Review: Thompson BC-S Road & Gravel duo-test

Een elektrische gravel en koersfiets van het Belgische merk Thompson

Gravel- en koersfietsen zitten in de lift. Het is zeer populair en tegenwoordig zien we ook meer en meer elektrische modellen opduiken, maar hier wringt het schoentje. Deze fietsen dienen lichter te zijn zodat je lekker snel kan fietsen, en het toevoegen van elektrische componenten maakt dit een hele uitdaging.

Thompson Bikes brengt met de BC-S een nieuw model uit dat de concurrentie in dit segment zal aangaan. De Thompson BC-S is een zeer lichte aluminium fiets die je via hun online configurator helemaal zelf kan samenstellen.

De frameset van de BC-S is de basis. Je kan zelf kiezen of je de fiets wil uitbouwen als koersfiets, zoals hier in onze test – een basis en volledig uitgebouwde versie. Daarnaast kan je ook kiezen voor gravelonderdelen, of de fiets gewoon opbouwen tot één van de lichtste elektrische stadfietsen van het moment. Ook die gaan we volgende maand grondig testen.

Thompson BC-S; Road of Gravel

De basis van de BC-S is altijd dezelfde. Het lichte  aluminium 7005 kader, carbon voorvork, Bosch SX motor en 400 Wh batterij. Om de fiets aan jouw gebruik, niveau en budget aan te passen krijg je keuze in de groepset, het stuur, het zadel, de wielen en banden.

Kies je voor road dan begin je met een Shimano 105 7100 12-speed, die je kan upgraden naar Di2 variant of de Ultegra groepset.

Kies je voor gravel dan heb je standaard een GRX610 12-speed die je kan upgraden naar GRX825 Di2.

Dit zijn de standaardonderdelen; daarna kan je via de Thompson Bike Builder nog kiezen uit premium onderdelen om de fiets nog beter en lichter te maken. De groepset, maar ook wielen, banden, stuur en stuurpen, zadel en zadelpen.

Beter nog. Je moet er geen road- of gravel van maken. Je bent vrij om hier een recht stuur, spatborden en wat bredere banden op te monteren om dit een ‘gewone’ lichte stadsfiets te maken. “In de Bike Builder vinden we deze terug als ‘Urban’, waarbij je de keuze hebt tussen ‘Urban Naked’ voor een minimalistische setup en ‘Urban Equipped’ met extra accessoires zoals spatborden en een bagagerek.”

Licht, voor een middenmoter

Sportieve elektrische fietsen dienen licht te zijn en daarvoor kiezen fabrikanten voorlopig vaak nog voor een achterwielmotor en een lichte batterij. Met deze combinatie kan je het gewicht en de aankoopprijs drukken, maar toch merk je dat een achterwielmotor enkele nadelen heeft tegenover de middenmotor.

Thompson kiest voor prestaties boven gewicht, al blijft de BC-S met 15 kg zeer licht. De Bosch SX is de lichtste middenmotor van het Duitse merk en staat bekend om zijn prestaties en het uitstekend inspelen op de trapkracht.

Uitgerekende steun tot 25 km/u

Met 55 Nm aan kracht en een piekwattage tot 600 watt word je goed ondersteund, ook wanneer het stevig bergop gaat.

Nog belangrijker is dat deze motor speciale modi kent voor koersfietsen. Op de eco+ is de motor zo ingesteld om enkel te ondersteunen wanneer je onder zware belasting trapt. Bosch zet sterk in op dit ‘fietsen zonder steun’, zeker voor sportieve fietsen waar je nog wil genieten van de uitdaging.

Ook de andere modi – tour, sport of turbo zijn speciaal afgesteld om op het juiste moment gebruikt te worden. Zelf de Bruineput (max 16,6%) op was gemakkelijk door de krachtige turbo-stand.

Via de kleine bediening op het stuur kan je snel wisselen tussen de verschillende ondersteuningsmodi. Nog speciaal aan Bosch is de connectiviteit. Via de app kan je alle modi aanpassen en instellen op jouw gebruik.

Sneller dan 25 km/u

Dit is misschien wel de belangrijkste vraag bij deze sportieve elektrische fietsen. En ook iets waar Thompson zelf veel aandacht aan schenkt.

De keuze voor middenmotor is bewust, zelf al voegt dit gewicht toe. Ook Bosch weet dit en speelt hier dus slim op in met de verschillende standen.

Ondersteuning heb je tot 25 km/u. Voor roadbikes of koersfietsen wil je vooral sneller kunnen fietsen, en dat lukt bij de BC-S ook redelijk gemakkelijk – bij de volledig uitgeruste carbon versie (14,7 kg) al iets sneller dan bij de basis versie.

Cruciaal om deze snelheid te behalen is dat je niet afgeremd wordt door de motor. Bosch speelt hier op in door alle wrijving weg te halen. De motor draait vlot mee (zonder e-steun) wanneer jij doorduwt.

