VanDijck Juno Hypershift – ontzettend aangenaam fietsen met volautomatisch schakelsysteem

VanDijck geeft zelf aan gedreven te worden door innovatie en steeds op zoek te gaan naar vernieuwingen die ze onmiddellijk willen toepassen op hun e-bikes. Ik was dan ook verheugd toen ik de kans kreeg om de splinternieuwe VanDijck Juno Hypershift te testen. Wat mijn nieuwsgierigheid vooral prikkelde, was het volautomatische schakelsysteem van Kreutzer waarmee dit model is uitgerust.

Vormgeving, uitrusting en bediening
Zonder overdrijving kan men stellen dat de Juno Hypershift heel mooi oogt door een gestroomlijnde vormgeving en een afwerking waarbij er veel oog is voor detail zonder zichtbare lasnaden. De in het frame ingewerkte batterij is uitneembaar maar kan ook opgeladen worden via een oplaadpunt in het frame. Via een groot kleurendisplay krijg je heel wat relevante informatie: het ingestelde ondersteuningsniveau, de snelheid, de geleverde wattage, de totaal afgelegde afstand, de trapfrequentie, de trip info, de gemiddelde snelheid en de maximumsnelheid. Het ontbreken van info over de resterende reikwijdte van de batterij ervaar ik als een gemis. Aangezien het schakelsysteem volledig automatisch werkt, is er op het stuur geen shifter voor de versnellingen beschikbaar. Met de schakelaar op het stuur kan je wel het gewenste ondersteuningsniveau (eco, tour of boost) selecteren. De Juno Hypershift is zowel voor- als achteraan uitgerust met hydraulische schijfremmen. Bovendien is de fiets geleverd met een onderhoudsvriendelijke aandrijfriem. Ongetwijfeld een meerwaarde!

Soepel en krachtig accelereren
Voor de testritten waarbij ik gebruik mocht maken van de versie met de 522 Wh accu opteerde ik voor fietsroutes in de omgeving van Lokeren. Vooral de Molsbroek-fietsroute bood de kans om de mogelijkheden van de Kreutzer-motor te testen. Op deze route kreeg ik toch wat bescheiden klimwerk en een aantal stroken onverharde wegen te verwerken. Bovendien waren de weersomstandigheden met een bij momenten heel krachtige tegenwind en af en toe een stevige regenbui toch vrij uitdagend. Ondanks de weersomstandigheden legde ik het parcours van bijna 50 km af in precies 2 uur.

De Kreutzer-motor zorgt voor een heel soepele en krachtige acceleratie. Dankzij de Hypershift versnelling moet je niet meer schakelen bij heel sterke tegenwind of bij het beklimmen van een hindernis. De Hypershift modus wordt automatisch geactiveerd op momenten dat dit nodig is. De motor detecteert wanneer de weerstand op de pedalen groter wordt en op dat moment treedt dit Hypershift systeem in werking en zorgt de motor gedurende enkele seconden voor een extra boost. Heel aangenaam fietsen!

De automatische versnelling maakt het fietsen nog leuker. Geen ergernis meer omdat je als fietser vergeten bent om terug te schakelen naar een lagere versnelling bij een stop of bij een hindernis. Vertrekken uit stilstand gaat ontzettend soepel!
De schijfremmen werken zelfs tijdens een regenbui perfect en zorgen voor een groot veiligheidsgevoel in geval van een noodstop.

Conclusie
Deze scherp geprijsde VanDijck Juno Hypershift beschikt over heel wat troeven. En dit zowel voor recreatieve fietstochten als voor woon-werkverkeer. De automatische versnelling en het Hypershift systeem zorgen voor een schitterende fietservaring. Echt genieten! Wie dit wenst, kan zelf een testrit doen bij één van de VanDijck dealers.

Tekst: Luc Audenaert
Foto’s: Luc Audenaert