Strategische breuk in de fietswereld: ZIV en Zukunft Fahrrad stappen uit Eurobike

Verrassend nieuws uit Duitsland: de twee invloedrijkste brancheverenigingen van de Duitse fietsindustrie, ZIV – Die Fahrradindustrie en Zukunft Fahrrad, hebben aangekondigd hun samenwerking met Eurobike stop te zetten. Daarmee verliezen de organisatoren van ’s werelds grootste fietsbeurs twee gewichtige partners, net op een moment dat de beurs zich wil heruitvinden als breder mobiliteitsplatform.

Breuk na intensieve gesprekken

De aankondiging kwam eind oktober na wekenlange onderhandelingen tussen de verenigingen en de beursorganisator fairnamic GmbH, een joint venture van Messe Frankfurt en Messe Friedrichshafen. Volgens beide partijen werd intensief overlegd over de toekomstvisie van de beurs, maar kwamen de standpunten uiteindelijk niet meer samen. De gesprekken draaiden rond een zogeheten tienpuntenplan dat door ZIV, Zukunft Fahrrad en de VSF was opgesteld. Dat plan moest richting geven aan de verdere evolutie van Eurobike tot een toekomstbestendige, meer evenwichtige vakbeurs voor de fiets- en e-mobiliteitssector.

De verenigingen wilden dat Eurobike haar opzet zou herzien, met meer aandacht voor de volledige diversiteit van het fietsecosysteem. Volgens hen moest de beurs de evenwichtige vertegenwoordiging van sport, vrijetijd en dagelijkse mobiliteit bewaren. Daarnaast drongen ze aan op meer inspraak voor exposanten en een grotere focus op toonaangevende merken in plaats van louter op groei van het beursoppervlak.

Twistpunt: het Mobifuture-concept

Het belangrijkste discussiepunt bleek de geplande uitbouw van Mobifuture, het nieuwe Eurobike-submerk dat zich richt op lichte elektrische voertuigen, speedpedelecs en cargobikes. In de toekomst zouden deze segmenten een eigen parallelbeurs krijgen, los van de klassieke fiets- en e-bikehallen. Precies dat idee stuitte bij de verenigingen op verzet. Zij vinden dat dergelijke voertuigen onlosmakelijk deel uitmaken van het fietsdomein en niet mogen worden afgesplitst in een apart concept. Volgens hen dreigt een dergelijke scheiding het beeld van de fietsindustrie te fragmenteren en het gezamenlijke verhaal van duurzame mobiliteit te verzwakken.

ZIV-bestuurslid Bernhard Lange, CEO van Paul Lange GmbH, liet verstaan dat binnen de Eurobike-organisatie niet iedereen dezelfde visie deelt over de noodzakelijke koerswijzigingen. Eén van de aandeelhouders zou minder bereid zijn geweest om de voorgestelde hervormingen volledig te ondersteunen. Ook binnen Zukunft Fahrrad heerste het gevoel dat de mogelijkheden om de beurs fundamenteel te vernieuwen beperkt bleven.

Fairnamic reageert verrast

Bij fairnamic GmbH, de organisator van Eurobike, kwam de aankondiging als een verrassing. Directeur Stefan Reisinger verklaarde dat de gesprekken tot dan toe “constructief en inhoudelijk ver gevorderd” waren en dat er volgens hem over de meeste punten brede overeenstemming bestond. Hij benadrukte dat de organisatie de verzuchtingen van de sector goed kent en dat verschillende elementen uit het tienpuntenplan al in uitvoering zijn.

Zo wordt de duur van de beurs vanaf 2026 verkort, komt er een nieuw participatiemodel voor exposanten en wordt een onafhankelijke beursraad opgericht die als klankbord moet fungeren tussen organisatie en sector. Reisinger benadrukte bovendien dat de scheiding tussen Eurobike en Mobifuture geen breuk hoeft te betekenen, maar eerder een kans om elk segment sterker te positioneren.

Toch erkent hij dat het zonder de steun van ZIV en Zukunft Fahrrad moeilijker wordt om het vertrouwen van de industrie te behouden. “We hebben geen enkel belang bij verdeeldheid,” verklaarde hij, “en blijven openstaan voor verdere dialoog.”

Impact op de internationale beurskalender

De breuk werpt vragen op over de toekomstige rol van Eurobike als belangrijkste Europese ontmoetingsplaats voor de fietsbranche. ZIV vertegenwoordigt meer dan 90 procent van de Duitse fietsindustrie, terwijl Zukunft Fahrrad de belangen van tientallen bedrijven en start-ups verdedigt die actief zijn in stedelijke mobiliteit en leasingconcepten. Hun vertrek kan niet alleen symbolisch, maar ook economisch doorwegen.

Voor internationale spelers – ook Belgische merken en distributeurs – wordt de situatie met aandacht gevolgd. Eurobike blijft een belangrijk platform voor Europese zichtbaarheid, maar de toenemende specialisatie van beurzen, samen met de snelle digitalisering van de markt, dwingt merken om na te denken over alternatieve manieren om klanten en dealers te bereiken.

Mogelijk zien we de komende jaren een verschuiving naar regionale evenementen, testdagen of meer merkgebonden presentaties, eerder dan naar één overkoepelende mega-beurs. Het vertrek van de twee verenigingen kan dat proces versnellen.

Een kantelpunt voor de sector

Hoewel de concrete gevolgen pas in 2026 zichtbaar zullen worden, markeert dit moment een kantelpunt voor de Europese fietsindustrie. Eurobike wil evolueren naar een breder mobiliteitsforum waarin ook lichte elektrische voertuigen, infrastructuur en stedelijke planning een plaats krijgen. De brancheorganisaties vrezen echter dat zo de kern van de fietsbeleving verwatert.

Wat overeind blijft, is dat de sector volop in transitie is. Nieuwe vormen van mobiliteit, veranderend consumentengedrag en technologische versnelling maken dat de traditionele rol van een vakbeurs opnieuw gedefinieerd moet worden. Of Eurobike daarin slaagt zonder de steun van zijn belangrijkste partners, zal de toekomst uitwijzen.

Voorlopig houdt fairnamic vast aan zijn koers en kondigt het aan de voorbereidingen voor Eurobike 2026 gewoon voort te zetten. Maar de boodschap van ZIV en Zukunft Fahrrad is duidelijk: als de beurs relevant wil blijven voor de industrie, zal ze meer moeten luisteren naar wat er leeft bij haar eigen achterban.