Een eenvoudige e-fiets met verrassend veel inhoud
Hoewel het hier om een relatief eenvoudige elektrische fiets gaat ziet de Susa er uit als een fiets die op de achtergrond wil blijven. Integendeel: in de matblauwe afwerking komt de Olmo Susa opvallend fris en zelfverzekerd voor de dag. En met rede, want onder die elegante stadslook schuilt een fiets die beter rijdt dan je zou vermoeden, en dat voor een prijs die opmerkelijk bescheiden blijft.
De Susa is een klassieke city e-bike met verborgen trektocht-ambities. Geen revolutionaire nieuwe e-bike, maar net daardoor zo interessant: dit is een model dat goed nadenkt over wat je als fietser nodig hebt — en net zo belangrijk — wat je niét nodig hebt. Geen gadgets, geen over-engineering. Wel een uitgekiende combinatie van componenten, rijplezier, en Italiaans vakwerk, die samen zorgen voor een e-bike die boven haar klasse uitsteekt.
Design – functioneel met flair
De Susa werd door Olmo ontworpen als comfortabele instapfiets, maar draagt die afkomst met trots. Met strakke lijnen, een licht hellende bovenbuis, en een aluminium frame dat netjes is afgewerkt, laat ze zien dat Olmo zijn designafdeling niet op pensioen gestuurd heeft.
In de blauwe matte lak die wij konden testen valt ze zeker op in het straatbeeld. Niet opzichtig, maar wel stijlvol anders. Kabels zijn zichtbaar maar keurig verwerkt en het laswerk is verzorgd.
De lage instap op die 28” banden maakt de fiets zeer toegankelijk, en het frame voelt stijf en stevig genoeg om sportieve passages met vertrouwen aan te pakken. Wie rechtop wil rijden, zit hier meteen goed. Toch heb je wat flexibiliteit door de verstelbare stuur- en zadelpen.


Een motor die méér doet dan steunen
Onder de motorkap schuilt een onverwachte troef: de Oli Sport Plus middenmotor, ontwikkeld in Italië, met een koppel van 85 Nm. Dat klinkt als veel voor een stadsfiets, en dat is het ook. Maar het is vooral hoe die kracht wordt aangereikt dat indruk maakt.
De motor reageert soepel, natuurlijk, en met een duidelijke intelligentie. Hij speelt in op wat je doet: trap je rustig of kies je voor een lage motorstand, dan ondersteunt hij zacht. Versnelt je cadans of zet je meer kracht, dan krijg je vlot een extra duwtje. Alles gebeurt in een vloeiende overgang, zonder schok of overreactie. De ondersteuning komt niet uit een snelheidsmeter alleen, maar uit een mix van torque sensing en trapfrequentie-analyse.
Op vlak terrein rij je met weinig moeite 25 km/u, maar het wordt pas echt boeiend wanneer de weg omhooggaat. Dankzij het hoge koppel voel je op hellingen dat de motor geen moeite heeft om het tempo aan te houden. Ze is dus niet enkel gebouwd voor vlakke stadsritjes, maar kan ook perfect een steile berg van 13% aan.
Dat is ook mede mogelijk door het gekozen versnellingssysteem van de testfiets. De Shimano CUES 9-speed schakeling is een verademing ten opzichte van de klassieke Nexus 5 die je vaak in deze klasse aantreft. Je hebt voldoende versnellingen om in elk tempo de juiste trapweerstand te vinden, en schakelen gebeurt vlot en intuïtief. Voor wie graag wat actiever rijdt of een heuveltje opzoekt, is dit een meerwaarde, al moet je leven met het verwachte onderhoud van een derailleur met ketting.
Wie dit liever anders ziet kan nog steeds bij de Olmo Susa terecht. Dan kies je gewoon voor de Shimano Inter 5 (identiek aan de Nexus 5), en beschik je over interne versnellingen met drijfriem.

Fietsen met plezier
De rijhouding op de Susa is comfortabel en goed uitgebalanceerd. Je zit rechtop, met voldoende overzicht en weinig druk op handen en polsen. De geveerde geeft vertrouwen om kleine onevenheden op volle snelheid te overwinnen. Vooral in combinatie met de brede 2×28-inch banden geeft dit net wat meer demping dan je verwacht van een citybike — dus ook ideaal voor tramsporen, hobbelige fietspaden of gravel veldwegen en bospaden.
Ook het gewicht van dit soort fietsen is een belangrijk verkoopsargument. Met een rijklare massa van net geen 29 kilo is ze zeker geen lichtgewicht, maar dankzij het stevige frame en centrale motorgewicht voelt ze niet heel zwaar of lomp aan. Integendeel, haar evenwicht is opvallend goed. Moet je die opheffen dan blijft het wel zwaar.
De remmen zijn hydraulisch, kwalitatief in orde en doen wat ze moeten doen. Voldoende remkracht, ook in nat weer, en goed doseerbaar. De combinatie met de bredere banden zorgt ervoor dat je altijd het gevoel hebt dat je de controle houdt, ook in plotse stops of op oneffen wegdek.


Batterij & autonomie – degelijk, maar onderaan
De batterij is goed geïntegreerd in de onderbuis en levert standaard 522 Wh, met een optionele upgrade naar 630 Wh. Daarmee haal je in de praktijk vlot tussen 70 en 100 km, afhankelijk van terrein en gekozen ondersteuningsniveau. Dat is meer dan genoeg voor dagelijkse ritten, en ruim voldoende voor een flinke tocht op zondag. Rij je op eco-stand dan kan je uiteraard nog wat verder fietsen.
Toch is er één aandachtspunt: de batterij wordt naar onder toe verwijderd, wat minder praktisch is dan bovenaan. Het is een klein detail, maar wel eentje dat je dagelijks kan merken.
Slimme keuzes & kleine minpunten
De standaarduitrusting is net zoals de rest van de fiets, meer dan correct: bagagedrager, verlichting en standaard zijn allemaal inbegrepen, zonder dat het een allegaartje wordt.
De kettingkast is gedeeltelijk open, maar ook daar voldoende om broekspijpen te beschermen. De pootstandaard is geïntegreerd en goed geplaatst, stabiel genoeg om met volle fietstassen niet om te vallen.
Toch zijn er ook hier een paar dingen die je kan aanstippen. De spatborden zijn wat aan de korte kant — goed voor droog weer, maar tijdens Belgische regenval zouden langere exemplaren wel welkom zijn. Misschien hebben de ontwerpers in Italië andere meteorologische referenties… Gelukkig zijn ze eenvoudig te vervangen voor wie dat nodig vindt.
Wat nog? Ook de crank en pedalen zijn van hogere kwaliteit dan de standaard stadsfiets, zodat je zelf goed door kan duwen. Handig voor die lange afstanden, waar je zulke details wel begint te merken.
Verrassend veel fiets voor je geld
Voor een prijs van €3.095 tot €3.295 (afhankelijk van de batterijkeuze) krijg je een pakket dat op papier misschien geen uitschieters heeft, maar dat in de praktijk net daardoor excelleert. Alles klopt: de motor doet meer dan verwacht, de rijervaring is zacht én responsief, het schakelsysteem laat ruimte om te kiezen, en de afwerking is netjes verzorgd. Geen franje, geen grootspraak — enkel dingen die goed werken.
Ze rijdt zoals je wil dat een e-bike rijdt: comfortabel, intuïtief, krachtig als het moet, licht als het mag. En je hebt nooit het gevoel dat je te veel hebt betaald voor dingen die je niet gebruikt.
Score: 8,5/10






