Degelijk, comfortabel en gebruiksvriendelijk
De naam Mira doet denken aan een zacht briesje, een luchtig stadsfietsje. Maar schijn bedriegt: de QWIC Mira Tour is geen lichtvoetige forensenvriend, maar een zeer stabiele, comfortabele elektrische stadsfiets die gericht is op langere ritten, betrouwbaarheid en vooral gebruiksgemak.
We reden een week met de stijlvolle Copper Brown-variant van de Mira Tour, uitgerust met de grootste batterijoptie van 756 Wh en een Bafang M420-middenmotor. En hoewel de fiets groot aanvoelt – letterlijk en figuurlijk – levert hij op het vlak van comfort, stabiliteit en gebruiksgemak precies wat hij belooft.
Stijlvol en degelijk opgebouwd
De Mira Tour oogt stijlvol in zijn metallic koperkleurige lak – een warme tint die mooi contrasteert met het zwart van spatborden, banden en aandrijving. Er zijn ook alternatieve kleurstellingen beschikbaar, waaronder een sobere zwarte uitvoering. Zadel en handgrepen zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren, wat een lichte personalisering toelaat. En ook leuk: het QWIC-logo op het balhoofd is verlicht, een subtiel accent dat toch meteen opvalt.
De afwerking is verzorgd: kabels zijn mooi weggewerkt, de lasnaden zijn netjes, en alles zit stevig in elkaar. Dit is geen speels ontwerp, maar een goed doordachte, serieuze stadsfiets. De lage instap maakt de fiets toegankelijk, en de verstelbare stuurpen laat toe om het stuur af te stemmen op jouw rijstijl – rechtop cruisen of iets actiever trappen.
Door de 28-inch wielen oogt de fiets meteen groot, maar doordat de instap laag blijft, past deze Mira bij een breed publiek. Je hebt keuze uit drie kadermaten, van M tot XL.
Zonder batterij weegt deze fiets 27 kg, iets zwaarder dan gemiddeld in dit segment. Dat extra gewicht draagt bij aan de stabiliteit tijdens het rijden, al is het minder praktisch als je de fiets op een drager wil tillen.


Kracht en comfort in balans
Op een elektrische fiets – die altijd wat zwaarder is – speelt de motor uiteraard een grote rol. Met 80 Nm koppel levert de Bafang M420-motor voldoende ondersteuning voor zowat elk stads- of landelijk scenario. Bergop, tegenwind, een volle boodschappentas of een kinderzitje achterop: de motor trekt zich er moeiteloos doorheen.
Wat meteen opvalt, is het natuurlijke rijgevoel. De sensoren reageren vlot en zonder bruuskheid, en je hebt nooit het gevoel dat de fiets te veel of te weinig doet. De M420 is een populaire en bewezen motor, al merk je wel dat sommige premium merken nog iets verfijndere ondersteuning bieden.
In combinatie met de Shimano Nexus 7 interne versnellingsnaaf beschik je over een breed bereik om je trapfrequentie aan te passen aan de omstandigheden. Vlot schakelen, ook aan het verkeerslicht of op een helling, blijft mogelijk.
Tijdens onze test kozen we bewust voor een mix van routes: stevige hellingen, lichte off-roadpaden en de typische woon-werktrajecten over vlak asfalt. Voor de meeste gebruikers – en zeker op een elektrische stadsfiets – is die 80 Nm aan koppel ruimschoots voldoende.
Ook de gekozen voorvork is goed afgestemd op het doel van deze fiets: geen high-end luchtgeveerde variant, maar wel comfortabel genoeg om klinkers, tramsporen en oneffen fietspaden te filteren. De geveerde zadelpen biedt een lichte extra demping, al blijft de meerwaarde daarvan eerder beperkt.
Dankzij de grote accu hoef je je geen zorgen te maken tijdens lange ritten, of over dagelijks laden. Zeker wie de 756 Whversie kiest, kan vlot meerdere ritten doen zonder tussendoor op te laden.



Gebruiks- en onderhoudsvriendelijk
QWIC heeft duidelijk goed nagedacht bij het ontwerpen van deze fiets. In die overvolle markt van elektrische stadsfietsen is het belangrijk om je niche goed uit te kiezen, en daar kiest QWIC voor de gebruiker boven prestaties of weggewerkte lasnaden. Gebruiksvriendelijk en makkelijk in onderhoud, dat is de rode lijn van deze QWIC Mira Tour.
Kijk bijvoorbeeld naar de batterij-integratie. De batterij zit bovenaan het frame, en kan met een simpele sleutel en draaglint vlot worden losgehaald. Dat is een verademing in vergelijking met fietsen waar je onderaan moet hannesen met onhandige klemsystemen. Ze gaan nog verder om het onderscheid te maken: QWIC biedt een eigen oplaadstation aan, waardoor je de batterij los van de fiets snel en netjes kan laden. Klein detail, groot verschil.
De Mira Tour is ook uitgerust met een riemaandrijving in plaats van een klassieke ketting. In combinatie met de naafversnelling krijg je zo een stil, onderhoudsarm systeem. Ideaal voor wie dagelijks rijdt, maar geen zin heeft in olie, roest of afstellingen.
De bagagedrager is compatibel met het MIK HD-systeem, wat wil zeggen dat je eenvoudig kinderzitjes, manden of tassen kunt bevestigen, tot 25 kg. Het maakt van deze QWIC ook een goede kandidaat voor wie één fiets zoekt voor werk, boodschappen én gezinsritten.
Prijs en conclusie
De Mira Tour biedt enkele mooie voordelen met hier en daar toch een minpunt. Ook de prijs is geen voordeel, voor €3.700 zijn er alternatieven die misschien minder gebruiksgemak bieden, maar meer inspelen op premium onderdelen. Het is dus belangrijk dat je als gebruiker écht de voordelen benut: lange autonomie, lage onderhoudskost, dagelijks comfort en vooral gemak.
Samengevat is de QWIC Mira Tour een degelijke, doordachte stadsfiets met een comfortabele rijhouding, krachtige ondersteuning en enkele slimme details die het leven van de fietser makkelijker maken. De combinatie van de grote batterij, riemaandrijving, stabiele geometrie en natuurlijke motorkracht zorgen voor een betrouwbare e-bike die zijn plaats verdient in het hogere segment.
Score: 7,5/10 – en een stevige 8 voor wie het gebruiksgemak en onderhoud extra belangrijk is.






