Busch+Müller

Toen ik de geschiedenis van Busch+Müller doornam, bleek verrassend genoeg dat het bedrijf reeds in ’26 van start is gegaan.
Mr Muller : In het jaar 25 om precies te zijn.

Kunt u mij wat meer vertellen over uw geschiedenis?
Mr. Muller : Mijn grootvader is in ’25 begonnen met Muller. Hij en August Busch werkten samen in hetzelfde bedrijf. Hij moest nog leren werken, want hij was toen nog maar 16 jaar. Het bedrijf waar ze allebei werkten ging in ’25 failliet. Het was een tijd waarin er een economische crisis gaande was. En de twee jongens dachten: wat kunnen we nu doen? We hebben geen werk. Dus besloten ze om een deel van het bedrijf dat failliet was gegaan te redden en startten ze een nieuw bedrijf. Mr Busch was technicus en mr Muller was een collega. De vader van mr Muller was smid. Hij had een koe en het geld dat hij van de melk kreeg, gaf hij aan zijn kinderen. Dus investeerden ze een deel van het geld in een bedrijf dat verlichting voor fietsen produceerde. Het was geen actief licht, maar een reflector. Ze hadden het geluk dat de Duitse regering eiste dat fietsen reflectoren hadden en dat was goed voor het bedrijf. Na vijf jaar werkten er al 10 mensen in de zaak. In die tijd probeerden ze verschillende producten uit, zoals helmen. Maar ze maakten ook wasmachines, waar ze later ook mee zijn gestopt. Uiteindelijk keerden ze terug naar de productie van fietsverlichting, tot op de dag van vandaag. In de jaren 1950 begonnen ze met de productie van spiegels voor fietsen en motorfietsen. Deze worden vandaag de dag nog steeds geproduceerd, voor BMW, KTM en andere bedrijven. In de jaren ’80 kwam het bedrijf in zwaar weer, omdat geen van de kinderen van de Busch-kant het bedrijf wilde voortzetten. En dus kochten mijn vader en grootvader de familie Busch uit, maar behielden wel de naam, omdat die een grote bekendheid genoot. Mijn grootvader en vader bleven in het bedrijf en mijn vader werkt er zelfs nu nog, ook al is hij 80 jaar oud. Hij is nog steeds eigenaar van het bedrijf en komt halve dagen werken.

Dus tegenwoordig is uw bedrijf helemaal gericht op fietsen, toch?
Mr Muller : Fietsen en motoren, ja!

Op uw website kunnen we zien dat uw bedrijf zich richt op duurzaamheid. Hoe belangrijk is dat voor u?
Mr Muller : Voor ons is het een belangrijke aangelegenheid, omdat wij in de fietsenbranche zitten. We hebben een afdeling die ISO 14001 heet. Het is vergelijkbaar met kwaliteitsmanagement 9001, maar dan gericht op zonne-energie en een overall ‘environmental’ management systeem. Zonne-energie levert niet genoeg elektriciteit voor onze productie, dus we moeten ook energie inkopen. Voor de productie van onze koplampen is ook veel kuntstof nodig. We proberen minder kuntstof op oliebasis te gebruiken, maar meer kuntstof op basis van natuurlijke hulpbronnen. Ook gebruiken we veel composteerbaar kuntstof. Dat is niet altijd gemakkelijk, omdat deze producten verschillende productie- en verwerkingsprocessen hebben. We kunnen dus niet alleen materialen gebruiken die niet op olie gebaseerd zijn.

Neemt u dit mee in uw commerciële campagnes? Om de mensen te laten weten dat u zo duurzaam mogelijk bent?
Mr Muller : Ja, want voor veel van onze klanten is dit heel belangrijk. Zij willen alleen milieuvriendelijke producten van ons kopen.

