De toonaangevende vakbeurs bevestigt haar rol als internationaal platform voor fietsen en ecomobiliteit in een uitdagende markt – De gehele fietswereld verzamelde zich in Frankfurt: 1.500 exposanten, 31.270 vakbezoekers en 30.420 fietsliefhebbers – Eurobike en Mobifuture: Vanaf 2026 twee parallelle eventformats op Messe Frankfurt

De 33e editie in totaal en de vierde in Frankfurt: van 25 tot 29 juni opende Eurobike opnieuw haar deuren op Messe Frankfurt en bevestigde haar status als hét wereldwijde platform voor de fiets- en ecomobiliteitsindustrie. 31.270 vakbezoekers (2024: 35.080) en nog eens 30.420 fietsfans tijdens het festivalweekend (2024: 33.090) maakten kennis met de nieuwste productinnovaties van 1.500 internationale exposanten, verspreid over meer dan 130.000 m² in zes hallen en het uitgestrekte buitenterrein.
De marktcijfers voor het eerste kwartaal van 2025, gepresenteerd door de Duitse brancheorganisatie ZIV bij aanvang van de beurs, lieten een lichte stijging zien en boden reden tot optimisme, hoewel een volledig herstel nog uitblijft. Ook Eurobike had te maken met deze uitdagende omstandigheden en moest dit jaar enkele grote namen missen. Dit werd echter ruimschoots gecompenseerd door een sterke internationale aanwezigheid, met veel bedrijven die hun producten voor het eerst op de Europese markt presenteerden.
Van ultralichte aerodynamische carbon racefietsen tot elektrische vrachtvoertuigen voor professioneel gebruik, van nieuwe aandrijfsystemen tot fietskleding uit gerecycled plastic – de innovatieve geest van de branche is onverminderd krachtig.
Paul Walsh, Managing Director van de nieuw opgerichte Europese koepelorganisatie CONEBI-CIE, opgericht op de eerste dag van de beurs:
“Eurobike 2025 was een krachtig bewijs van de vitaliteit en creativiteit binnen de Europese fietsindustrie. Het is duidelijk dat fietsen een hoeksteen vormt van Europa’s innovatie-ecosysteem en bijdraagt aan industriële concurrentiekracht.”
Uwe Wöll, directeur van brancheorganisatie VSF Service GmbH:
“De fietsindustrie heeft een podium nodig om haar prestaties te tonen en publieke zichtbaarheid te verkrijgen. Huisbeurzen of interne orderbeurzen kunnen dat niet vervangen. Opnieuw lieten toonaangevende merken op Eurobike zien hoe het moet – met een sterke aanwezigheid, innovatie en eigentijdse presentaties.”


De meeste exposanten waren zeer tevreden over de kwaliteit van de bezoekers en de gevoerde gesprekken.
Bernhard Lange, directeur van Shimano-importeur Paul Lange GmbH & Co. KG:
“Eurobike 2025 was voor ons een zeer geslaagde vakbeurs. Hoewel veel bekende merken dit jaar niet als exposant aanwezig waren, bezochten ze wél de beurs. De kwaliteit van de gesprekken was consequent hoog en toont dat de branche als geheel op een veelbelovend pad zit.”
Stefan Reisinger, directeur van beursorganisator fairnamic:
“Of ze nu als exposant of bezoeker aanwezig waren – de hele fiets- en ecomobiliteitsgemeenschap was op Eurobike. Dat onderstreept de betekenis van Eurobike als hét internationale ontmoetingspunt, juist in uitdagende tijden.”
Tijdens de vakdagen lagen de bezoekersaantallen iets lager dan in 2024. Dit kwam vooral door minder Duitse vakbezoekers – een gevolg van nieuwe branche- en orderbeurzen – terwijl de internationale opkomst juist hoger lag dan ooit: 53,7% van de bezoekers kwam van buiten Duitsland (2024: 49,2%).
Thematische zones en inhoudelijk programma als extra publiekstrekkers
De producttrends werden gepresenteerd in speciale zones die zich richtten op specifieke doelgroepen:
Sports & Performance, Adventure, Handmade, Cargo en de Start-up Area waren succesvolle community-hubs voor verdieping in innovatie en ontwikkeling. Daarnaast bood Eurobike een breed scala aan netwerkmogelijkheden, de gerenommeerde Eurobike Award (met 37 winnaars) en een uitgebreid conferentieprogramma op meerdere podia.
Onder het motto “Hello Future. Shaping Active Mobility” verzamelden brancheprofessionals zich op 15 hoogwaardige expertsessies, met meer dan 200 keynotes, presentaties en paneldiscussies over trends, infrastructuur en de toekomst van mobiliteit.

Testtrack, actie en hoogtepunten: een festivalweekend dat fietscultuur viert
Fiets- en mobiliteitsliefhebbers konden zich tijdens het Eurobike festivalweekend onderdompelen in de nieuwste trends. Met maar liefst 45.000 proefritten, reisinspiratie in lezingen, en spectaculaire shows en races viel er veel te beleven. Met een breed familieprogramma kwamen ook kinderen en ouders in aanraking met fietsen en mobiliteit.
Nieuw dit jaar was de toevoeging van vrijdagmiddag aan het festival: fans kregen al een dag eerder toegang tot de beurs en konden evenementen als de trend lounge, de Bike Film Tour-prijsuitreiking en het festivalfeest bijwonen. Zaterdag kende een sterke opkomst, terwijl Eurobike op zondag de aandacht moest delen met het Ironman EK in Frankfurt. Een andere vernieuwing was dat exposanten dit jaar producten mochten verkopen tijdens het weekend – veel merkstands en speciaal ingerichte retailerstands boden exclusieve beursaanbiedingen.
Mobifuture: eigen vakbeurs voor ecomobiliteit vanaf 2026
Ook in 2025 trok de ecomobiliteit veel aandacht van zowel vak- als festivalbezoekers. In Hal 8 gaven een speciale expositie, testvoertuigen en een eigen conferentie inzicht in de mogelijkheden van toekomstige mobiliteitsvormen.
Vanaf 2026 krijgt dit segment een eigen vakbeurs: Mobifuture. Van e-scooters tot microauto’s – lichte elektrische voertuigen staan centraal in deze nieuwe opzet, die parallel aan Eurobike plaatsvindt op dezelfde locatie. Deze verschuiving benadrukt enerzijds de sportieve kern van Eurobike (racefietsen, gravel, e-MTB), terwijl Mobifuture uitgroeit tot het leidende platform voor stedelijke en verbonden mobiliteit, gericht op fabrikanten, operators, overheden en infrastructuurleveranciers.
Zo ontstaat een toekomstgericht concept voor twee snelgroeiende sectoren.
De 34e Eurobike en de eerste editie van Mobifuture vinden plaats van 24 tot 28 juni 2026 op Messe Frankfurt.
Meer informatie via: www.eurobike.com en eurobike.com/frankfurt/de/mobifuture.html

