Zo vindt u de mountainbike die aan uw behoeftes voldoet

Niet alle mountainbikes zijn hetzelfde. Afhankelijk van het gebruik wordt onderscheid gemaakt tussen de categorieën enduro, all-mountain, cross-country, down-country en downhill. Welke mountainbike past bij u? Op basis van het gewenste gebruik laten wij u zien welke mountainbike voor u geschikt is.

Op welk terrein wilt u met de mountainbike rijden?

Plant u lange tochten op gematigd terrein? Zware afdalingen in de Alpen? Of rijdt u vaak in het bikepark? De belangrijkste factor bij het kopen van een mountainbike is het soort terrein waarop u wilt rijden. Als basisregel kunnen we zeggen: hoe ruiger het terrein, hoe meer veerweg de mountainbike moet hebben. Niet elke fiets is geschikt voor elk parcours.

Wat is het verschil tussen hardtails en fullys?

Op basis van hun chassis kunnen mountainbikes in twee categorieën worden onderverdeeld: hardtails en fullys. Hardtails zijn fietsen met een stijve achtervork. Ze hebben alleen een geveerde voorvork aan de voorkant. Door het verminderde aantal scharnieren zijn hardtails meestal onderhoudsvriendelijker en lichter dan de meeste fullys. Bovendien zijn hardtail mountainbikes ook goedkoper in aankoop. Bergafwaarts bereikt een hardtail echter al snel zijn grenzen.

Een fully is een fullsuspension mountainbike. Naast de geveerde voorvork heeft hij ook een schokdemper aan de achtervork. Daardoor biedt de fully meer comfort en betere rijprestaties. Het is gemakkelijker en sneller rijden op uitdagend terrein door de verhoogde tractie en stabiliteit.

Geometrie

Op basis van de veerweg van een mountainbike kunnen we dus een eerste ruwe indeling maken afhankelijk van het beoogde gebruik. De geometrie van een fiets is echter belangrijker. Die is veel bepalender voor het gedrag van de fiets dan de veerweg. De geometrie draagt in belangrijke mate bij aan het rijgedrag. Een vlakke balhoofdhoek heeft bijvoorbeeld een positieve invloed op de afdalingseigenschappen van een fiets. De wielbasis wordt langer, en de fiets loopt rustiger. Afhankelijk van het gebruik zijn de framegeometrie en ook de keuze van de geïnstalleerde componenten zeer verschillend.

Cross-country mountainbikes: de racemachines voor lange afstanden

Cross-country mountainbikes zijn geschikt voor lange afstanden op gematigd terrein. Met een veerweg van 100 tot 120 mm op de voor- en achtervork zijn deze mountainbikes zeer sportief om op te rijden. Bij cross-country mountainbikes ligt de focus op een laag gewicht en efficiënt rijden. Cross-country mountainbikes worden vaak gebruikt op bos- en veldwegen, op makkelijke trails of op onverharde paden. Voor uitdagende afdalingen hebben marathon-fullys te weinig veerweg.

Er zijn zeer weinig e-bikes in de cross-country categorie. E-bikes hebben vaak meer veerweg, omdat het extra gewicht dankzij de motorondersteuning niet doorslaggevend is.

Trail mountainbikes: plezier gegarandeerd in de bergen

Trail mountainbikes hebben een veerweg tussen 130 en 150 mm. Deze categorie wordt vaak gezien als de gulden middenweg tussen downhill fun en uphill flow. Trail mountainbikes zijn geen extreme downhillers, maar laten u ook eens met plezier meer uitdagend terrein aanpakken. Dankzij hun veelzijdigheid kunnen trailbikes worden gebruikt voor een ritje na het werk op weg naar huis, maar ook voor tochten op vakantie.

