De innovatieve fiets LD 920 E automatic van Decathon getest

Decathlon heeft dit jaar de e-bike ‘LD 920 E automatic’ op de markt gezet. Deze fiets is het resultaat van een samenwerking tussen Decathlon en de Belgische start-up E2 Drives, die beiden fietsen toegankelijker wilden maken voor zoveel mogelijk mensen. De eindmontage van de fiets vindt plaats bij AML, de assemblagefabriek van BTWIN Village (hoofdzetel fietsen van Decathlon) in Rijsel. We brachten een bezoek.

De e-bike LD 920 E automatic is nog maar enkele maanden op de markt. Volgens Herman Van Beveren, de Nederlandstalige directeur Urban Biking van stadsfietsenmerk Btwin en gewezen CEO van Decathlon België (2008-2016), wordt de fiets goed onthaald op de markt en loopt de verkoop goed. “We zien in de reviews dat de fiets goed onthaald wordt”, zegt Van Beveren. “De innovatie wordt goed onthaald. We hebben een product dat beantwoordt aan de grote kwaliteitsstandaard.” De LD920 E automatic is de eerste fiets (26.1 kg) van een geheel nieuwe generatie e-bikes. De e-bike ‘LD 920 E automatic’ van de sportketen is te koop in 20 landen.

Design
De gloednieuwe middenmotor (OWURU Automatische traploze motor) van de fiets is ontworpen door het Belgische bedrijf E2 Drives en maakt de weg vrij voor een hele nieuwe generatie elektrische fietsen. “We hebben geprobeerd een eenvoudig en strak ogend product met lange levensduur te creëren”, zegt productontwerper Cyrille. “Wat de kleurkeuze betreft wilden we niet gewoon de trends volgen, we zijn gegaan voor een tijdloos product dat mensen niet beu worden. Deze fiets is bedoeld voor lange afstanden. Bij het ontwerp van de fiets zijn we begonnen met een palet van vrij neutrale, onverzadigde kleuren in relatie tot de natuur. Hierdoor kunnen we een breed publiek aanspreken: hoe feller de kleuren, hoe groter het risico dat veel mensen afhaken.”

Ergonomie
De ergonomie speelde een belangrijke rol in het ontwerpproces. “De bediening is bijvoorbeeld zo ontworpen dat het zo intuïtief mogelijk is”, zegt productontwerper Cyrille. “We hebben gewerkt aan duidelijke knoppen zodat de gebruiker ze kan gebruiken zonder ernaar te hoeven kijken. Ze bewegen ook allemaal anders, zodat ze gemakkelijk te onthouden zijn.” Er werden ook heel wat uitgangspunten gekozen met betrekking tot de functionaliteit van de fiets. “We wilden een product dat gebruiksvriendelijk is. Hiervoor hebben we met name besloten om het zwaartepunt van de fiets zoveel mogelijk te centreren en te verlagen. Ook de centrale motor bij de pedalen en de accu in de buis zorgen voor een goed hanteerbare fiets. Net als bij de accu wilden we ook de componenten zo goed mogelijk in de fiets integreren: de behuizingen verbergen de motor en het scherm is mooi verwerkt in de stuurpen. Hetzelfde geldt voor de lichten, die blijven branden als de motor wordt gestart.”

Dubbele motor
De Owuru-motor, ontwikkeld in samenwerking met de Belgische start-up E2 Drives, biedt een exclusieve alles-in-één-technologie. Het systeem met dubbele motor combineert reactieve elektrische ondersteuning met continu variabel automatisch schakelen. Door het automatische versnellingssysteem heb je als fietser het gevoel dat je altijd op het vlakke rijdt, zelfs wanneer de weg omhoog loopt. Het gloednieuwe systeem werd de voorbije 13 jaar in Waver ontwikkeld. Met de dubbele motor – zonder cassette of derailleur – kan je automatisch en traploos schakelen. Je hoeft niet meer te schakelen. De motor kan zijn overbrengingsverhouding automatisch en probleemloos aanpassen aan het type terrein en de inspanning van de fietser.

