We Ionix The Beast2.5 Pro en Classic

Zo nu en dan krijgen we op de redactie een fiets binnen waarvan we zeggen; “Da’s ne speciale?!” Wel, Eric Poupé van Ionix Bikes bracht ons zo’n model binnen om uitgebreid te testen! Het was een memora- bele rit om het op z’n zachtst te zeggen! We kregen van Eric de Pro en Classic mee om te testen!

Ionix, made in Belgium!
“Sterk en innoverend!” Het antwoord van Eric Poupé kwam er meteen nadat ik de vraag stelde wat Ionix and ers maakt dan anders… “Sterk en innoverend, Ionix zorgt voor een herdefiniëring van de elektrische mobiliteit”. Eric heeft al heel wat kilometers op zijn ervaringsteller zitten; 22 jaar in de fietsbranche waarvan ook 5 jaar toegewijd aan het uitleveren van fietsen aan professionals. Dus Eric weet wat men bedoelt wanneer men spreekt over sterke, onderhoudsvriendelijke, krachtige e-bikes.

Tevens heb je keuze tussen twee modellen:
Ionix The Beast 2.5 Classic
Bafang H550 achterwiel motor en 48V 920Wh batterij(!) Shimano Deore 10 speed kettingaandrijving,…

Ionix The Beast 2.5 Pro
Bafang H550 achterwiel motor en 48V 920Wh batterij Carbon Gates riemaandrijving,…

Wat beest is dat?
Onze eerste indruk was: “Aha een 20” elektrische Large-tyre bike!”

Nee, The Beast 2.5 is het vlaggenschip van Ionix, dit is onze benadering van ultieme veelzijdigheid! Aldus Poupé. Of het nu voor werk of vrije tijd is, onze fietsen zijn multi-inzetbaar en passen zich aan naargelang je behoeftes. Door het eigen ontworpen MIK systeem switch je The Beast 2.5 om van professionele carrier naar een eigen- tijdse hobbyfiets.
Let the beast go!
Neenee we gaan geen reclame maken voor de CD&V, sorry Sammy!

We waren voorzien om daags daarna een leuk ritje te maken met uiteraard wisselende ondergrond om het ge- voel te ervaren van én de brede 20” banden én de verende voorvork.

Het was mooi weer dus we haalden de beide “Beasts” van stal;
Eens buiten het dorp, gingen we een gravel strook opzoeken en inderdaad… Wat meteen opviel was het comfort en stabiliteit. Door de 20” Large tyres krijg je meteen een zeer veilig gevoel op de fiets. Wat ook niet onbe- langrijk is om te vermelden was natuur de lage en brede opstap van de fiets. Opstappen is een gemak! Bij het nemen van bochten merkten we meteen ook de stijfheid van dit fietsframe op. Ondanks de zware componenten die op deze fiets gemonteerd zijn, merk je dat dit werkpaard géén krimp geeft!

Het accelereren was ronduit indrukwekkend, voor je het weet zit je tegen de maximum snelheidslimiet aan, en daarvoor moeten we de assistentie niet op “5” zetten!

Kies het beest voor je omgeving!
We starten onze testrit met de Pro; deze is voorzien van een achterwiel motor met een single speed versnelling; dus geen versnellingen enkel werken met de ondersteuning van je motor. We merkten meteen waarom deze voor de Pro’s voorzien zijn; dit is de fiets voor de heavy-duty-veeleisende-professionele-fietsers. Hoewel de Pro speciaal is ontworpen voor professionele fietsers zoals pizzabezorgers en fietskoeriers, biedt het ook uitzonderlijke prestaties en comfort voor de dagelijkse gebruiker en de avontuurlijke particulier. Deze type fietser heeft geen versnelling nodig enkel moet men een soepele tred hebben om overal doorheen de stad vlot hun bestellingen te kunnen leveren!

Doorheen stedelijke gebieden komt deze Pro inderdaad wel héél goed tot zijn recht! Dit wil niet zeggen natuurlijk dat je geen heuvels kunt opfietsen maar voor de fietser die net zoals wij houden van een gevarieerd fietsparcours waar al eens een gravel, kasseien, heuvels, enz,… tussen zitten dan heb ik mijn all-time favourite leren kennen tijdens de tweede testrit: The Beast 2.5 Classic.

Doordat de Classic dezelfde motor heeft zoals de Pro, heb je ook meteen dat snelle accelereren van de fiets maar door het wijde bereik van de 10 versnellingen heb je als het ware nog “extra troeven” in de heuvels! We moesten niet lang fietsen doorheen de Vlaamse Ardennen om te weten dat de Classic dé fiets is voor hier te rijden! Wat een prachtige ervaring was ons dat! De versnellingen zorgden voor een extra dimensie waardoor de fiets als het ware nog handelbaarder werd! Het werd een test-namiddag om niet meer te vergeten! We hebben zowaar overal gereden; van stad tot bos, van kassei tot gravel, van heuvelachtig tot plat,… Elke Beast heeft zijn troeven op tafel gegooid!

Onze testfietsen

The Beast 2.5 Classic Kenmerken:
• Motor: Achter Bafang H550
• Koppelsensor in de bottombracket
• Batterij: 48V 940Wh
• Versnellingen: Shimano Deore 10 speed
• Kettingaandrijving

The Beast 2.5 Pro Kenmerken:
• Motor: Achter Bafang H550
• Snelheidssensor in de bottombracket
• Batterij: 48V 940Wh
• GEEN Versnelling!
• Carbon Gates riemaandrijving

Conclusie
Wat leuk is aan de beesten van Ionix is dat elke fiets zijn doelgroep heeft; de gemeenschappelijke is de duur- zaamheid, stevigheid van materiaal, gebruiksgemak en comfort. De andere troeven zijn vooral de componenten die elke type Beast heeft. Als je iemand bent die in stedelijke gebieden woont, werkt en leeft, dan is de Pro er eentje voor je. Ben je meer zoals ons; avontuurlijk, landelijk en heuvelachtig wonend met een diversiteit aan ondergrond, dan kunnen we vast en zeker The Beast 2.5 Classic aanbevelen! Kortom, Ionix heeft een model dat aan alle behoeften voldoet – van professionals over particulieren !

Wij zijn fan!

Tekst: Andy Balcaen Foto’s: Andy Balcaen

info: ionixbike.com