All-mountain mountainbikes: de allrounders

Zoals de naam al doet vermoeden, voelen all-mountain bikes zich goed op elk terrein. De veerweg ligt tussen 150 en 160 mm. Dat is genoeg om zelfs harde schokken op te vangen en veel plezier te hebben op hobbelige paden. De meeste all-mountain bikes zijn ontworpen om ook op langere tochten een goed figuur te slaan. Een comfortabele zitpositie en een schokvrij chassis krijgen daarom speciale aandacht bij het ontwerp van deze mountainbikes.

Enduro mountainbikes: thuis op moeilijk terrein

Paden die onderbroken worden door trappen, sprongen en uitstapjes naar het park – enduro bikes kunnen het allemaal aan. Met een veerweg van ongeveer 170 mm bieden enduro mountainbikes veel veerweg voor veel plezier in de afdaling. Een downhill-geometrie maakt het klimmen wat moeilijker, hoewel dit bij e-bikes slechts een ondergeschikte rol speelt. De uitrusting van enduro’s is ook op afdalen gericht. Sterke remmen met grote schijven, stevige banden en een voorvork met een grote diameter verhogen het gewicht van de fiets.

Afhankelijk van het beoogde gebruik is een van de bovenstaande categorieën mountainbikes beter of slechter geschikt. Daarom is het belangrijk om vóór de aankoop te weten waar u uw nieuwe mountainbike wilt gebruiken.

Hoeveel wilt u uitgeven aan een mountainbike?

Mountainbikes zijn duur. Een goed uitgeruste e-mountainbike kost enkele duizenden euro’s. De vraag rijst dus al snel hoeveel het plezier op een e-mountainbike u waard is. Als u uw mountainbike vaak gebruikt, kan het zinvol zijn om wat meer geld te investeren. De duurdere fietsen zijn uitgerust met componenten van hogere kwaliteit die het rijplezier nog vergroten. De remmen zijn bijvoorbeeld vinniger en beter bestand tegen hitte, en de aandrijvingen schakelen soepeler. De voorvork en de demper bieden meer instelmogelijkheden zodat het gedrag van het chassis nog beter op uw wensen kan worden afgestemd.

Uiteindelijk moet u zelf beslissen hoeveel u wilt uitgeven aan de mountainbike van uw dromen. Bij FLYER krijgt u altijd hetzelfde hoogwaardige frame, ongeacht voor welke uitvoering u kiest. Wij hechten ook veel belang aan de duurzaamheid van uw e-mountainbike. Daarom bouwen wij robuuste frames en gebruiken we alleen geselecteerde componenten die voldoen aan onze kwaliteitsnormen.

Hoe belangrijk is het gewicht van de fiets?

In het verleden was het gewicht vaak een belangrijk criterium bij de aankoop van een mountainbike. Hoe lichter een mountainbike, hoe minder kracht er nodig was om hem voort te bewegen. Vooral op lange beklimmingen speelde gewicht een grote rol. Bij e-mountainbikes speelt het gewicht een ondergeschikte rol. De motor maakt het mogelijk om zelfs de steilste beklimmingen zonder problemen te bedwingen. Door de motor en de accu zijn e-mountainbikes onvermijdelijk zwaarder dan mountainbikes zonder motor. Er worden vaak zwaardere componenten gemonteerd, die het gewicht nog verhogen. Maar e-mountainbikes bieden door het hogere gewicht ook een voordeel: ze lopen rustiger. Snelle afdalingen op ruig terrein zijn veel leuker op een e-mountainbike.

Dit zijn de verschillende modellen van FLYER mountainbikes

FLYER was een van de eerste fabrikanten die een fullsuspension e-mountainbike bouwde. De X-serie uit 2010 zette een nieuwe standaard op het gebied van rijcomfort en offroad capaciteiten. De mountainbikesport en daardoor ook de e-mountainbikes van FLYER zijn in de loop der jaren enorm geëvolueerd. Inmiddels biedt FLYER drie verschillende mountainbikes aan. De Uproc2 als trail-hardtail, de fullsuspension Uproc X in het all-mountain segment en de compromisloze enduro mountainbike Uproc6.