De volgende stap naar lichte elektrische fietsen
Er zijn e-bikes die zichzelf aanbieden als comfortabele stadsfiets, en er zijn e-bikes die eerder aanvoelen als een gereedschap voor wie graag stevig doortrapt. De nieuwe Scott Passage 10, onderdeel van de 2025-lijn, zit netjes tussen die twee werelden in. Hij combineert de praktische kant van een woon-werkfiets met een opvallend sportieve rijervaring.
We testten de Passage 10 tijdens een recent testevent. Hoewel de rijtijd beperkt was, gaf de fiets snel zijn karakter prijs. Wat opvalt: de afwerking is piekfijn. Lasnaden en kabels zijn mooi weggewerkt, en de parelwitte lak straalt zonder opzichtig te zijn. Ook de details – zoals de geïntegreerde verlichting in de spatborden – zijn keurig verzorgd.
Sportief en licht
De geometrie van de Passage 10 is opvallend assertief. Wie denkt aan een rechtop-zetelfiets komt bedrogen uit: deze e-bike zet je in een actieve houding.
In maat L (testpersoon: 1,75 m) voelde de fiets relatief compact, maar toch zeer sportief aan. Dat maakt de Scott Passage geschikt voor rijders die graag het tempo hooghouden, en zich niet laten afremmen door een relaxte zithouding. Tegelijk helpt het stijve frame – met duidelijke bovenbuis – om de fiets stabiel te houden, ook op minder egaal terrein.
Een van de grootste troeven van de Passage 10 is zijn lage gewicht: rond de 20 kg, en dat voel je meteen. Niet alleen bij het dragen, maar vooral tijdens het fietsen zonder ondersteuning. Tijdens de test wilden we weten hoe de fiets zich gedraagt wanneer je in Eco-modus rijdt, of zelfs helemaal zonder motor.
Op vlak gravel was 25 km/u zonder e-hulp perfect haalbaar, en met een beetje druk op de pedalen tikten we moeiteloos de 30 km/u aan. Dat maakt van deze Scott een prima kandidaat voor rijders die graag hun eigen tempo bepalen. Voor wie het zich nog afvraagt: ja, ook een kleine bunny hop is mogelijk met deze elektrische fiets.


Maar met inhoud
Onderaan de fiets, netjes in het kader, vind je Bosch’ Performance Line SX motor: licht, stil, maar met meer dan voldoende punch. Zeker in combinatie met de Gates riemaandrijving en de Shimano Nexus 8 naaf schakelt de fiets soepel en geruisloos. Vergeleken met de vaak gebruikte Nexus 5 biedt de 8versie meer bereik, waardoor deze set-up dichter in de buurt komt van een derailleur.
Ook geen draaihendel om te schakelen maar de Shimano Alfine shifters, dat voelt toch heel wat aangenamer aan. Wie liever ‘helemaal echt’ schakelt, kan terecht bij de Passage 20 (met Deore 12-speed) of de 30 (met CUES 9-speed).
De accu (400 Wh CompactTube) is mooi geïntegreerd, maar – en dat is een plus – ook uitneembaar. Dat zie je niet altijd meer bij de lichtere e-bikes met deze batterij. Handig voor wie binnen wil laden, of wie zijn fiets op straat parkeert. Het biedt flexibiliteit en maakt wisselen of vervangen mogelijk.
Met Bosch kan je ook rekenen op de Bosch PowerMore range extender (250 wh), die je op de bovenbuis kunt monteren voor extra actieradius. Een mooi detail voor wie langere ritten plant, of wat vaker op Turbo door wil rijden.
Woon-werk en vrijetijd gebruik
Ook de praktische kant werd niet vergeten. Een goede balans tussen de zoektocht naar kwaliteit en gewicht: stevige aluminium spatborden, een geïntegreerd achterlicht in het spatbord, en een subtiele bagagedrager met een draagkracht van 8 kg. Dat laatste is voldoende voor lichte tassen of boodschappen, maar het blijft een beperking als je denkt aan een kinderzitje of grotere ladingen.
De verlichting vooraan is eveneens netjes geplaatst, met een krachtige Lezyne koplamp die ruimschoots voldoende licht geeft om in het donker met vertrouwen te rijden. Geen flauw stadslichtje, maar een functioneel exemplaar dat je ook buiten de stad zijn werk ziet doen.
Het frame zelf is sportief van opbouw, met een bovenbuis die het geheel extra stijf maakt. Het gevolg is niet alleen een strak rijgedrag, maar ook een hogere instap. Minder handig voor wie hier nood aan heeft, maar het verhoogt wel de robuustheid en controle bij hogere snelheden of op slechter terrein.
De Scott Passage biedt ook comfort op minder gladde ondergrond, mede dankzij de SR Suntour-voorvork met 75 mm veerweg. Die biedt voldoende demping om de Belgische fietspaden, kasseien of gravelwegen zonder gekraak door te komen.
De Schwalbe G-One RX banden versterken dat gevoel. Ze bieden grip op gravel, stabiliteit op asfalt en veerkracht op ruwe ondergrond. Ze rollen efficiënt genoeg voor dagelijkse ritten, maar wie zich uitsluitend op vlakke wegen beweegt, zou kunnen overwegen om ze te vervangen.
De Shimano BR-MT200 hydraulische schijfremmen leveren zoals verwacht goed doseerbare remprestaties. Of je nu door een druk stadscentrum moet of een snelle afdaling neemt: je houdt controle. In combinatie met het lage gewicht en de stijfheid van het frame voel je je als rijder altijd stevig in het zadel (Syncros Capilano).

Blijft een budget
De Scott Passage 10 zit in het hogere segment, maar met een prijskaartje van €3.999 probeert Scott nét onder de grens van vierduizend euro te blijven. En toegegeven, voor die prijs krijg je ook een volledig uitgeruste fiets met een stille Gates CDX riemaandrijving, Shimano Nexus 8-versnellingsnaaf, Bosch SX-aandrijving, geïntegreerde verlichting, spatborden en een degelijk afgewerkt frame. Alles zit erop en eraan — en niets voelt goedkoop of onafgewerkt aan.
Wie minder budget heeft, maar toch geïnteresseerd is in de Passage, kan overwegen om voor de Passage 20 of 30 te gaan. De Passage 20 is vooral interessant met zijn Shimano Deore 12-speed derailleur, waarmee je op vlak van versnellingen zelfs meer flexibiliteit krijgt. Ook de Passage 30, met zijn 9-speed Shimano CUES en grotendeels dezelfde frame- en motoropbouw, blijft een solide optie aan een lagere prijs.
Het is een uitstekende fiets als die bij jouw rijprofiel en -stijl past: licht, stil, responsief, en sportief zonder overdreven te zijn. Maar wie liever rechtop zit, graag zwaar ondersteund wordt door een krachtigere motor, of gewoon comfortabel wil cruisen zonder inspanning, is hier iets minder goed bediend. Deze Passage is eerder een hybride met spierballen dan een elektrische sofa.
Score 8.5/10