Hoe informeert u de winkeliers over het belang van veiligheidsvoorzieningen, zoals verlichting?
Mr Muller : We proberen de dealers te overtuigen van het belang van veiligheid op de fietsen. In België hebben we bijvoorbeeld onze vertegenwoordiger die de dealers bezoekt en hen overtuigt van het belang van veilige verlichting. Hij biedt hen de mogelijkheid om onze lampen te testen, zodat zij op hun beurt de eindgebruiker kunnen overtuigen. We geven informatiesessies aan onze dealers, maar ze kunnen ook naar onze productie in Duitsland komen, op 50 kilometer van Keulen. In de winter krijgen we dus meer dan 300 dealers over de vloer in onze productie-eenheid om te laten zien hoe onze lampen worden geproduceerd en hen te overtuigen van het belang van een goede verlichting.

Jullie producten zitten wat minder op merken die wij kennen in onze markt. Hoe komt dit en ziet u daar evolutie?
Absoluut! We leveren aan meerdere Belgische fietsmerken, maar jammer genoeg zijn er nog veel fietsmerken die minder goede fietsverlichting ( lees veilige fietsverlichting ) monteren. Deze merken monteren het minimaal nodige. Daardoor verkopen de dealers steeds vaker onze producten als vervolgproduct omdat de consument behoefte heeft aan bijv. koplampen met een hogere lichtopbrengst en een beter lichtbeeld om zelf beter te zien en gezien te worden.
Bij veel fietsfabrikanten valt er daarmee nog wel het een en ander te verbeteren en daarmee voor ons te winnen. De weg daarnaar toe is inderdaad wat langer.

Laten we het eens hebben over een van mijn favoriete B&M-producten: de knipperlichten voor E-bikes. Als we naar België kijken, is Klever de enige fabrikant die in de fabriek knipperlichten op zijn fietsen zet. Ik denk dat ze op elke speed pedelec zouden moeten zitten om de veiligheid te vergroten. Ziet u daar een evolutie?
Mr Muller : Dit essentiële product is nog niet op elke markt verkrijgbaar. De belangstelling is erg groot, dus ik denk dat dit een belangrijke markt voor ons wordt. Het is belangrijk dat mensen het veiligheidsaspect onderkennen. In Duitsland is het bijvoorbeeld niet toegestaan om het op normale elektrische fietsen te gebruiken. Maar we verwachten dat de regelgeving volgend jaar 2025 zal veranderen, omdat iedereen zich realiseert hoe belangrijk het is voor de veiligheid.

Helaas is onze ervaring in België dat er eerst mensen gewond moeten raken voordat er iets verandert. De richtingaanwijzers zijn al toegestaan op speed pedelecs, maar we hopen dat het snel verplicht wordt op elke speed pedelec.
Mr Muller : Helaas is het in Duitsland niet alleen niet verplicht, het is zelfs niet optioneel. Wij zouden al blij zijn als het gewoon mocht. Mag het in België?

Ja, het is gewoon toegestaan. Maar het zou alleen maar een logische evolutie zijn dat het in de toekomst op heel veel E-bikes geïnstalleerd zou worden.
Mr Muller : Dat denk ik ook. Net zoals de eerste auto’s alleen een mechanische arm hadden om aan te geven welke richting je op wilde. Later schakelden ze over op knipperlichten, dus ik denk dat de fietsen dezelfde kant op zullen gaan.

Een laatste vraag: hoe ziet de toekomst er voor u uit? Ik denk veelbelovend is, gezien de evolutie in de fietsindustrie
Mr Muller : Wat betreft de evolutie in de verlichtingsindustrie, daar hebben we het einde nog niet van gezien. Het gaat maar door. LED’s worden steeds beter. Als we kijken naar 10 jaar geleden, toen was het maximale licht dat we konden bereiken 15 Lux en nu tot 300 Lux. En ik weet zeker dat we er nog niet zijn. We hebben een aantal interessante producten in de pijplijn voor de sector. Fietsen zijn meer en meer een oplossing voor de problemen in de grote steden, dus ik denk dat er een zeer mooie toekomst is weggelegd voor de fiets.

En dus voor Busch+Müller?
Mr Muller : Dat hopen we

Hartelijk dank voor dit gesprek!