De Little big one: het aanhoudende succes van de Jools e-plooifiets

De ideale reisgezel

Met de zomerzon eindelijk op onze voorruit rijden we hoopvol richting de kust. In de koffer van onze SUV liggen twee Jools Littl’e Big One e-plooifietsen, een paar leesboeken, strandbenodigdheden en een tube zonnecrème factor 50. Het weekend kan beginnen. We kijken uit naar fietstochten door de duinen en langs de dijk, en natuurlijk naar de gezellige terrasjes en strandbars waar we van een cocktail kunnen genieten.

Jools e-bikes

De ideale e-plooifiets voor zomerse tochten wordt al jaren geproduceerd door Jools. Jools is een jong en ambitieus Belgisch bedrijf uit de Kempen, met de focus op betaalbare en kwalitatieve e-bikes. Sinds 2015 hebben twee zakenpartners hun krachten en middelen gebundeld om Jools op de markt te brengen. Ex-profvoetballer Marc Hendrikx is een van die partners en dient als het gezicht van het merk. Het succes groeit gestaag en momenteel heeft Jools een uitgebreid dealernetwerk van meer dan 200 dealers in de Benelux, mede dankzij de onvermoeibare inzet van Claudio, die het merk bijna 24 uur per dag promoot en vertegenwoordigt.

Kortom, een Jools koop je niet alleen voor de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, maar ook voor de service en betrouwbare garantie met persoonlijke oplossingen.

E-plooifiets met veel ‘goesting’

De Littl’e Big One straalt degelijkheid uit en dat merk je meteen tijdens de eerste kilometers: de stabiliteit van de fiets is indrukwekkend. Het centrale vouwsysteem kan eenvoudig met één hand worden geopend en gesloten en hetzelfde geldt voor het stuur, dat soepel inklapt. Elk in- en uitklappen wordt voorafgegaan door het uitschakelen va een veiligheidspal voor extra beveiliging. Een prima systeem dat ook wordt toegepast door veel hoogwaardige frame- en vouwfietsproducenten. Snel en veilig.

De plooifiets past perfect in de kofferbak van een gemiddelde auto. De batterij, die is beveiligd met een slot tegen diefstal, kan gemakkelijk worden verwijderd om de fiets te transporteren of binnenshuis op te laden. Dit beproefde en gewaardeerde systeem blijft een succes.

Het vouwen van de plooifiets gaat echt gemakkelijk en kan binnen een minuut. Het frame wordt in het midden gevouwen, waarbij beide delen eenvoudig tegen elkaar klikken door een magneetsysteem. Het is een fluitje van een cent. Het stuur kantelen, de zadelpen in het frame klikken en, indien gewenst, de meegeleverde pedalen naar binnen vouwen. Zo wordt de Littl’e Big One een compacte plooifiets die gemakkelijk mee kan op de trein of in de auto.

De aandrijving: Made by Bafang

Een elektrische plooifiets heeft natuurlijk een motor en die wordt geleverd door marktleider Bafang. Jools maakt gebruik van de krachtige M300-middenmotor met rotatiesensor en 80 Nm koppel. Deze motor is uitermate krachtig en veilig dankzij zijn centrale positie. De rotatiesensor maakt de fiets ook geschikt voor minder geoefende fietsers.

De fiets is uitgerust met een batterij van bijna 500 Wh / 14 Ah, goed voor 80 tot 100 betrouwbare kilometers. De afwerking van de Littl’e Big One is van hoog niveau:

    -Betrouwbare wielen met dubbelwandige velgen en versterkte spaken

    -Anti-lekbanden met reflectie

    -Shimano Rollerbrake achterrem (een moderne trommelrem) en een V-brake
      voorrem.

    -8 interne versnellingen van het Nexus-type in het achterwiel, wat het mogelijk maakt
     een vaste ketting te monteren voor extra sterkte

Deze Jools e-plooifiets is gebouwd rond een T6061 aluminium frame en heeft een comfortabele verende voorvork. Voor dagelijks gebruik is de fiets voorzien van een degelijk frameslot en standaardverlichting.

Aan de Noordzeekust

We reden van Blankenberge tot het Nederlandse Cadzand en de tegenwind, de pittige klimpartijen in het Zwin en de duinen vormden geen enkel probleem. De motor is krachtig genoeg en de 14 Ah batterij bleek ruimschoots voldoende voor de hele Belgische kustlijn.

De Jools e-plooifiets rijdt zeer stabiel. Zowel een persoon van 1,68 m als een persoon van 1,84 m rijden comfortabel op deze tweewieler. Dit kan niet van elke andere e-plooifiets gezegd worden. De brede 20” banden zorgen, samen met de verende voorvork, voor stabiliteit en comfort en filteren veel oneffenheden van het wegdek. De 8-versnellingsnaaf van Shimano doet uitstekend zijn werk en met de middenmotor in stand 3 fietst de fiets heerlijk en vooral: zonder okselzweet!

Eenmaal terug op de vertrekplaats blijkt het opvouwen van de fietsen soepel en eenvoudig te verlopen. Ontgrendel het stuur en klik het naar beneden. Ontgrendel het frame in het midden, vouw het samen en de magneten zorgen ervoor dat de twee framehelften in elkaar klikken.

Voor het transport halen we de zadelpen en batterij even eruit en zo passen de fietsen makkelijk in de kofferbak van onze auto. Een dekentje ertussen en we zijn veilig terug op weg naar huis.

Technische fiche

Frame: ALU T6061 T6

Poederlak

Kleurkeuze:   een toffe ‘Gulf’blauwe kleur of een sjiek Mat Zwart

Motor: Bafang M300 met 80nm trekkracht en rotatie sensor voor extra ondersteuning

Batterij: 486 wh 

Actiradius: realistische 80 tot 100 km mogelijk

Remmen: achteraan Shimano Rollerbrake, vooraan V-brake type

Versnellingen: 8 vit Shimano Nexus

Extra’s:  AXA frameslot

                 Anti-lek banden CST

                 Stevige staander centraal geplaatst

                 Extra steun onder frame bij ingeklapte stand

                 Voor veervork

                 Stevige pakdrager

www.joolsbikes.com

ERIK JANSSEN