Saakje Rijkeboer en Ingrid de Gijs. “We hadden een naam nodig om het merk te lanceren. Ons logo is een havik. Eerst dachten we aan Hawk maar die naam was beschermd. We kozen daarom voor de Spaanse vertaling van havik: Azor”, zegt Ingrid.
Het was een succes, nu is Azor 27 jaar verder, zijn er ruim 40 werknemers in dienst en is er een afzetmarkt in Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen, Australië, Canada, de Verenigde Staten… Corona zorgde ervoor dat we het fietsen ontdekten, ook in België. “We willen graag nog actiever worden in België. We zijn ervan overtuigd dat we daar zeker een doelpubliek vinden. Op beurzen merken we veel belangstelling”, aldus Ingrid.

Duurzaamheid
Jan Rijkeboer was en is nog steeds het creatieve brein. “Toen we van start gingen, had hij het voornemen om verspilling van materialen tegen te gaan. Dat heeft impact op de manier waarop je een bedrijf runt. De zaakvoerders denken over alle onderdelen heel goed na, ze worden ook grondig getest.” Azor ging kleinschalig van start en wilde vooral goede, kwaliteitsvolle fietsen maken. Het zijn fietsen met een lange levensduur. “Het aspect duurzaamheid vond later in de samenleving meer weerklank, maar wij waren er dus al langer mee begaan. Het typeert ook onze klanten: het zijn mensen die zich daar ook bewust van zijn en op lange termijn denken. Ze investeren graag in een fiets waar ze lang mee kunnen rijden. Soms ontmoeten we klanten die al vijftien jaar met een Azor-fiets rijden. Dat is heel leuk om te horen.” Wie een bezoek bracht aan de Hoge Veluwe, heeft ongetwijfeld gebruik gemaakt van de witte fietsen. Ze komen uit de fabriekshal van Azor in Hoogeveen en zijn bestand tegen veelvuldig gebruik.

Maatwerk
Azor bereikt ook klanten die een speciaal model willen. Met hun custom made aanpak scoren ze heel goed. Wie klein is, geeft soms de voorkeur aan een lage instap of een laag frame. Voor zware mensen zijn er fietsen met een sterker frame en stevigere wielen en velgen. Een aantal modellen kan 200 kg aan. “We gaan van frames voor dames van 49 cm tot heren maat 73 cm. Die grote maat hebben we ook zelfs als e-bike met middenmotor.” Azor werkt uitsluitend met een dealernetwerk, klanten kunnen op basis van een folder onderdelenpakketten samenstellen. Sinds 3 jaar is er ook een MyAzor configurator, waarmee klanten zelf hun fiets kunnen samenstellen zodat de fiets heel persoonlijk wordt. De configurator is er sinds dit jaar ook voor de bakfietsen van Bafiets.nl. Klanten kunnen de fiets/bakfietsen zelf samenstellen. Ze krijgen een fiets/bakfiets die speciaal voor hen en naar hun wens is gemaakt. Zo zijn er geen kosten voor onnodige extra’s. Het is voor velen een beleving, zo blijkt uit de verhalen op sociale media.

Inspelen op evoluties
Recent kwam het type Zandvoort op de markt, Azors eerste fiets met een Intube accu en EP6 Cargo middenmotor. In de dames framematen 49/55 en 61 cm er is zelfs ook een optie voor vijf versnellingen met Belt-drive en 630 Wh accu en schijfremmen.
Ook is er dit jaar het type Elburg bijgekomen; een 49 cm laag instap frame, dit frame biedt mensen de mogelijkheid om op hun fietsen te blijven zitten, terwijl ze stilstaan, zonder dat ze van het zadel af hoeven. Deze Elburg heeft een krachtige EP6 Cargo middenmotor en uitsluitend schrijfremmen. Beide fietsen zijn te verkrijgen in standaard 19 Azor kleuren.
Elke Azor is voorzien van een keihard drielagen poederlak systeem met K.T.L. grondlaag.
Dat zorgt ervoor dat de fietsen een sterke laklaag krijgen. De spatborden en stangen zijn onder de laklaag verzinkt of ze zijn gemaakt van roestvrij staal. Alle frames zijn uitgerust met oversized buizen. Hierdoor wordt de fiets sterker, maar bijna niet zwaarder.

Ambities
Azor heeft de ambitie om het meest degelijke fietsmerk te blijven. “We schakelen mee met de evoluties op de markt. Op beurzen zie je consumenten en dealers, het zijn belangrijke contacten om feeling te houden met wat er leeft. Dat volgen we echt heel goed op. Soms gaat het om een ander model, soms om aanpassingen aan de accu. We spelen snel in op evoluties.”

www.bakfiets.nl
www.azor.nl