Tijdens het testen reden we gemiddeld vaak tussen 23 en 27 km/u, meestal zonder ondersteuning – of op de laagste modus. Trek je door dan valt die ondersteuning weg. De fiets voelt licht aan en fietst gemakkelijk door de hoge kwaliteit onderdelen.

Bergop voel je het gewicht van de motor en batterij iets meer, gelukkig kan je dan rekenen op de voordelen van die krachtige middenmotor… Ook wanneer je rechtopstaand fietst ‘en danseuse’, daar waar achterwielmotoren hun kracht verliezen.

Doordat de fiets zo licht is en makkelijk fietst, ga je op een plat wegdek weinig gebruikmaken van de elektrische motor. Hierdoor gaat de 400 Wh batterij ook zeer lang mee. Tijdens het testen deden we verschillende lange tochten zonder de fiets op te laden.

De echte autonomie hangt van teveel factoren af, je gewicht, wind, route, … Maar je kan ervan uitgaan dat je de 100 km makkelijk zal halen, uiteraard enkel als je zelf ook meetrapt. Met de data uit onze testritten zouden we zelf op zo’n 100-125 km afklokken voor de batterij leeg is. Wil jij meer dan heb je nog de Bosch Powermore die 250 Wh extra energie biedt.

Premium koersfiets

Sinds 1921, al meer dan 100 jaar, bouwt Thompson zijn expertise uit om te concurreren met andere sportieve fietsmerken. Het Belgische merk staat bekend voor het maken van fietsen van hoge kwaliteit. Ook deze nieuwe BC-S koersfiets past in het rijtje, de eerste elektrische koers- en gravelfiets van Thompson.

Het kader, gemaakt uit het stevige maar lichte 7005 aluminium, voelt stijf aan en zorgt ook voor wat comfort tijdens het fietsen. De carbon voorvork moet bultjes en oneffenheden in het wegdek opvangen.

Door de sportieve zithouding en het aerodynamische ontwerp kan je ook goed snelheid maken. Ook opvallend is de graad van afwerking. Geen kabels zichtbaar. Alle lasnaden mooi verwerkt. De Thompson BC-S is een topfiets die zich in het hogere prijssegment bevindt.

De BC-S moet ook meer dan een goede e-koersfiets zijn. Naast gravel kan je hem ook uitrusten als elektrische stadfiets met een recht stuur, spatborden, bredere banden en een bagagerek.

Thompson Be Creative

De BC-S is het nieuwste model in de Be Creative line-up van Thompson. Be Creative is het platform om je fiets samen te stellen via de online configurator.

Beginnen doe je met het kiezen van de fiets, in dit geval de BC-S. Hier kies je meteen, Urban naked, urban equipped, road of gravel. Eens gekozen gaat het om het kiezen van de onderdelen. Hier drait het om gewicht, je rijstijl en budget.

Thomspon biedt keuze uit topkwaliteit onderdelen; een carbon cockpit, zadelpen, stuurpen, wielen, aangepaste banden. Ook de breedte en hoogte van bepaalde onderdelen kan je hier bepalen.

Daarnaast kan je met het Be Creative platform dus ook je fiets van kleur voorzien. Men heeft 36 kleuren in de configurator en verschillende mogelijkheden speciale effecten. Hiermee pakte Thompson uit op Velofollies 2025. Bij het configureren van je fiets kan je tot 3 kleuren kiezen om de fiets uniek te maken.

Via de online builder kan je dit ook visualiseren, niet alleen voor de BC-S, maar voor alle Be Creative Thompson-fietsen. Aangezien kleuren op elk scherm kunnen verschillen heeft Thompson ook displays met kleurenbuisjes in de winkels.

Conclusie

De Thompson BC-S is een uitstekende elektrische fiets. Door het polyvalente ontwerp en de bike builder kan je hem uitrusten voor road of gravel, en zelfs stadsgebruik. Je kan kiezen uit een reeks premium onderdelen om de fiets aan te passen aan je benodigdheden en budget.

De keuze voor de krachtige maar lichte Bosch SX middenmotor zorgt ervoor dat de fiets iets zwaarder is dan andere e-gravel/road met achterwielmotor. Op plat wegdek (onder 25 km/u) zal de achterwielmotor voordelen hebben. Eens bergop komen de voordelen van deze middenmotor bovendrijven.

Een ideale sportieve elektrische fiets voor mensen die graag fietsen maar bergop een klein beetje hulp kunnen gebruiken. Omdat de fiets ook goed fietst zonder elektrische steun, blijft hij ook aantrekkelijk voor anderen.

Beschikbaar vanaf:

Road € 3899

Gravel € 3999

Urban € 3499

Eindscore:

Road Ultegra versie – 9 / 10

Road 105 versie – 8.5/10

https://thompson-bikebuilder.be/nl