Een fietshelm is doorgaans niet het meest sexy accessoire dat je op je hoofd kan zetten. Functioneel, ja. Veilig, hopelijk. Maar meestal straalt er niet bepaald “innovatie” of “stijl” vanaf. Tot je de UNIT 1 AURA tegenkomt. Die noemt zichzelf zonder blozen een revolutionaire hybride helm. En voor één keer lijkt dat geen marketingpraat.
Hightech alleskunner op je hoofd
De is niet zomaar een stuk piepschuim met een harde schaal eroverheen. Nee, dit is een hightech alleskunner: hij heeft geïntegreerde lichten, richtingaanwijzers, automatisch remlicht, valdetectie (dan stuurt de helm een noodsignaal naar je contactpersoon) en er is zelfs een app waarmee je het allemaal naar eigen smaak kan instellen. Voeg daar het MIPS-systeem aan toe, dat rotatiekrachten bij een val vermindert en dus hersenschuddingen moet beperken en je krijgt een product dat veiligheid naar een hoger niveau tilt.
Hybride gebruik: voor stad, e-bike en speed pedelec
Dat “hybride” mag je letterlijk nemen. Je kan hem gebruiken voor gewone en elektrische fietsen, speed pedelecs en scooters tot 45 km/u. Hij is namelijk gecertificeerd volgens de belangrijkste normen: EN1078 voor de gewone fiets, CPSC voor de Amerikaanse markt, en NTA-8776 voor de snelle e-bikes. Daarmee is hij zowat het Zwitsers zakmes onder de helmen. De UNIT 1 AURA helm is niet geschikt voor downhill of BMX-stunts, maar als pendelaar, kilometervreter of elektrische snelheidsduivel zit je goed.
Lichten en zichtbaarheid: laat jezelf zien
Voor- en achteraan op de helm brandt er een 500 lummen sterk wit en rood licht zodat je goed zichtbaar bent in het verkeer. Via de app kan je kiezen: een rustig stabiel licht, een pulserend patroon of iets dat neigt naar “een kerstboom in oktober”. Een gadget? Ja, maar wel eentje dat automobilisten achter je plots een stuk alerter maakt. Dat gevoel had ik alvast: wanneer ik de richtingaanwijzer inschakelde, leken de andere weggebruikers achter mij plots te begrijpen dat een fietser ook van rijrichting kan veranderen. In Gent keken voetgangers vooraan dan weer verbaasd op alsof ze niet goed wisten of ik écht rechtsaf ging of gewoon een showtje opvoerde.

Richtingaanwijzers en remlichten: Smart Lights communiceren met het verkeer
De richtingaanwijzers bedien je met een UNIT 1 Remote op je stuur: twee drukknoppen, simpel en logisch. Daarbovenop zit er nog een slimme truc verstopt: sensoren in de Remote voelen aan of je remt en sturen dan een signaal naar de helm. Het resultaat? Heldere remlichten die achteraan de helm plots oplichten. De richtingaanwijzers werken trouwens enkel wanneer de AURA/Smart Lights gekoppeld zijn aan de Remote via Bluetooth 5.0, maar eenmaal actief is het effect indrukwekkend. Je hebt niet langer het gevoel de kwetsbare fietser te zijn die maar hoopt gezien te worden, maar iemand die bewust en zichtbaar communiceert met de weggebruikers rondom zich.
Magnetische vizieren: bescherming op maat
Voor wie nog meer wil: de AURA heeft een afneembare magnetische klep en kan uitgebreid worden met drie verschillende vizieren. Een helder vizier voor vroege of late ritten, getint voor zonnige dagen, en een adaptief vizier dat zich automatisch aanpast aan UV-straling. Handig op een speed pedelec, waar je vaak sneller rijdt en wind of zon storender wordt. De vizieren klikken stevig vast met vijf interne magneten, maar laten los bij een impact zodat je gezicht beschermd blijft. Knap bedacht, al moet je deze wel apart bijbestellen.


Comfort en pasvorm: ventilatie en wintervoering
Qua comfort zit het goed. De helm ventileert prima en is verkrijgbaar in drie maten en vijf kleuren. Voor extra gemak zijn er ook accessoires beschikbaar, zoals een wintervoering voor koude dagen en een insectennet om je haar vrij te houden van ongewenste bezoekers. Deze accessoires worden echter niet standaard meegeleverd. Het gewicht (440 gram) blijft binnen de perken, al voelt de helm wel wat robuuster dan een klassieke racefietshelm. Dat is logisch: er zit een pak technologie in verstopt.
Eerste indienststelling en begeleiding: eenvoudig aan de slag
Ik heb een tijdje zitten duppen op de synchronisatie van de helm met de UNIT 1 Remote via Bluetooth 5.0. Pas toen ik de FAQ erbij haalde en ontdekte dat je de helm kan resetten door acht keer op de on/off-knop te duwen, werkte alles vlekkeloos. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad. Gelukkig voorziet UNIT 1 ook een degelijke begeleiding: er zit een gebruikshandleiding in de leveringsdoos en via een QR-code kan je een duidelijke instructievideo bekijken en in de app vind je bovendien extra support. Voor wie denkt “technologie en ik zijn geen vrienden”, is er dus wel degelijk een houvast.
Praktijkervaring: veiligheid in het verkeer
In gebruik valt vooral de extra zichtbaarheid op. Tijdens een rit langs het landelijke Lievekanaal had ik die knipperlichten niet echt nodig want daar kom je hoogstens een verdwaalde reiger tegen. Maar in de stad voelt het meteen een stuk veiliger. En eerlijk: ik zou iedereen aanraden om de optionele extra knipperlichten op de fiets te monteren die ook met de UNIT 1 Remote communiceren.

Conclusie: slim, veilig en een tikje futuristisch
Is de UNIT 1 AURA dé perfecte helm? Voor sommige disciplines niet. Fanatieke mountainbikers of wielrenners zullen wellicht andere voorkeuren hebben. Maar wie zich vooral in de stad of op de weg verplaatst, en daarbij veiligheid en zichtbaarheid wil combineren met een vleugje innovatie, vindt in de UNIT 1 AURA een uitstekende urban/road hybrid helm.
Blijft nog de vraag of de rest van het verkeer al klaar is voor fietsers met richtingaanwijzers op hun hoofd. In Gent kreeg ik soms blikken die varieerden van “wow, high-tech” tot “wat doet die fietser met zijn helm?”. Maar eerlijk? Laat ze maar kijken. Als ik daardoor veiliger fiets is het de investering vanaf 300 euro absoluut waard.
Bekijk zeker online de volgende link: nl.unit1gear.com/products/aura-mips#accessories en voor de pendelaars bekijk ook eens nl.unit1gear.com/products/faro-mips#title en lees tot slot eens de vele recensies.
Tekst: Marijn Bogaert
Foto’s: UNIT-1