Dubbele riemaandrijving
De motor heeft een dubbele riemaandrijving: de interne overbrenging wordt verzekerd door twee synchrone riemen, die garant staan voor een soepele en stille werking. Deze twee riemen garanderen de overdracht van de inspanningen van de fietser en het koppel dat door elke motor wordt geleverd aan de planetaire tandwieloverbrenging. De planetaire tandwieloverbrenging in het hart van het systeem maakt het mogelijk om menselijke energie (trappen) te combineren met de kracht van elektromotoren door een bepaalde overbrengingsverhouding, vertragend of versnellend, te produceren. Aangezien het toerental van de motoren variabel en continu ten opzichte van elkaar is, kan de overbrengingsverhouding binnen het werkbereik ook continu variëren. Er is een dubbele motor aanwezig: de twee motoren worden continu aangedreven. Dit maakt het mogelijk om elk niveau van ondersteuning en versnellingsverhouding te verkrijgen door zich aan te passen aan de cadans van de fietser, voor een vlotte en persoonlijke rit. De motoraandrijving kan enkel onderhouden worden bij Decathon, niet bij een lokale fietshandelaar. De fiets zelf kan wel onderhouden worden door een fietshersteller.

Batterij
Er is één enkele printplaat: er is één enkele slimme toepassing nodig om de overbrengingsverhouding en het te leveren ondersteuningsniveau te berekenen dankzij een krachtige microcontroller. Deze bewerking wordt uitgevoerd op basis van de gegevens die zijn verzameld door de acht sensoren van het systeem en worden meer dan 20.000 keer per seconde gemeten en doorgegeven naar de motoren. De e-bike is uitgerust met een geïntegreerde Lithium-Ion-accu van 48V (capaciteit 702Wh). De e-bike heeft een autonome en krachtige verlichting (30 lux). De fiets heeft een bagagedrager 27kg, compatibel met kinderzitjes. Er werden hydraulische schijfremmen geplaatst. Er is een geïntegreerde GPS aanwezig zodat de fiets vlot terug te vinden is. Voor het dashboard werd voor een geïntegreerd kleurendisplay gekozen. Er werd voor een geveerde voorvork van het type “HEADSHOCK” gekozen.

Btwin Village
E-bike magazine mocht de fiets uittesten, samen met andere journalisten. Herman Van Beveren nam ons op sleeptouw door het drukke verkeer in Rijsel. Wat ons opviel is dat we met de fiets makkelijk snelheid konden maken. Dat voelde wel comfortabel aan in het drukke verkeer. We hadden steeds genoeg snelheid om de bussen voorbij te steken of voor te blijven. We konden moeiteloos switchen tussen de ondersteuningsniveaus. Zelfs de trapfrequentie konden we aanpassen. Vanuit stilstand konden we vlot op een helling vertrekken en snelheid maken. De heldere verlichting bleef steeds branden waardoor we goed zichtbaar waren. De fiets verloor zijn grip ook niet op gladde ondergronden.

Eindmontage
De eindmontage van de fiets LD920E vindt plaats bij AML, de assemblagefabriek van BTWIN Village in Rijsel. De LD920E telt 100 componenten op de fiets. De componenten worden machinaal vervaardigd, maar manueel in elkaar gestoken. Ook de OWURU-motor wordt er gebouwd. Voor de LD920E automatic is er een productielijn van 14 stations met in totaal 20 medewerkers nodig om de fiets te assembleren. Er zijn in totaal 100 componenten op de fiets. De componenten worden machinaal vervaardigd, maar manueel in elkaar gestoken. Ook de OWURU-motoren wordt er gebouwd. Naast het model LD920E worden er nog andere modellen geassembleerd zoals racefietsen van ‘Van Rysel’, cargobikes en elektrische stadsfietsen van ‘Btwin’ en mountainbikes van ‘Rockrider’. Er worden 100 000 fiets per jaar geassembleerd. Decathlon beschikt ook over een innovatie-atelier en testlabo. Decathlon doet voortdurend onderzoek om te innoveren. En daar is de fiets LD920E automatic zeker een bewijs van.

DECATHLON-app
Er zijn verschillende diensten van Decathlon om je zo goed mogelijk te begeleiden bij de dagelijkse trajecten. In geval van diefstal, kun je aangifte doen via de app en de politie kan contact met je opnemen via de app: 91% van de fietsen wordt gevonden. Houd je gemiddelde snelheid en het aantal verbrande calorieën bij tijdens je fietstochten. Decathlon heeft ook een verzekering die dekking biedt in geval van ongeval, schade of diefstal (maximaal € 14/ maand zonder verplichting). Bij diefstal wordt je fiets vervangen of terugbetaald zonder eigen risico en zonder waardeverlies als hij niet binnen 48 uur wordt gevonden. Het abonnement afsluiten op de verzekering gebeurt via de speciale app in minder dan 5 minuten. Volgens Decathlon is het essentieel om een fiets te testen voordat je hem dagelijks gaat gebruiken. En zeker bij het kopen van een elektrische fiets. De meeste Decathlon winkels fungeren ook als testcentra, je kan er verschillende (elektrische) modellen reserveren om een testritje mee te maken. Meer info vind je op hun website.