Reid KADe longtail e-bike: stevig, praktisch en betrouwbaar 

Reid Cycles, opgericht in 2009 door James Reid in Melbourne ( Australië), begon met een project om kwaliteitsfietsen betaalbaar te maken en rechtstreeks aan de klant aan te bieden. Intussen is het merk actief in meer dan 35 landen en produceert het alles van stads- en racefietsen tot mountainbikes en e-bikes, altijd met focus op degelijkheid en prijs-kwaliteit.  

De Reid KADe longtail is een praktische middenweg tussen stadsfiets en bakfiets: ruimte voor kinderen of boodschappen, maar geen log werkpaard dat lastig te parkeren is. De Reid KADe longtail belooft datzelfde gemak, met elektrische ondersteuning en een prijskaartje dat vriendelijker is dan veel high-end cargo-bikes. Ik mocht hem een paar dagen testen en nam hem mee voor zowel stedelijke ritten als een tochtje buiten de stad. 

Eerste indruk: robuust en hoog belastbaar 

Op het eerste gezicht straalt de Reid KADe degelijkheid uit. Het aluminium frame voelt stevig aan, de brede 24-inch 3,0”-banden benadrukken dat dit geen slanke stadsfiets is en de hydraulische schijfremmen van Shimano geven meteen vertrouwen. Deze longtail is duidelijk ontworpen om te dragen en te presteren: de bagagedrager kan 100 kg dragen, het voorrek nog eens 20 kg, en het totaalgewicht (inclusief de 30 kilo wegende fiets) kan richting de 200 kg klimmen. Niet meteen een sprintkanon, maar stabiel en solide in elke situatie. 

Motor en ondersteuning: krachtig en compact 

De Reid KADe wordt aangedreven door een Ananda M100 middenmotor met 250 W en een indrukwekkend koppel van 110 Nm. Voor wie Ananda niet kent: dit is een nieuwe sterke Aziatische speler in de e-bike wereld die zich positioneert tussen de gevestigde namen Bosch en Bafang. De motor levert een soepele trapondersteuning en veel kracht voor zijn formaat, terwijl het compacte ontwerp hem geschikt maakt voor diverse e-bikeconfiguraties, van stadsfiets tot longtail. 

De motor biedt vijf ondersteuningsstanden plus een wandelmodus (<6 km/u). Zelfs met zware lading, kinderen of boodschappen achterop, gaat het trappen vlot. 

Accu en actieradius: genoeg voor dagelijks gebruik 

De Reid KADe heeft een dubbele accu, samen goed voor 1036 Wh (9,6 Ah in de onderbuis en 12 Ah in de zitbuis), wat op papier een actieradius van <100 km in eco-stand oplevert; sommige reviews spreken van 150 km in ideale omstandigheden. In de praktijk drukken heuvels, wind en lading deze cijfers echter flink. Voor dagelijkse ritten van 50 tot 80 km biedt de fiets nog ruim voldoende marge. 

Rijcomfort en remkracht 

Hoewel de fiets geen vering heeft, zorgen de dikke banden voor verrassend veel comfort. Kasseien of oneffen terrein worden soepel opgevangen, maar het gewicht van de fiets is bij lage snelheden en starten duidelijk aanwezig. Dankzij het 24-inch wielformaat blijft hij echter relatief wendbaar. De hydraulische Shimano MT200 schijfremmen leveren betrouwbare stopping power, ook bij volle belading of nat wegdek, wat in de praktijk veel vertrouwen geeft. 

Versnellingen: Shimano Altus 9-speed 

De Shimano Altus 9-speed is een degelijke en betaalbare aandrijflijn, ideaal voor dagelijks gebruik en recreatief fietsen. De eerste vijf versnellingen zijn klein genoeg om vlot te vertrekken met een zware lading, terwijl de hogere versnellingen prima geschikt zijn voor rustigere ritten of langere stukken. Wie meer veeleisend is of snellere schakeltijden wil, kan binnen Shimano altijd upgraden naar Alivio of Deore. 

Praktische aandachtspunt 

Een punt om rekening mee te houden is de totale lengte van deze longtail: te groot om zomaar op een standaard autokoffer of fietsendrager te zetten. Wie de fiets wil meenemen op vakantie, doet er goed aan dit vooraf te controleren. 

Wat ontbreekt is een ingebouwd slot, het is aangeraden om er dus meteen een AXA Fold-slot bij te voorzien. 

Design en kindvriendelijk 

De Reid KADe is duidelijk ontworpen met gezinnen in gedachten. Het longtail-frame biedt plek voor een kindvriendelijk stoeltje, compleet met voetsteunen en een zijsteun. Extra opties zoals een balustrade (€99) en een gevoerde zitting  met zijbescherming (€85) maken het helemaal af. Hoewel het frame een step-through-ontwerp heeft, blijft het instappen relatief hoog. Wie kortere benen heeft, moet nog steeds wat wringen bij het op- en afstappen. 

Het stuur is verstelbaar, de handvatten ondersteunen de polsen en liggen heerlijk in de hand, het zadel voelt comfortabel aan.  

Het Ananda display toont duidelijk de snelheid, batterijstatus en ondersteuningsstand.  

Conclusie: een degelijk compromis 

De Reid KADe longtail e-bike is een kwalitatieve longtail met sterke elektrische ondersteuning en tal van praktische functies. Hij onderscheidt zich op drie fronten: 

Kracht en lading: de krachtige motor, dubbele accu, stevige remmen en brede banden maken hem geschikt voor zware belading. 
Kindvriendelijk: stoeltje, voetsteunen, zijsteun en veiligheidsnetten zorgen voor een veilige rit met kinderen. 
Comfort: de dikke banden compenseren het ontbreken van vering, de motor blijft vrij stil en de handvatten liggen prettig in de hand. 

Wie op zoek is naar een betrouwbare longtail en bereid is iets meer te investeren dan voor een instapmodel, vindt in de Reid KADe een aantrekkelijke optie. 

De prijs begint bij €3.499 inclusief btw. Voor een longtail met dubbele accu en deze specificaties is dat verrassend scherp, precies zoals James Reid het bedoeld heeft: degelijkheid zonder dat je er een fortuin voor neer hoeft te tellen. 

Beoordeling: E-Bike Magazine geeft de KADe een 8,5. 

Bekijk de fiets online op: 

descheemaeker.be/nl/elektrische-fietsen/reid-kade-24 

reidbikes.com/products/kade-orange 

axabikesecurity.com/nl/product/axa-fold-100/ 

Technische specificaties: 

Frame & Geometrie 
  • Materiaal: 6061 hydroformed aluminium, longtail ontwerp 
  • Voorvork: Staal, 24″ met bevestigingspunten voor bagagedrager 
  • Afmetingen: Ontworpen voor rijders tussen 1,63 m en 1,93 m 
  • Afmetingen frame: Topbuislengte 569 mm, zitbuislengte 400 mm, balhoofdbuislengte 220 mm  
Aandrijving & Motor 
  • Motor: Ananda M100 middenmotor, 250 W, 110 Nm koppel 
  • Accu: Dubbele 48V accu’s, gecombineerd 21,6 Ah (9,6 Ah in de onderbuis en 12 Ah in de zitbuis) en samen goed voor 1036Wh 
  • Actieradius: Tot 100 km in eco-stand, afhankelijk van rijomstandigheden 
Versnellingen & Remmen 
  • Versnellingen: Shimano Altus 9-speed (SL-M2010-R shifters, RD-M370 derailleur, 11-32T cassette) 
  • Remmen: Shimano MT200 hydraulische schijfremmen met 160 mm schijven  
Wielen & Banden 
  • Wielen: Reid 24″ dubbele wand, 36 spaaks disc velgen 
  • Banden: Kenda K1032, 24×3.0″ 
Comfort & Accessoires 
  • Zadel: Selle Royal Freeway 
  • Stuur: Reid 31,8 mm aluminium riser, 680 mm breed, 34° sweep 
  • Handvatten: Reid Ergo Comfort 
  • Pedalen: Reid nylon platform 9/16″ 
  • Accessoires: Mudguards, geïntegreerde voor- en achterverlichting, voor- en achterdrager  
Belastbaarheid & Afmetingen 
  • Maximale belasting: 200 kg (inclusief fiets) 
  • Bagagedrager: Achter 100 kg, voor 20 kg 
  • Afmetingen: Lengte 2.2 m, hoogte 1.1 m 
  • Gewicht: Ongeveer 30 kg 

Tekst en foto’s: Marijn Bogaert