NAQI® biedt een breed gamma verzorgingsproducten, “Het startte met Flandriens, nog steeds zijn we actief in de sportwereld”

NAQI® is een sterk Belgisch merk dat sportgeneeskunde, kinesitherapie en dermatologie samenbrengt. Het bedrijf werd opgericht in 1986. De jarenlange expertise leidde tot tal van topproducten die ook hun weg vinden naar het buitenland. Het bedrijf kent een boeiende geschiedenis.

NAQI® is een klinkende naam in de wereld van huidverzorgingsproducten. Het bedrijf werd in 1986 opgericht door Edgard Geyskens. De tweede generatie is nu aan de slag in de zaak:

Katrien Geyskens legt zich toe op het dagelijks bestuur, Nik Geyskens behartigt het commerciële luik.

Het bedrijf heeft een bijzondere historiek. Door zijn liefde voor Greet, de oudste dochter van wijlen dokter Dries Claes, kwam de economist Edgard Geyskens in contact met de Herentalse sportwereld. Van kinesist tot orthopedist, heel zijn nieuwe schoonfamilie ademde sport en heeft een professionele carrière uitgebouwd die indirect of direct met sport te maken heeft. Door de expertise en inzichten van dr. Dries Claes werd Edgard getriggerd en begon hij ook zijn draai in het sportmidden te vinden. Dr. Claes was niet alleen een pionier en uitmuntend sportarts, maar ook mede-stichter van Sporta, de Vlaamse Vereniging voor Sportgeneeskunde en de Vlaamse Wielerschool.

Als snel ging het over de koude & barre weersomstandigheden die de wielrenners moeten trotseren, alsook over de verschillende littekens die een belemmering vormen voor de beweeglijkheid van vele atleten en patiënten. Na een marktonderzoek bleek dat er geen geschikte huidoplossingen bestonden en besloot Edgard om NAQI® op te starten. Zijn echtgenote Greet had een bloeiende tandartspraktijk, maar schoolde zich volledig om en werd de ontwerpster van alle formulaties en het hoofd van de research.  

Mijlpalen
NAQI® bestaat in 2024 38 jaar, maar bracht in die toch vrij korte periode heel wat toonaangevende producten op de markt en is actief in heel wat Europese landen, maar ook ver daarbuiten zoals in Australië, Chili, Japan en U.A.E. Enkele mijlpalen zijn: in 1992 de oprichting van Naqi Belgium, in 1996 de verhuis van Aarschot naar Halen, in 1998 de oprichting NAQI® U.K., in 2013 de opening NAQI® opleidingscentrum in China, in 2017 de uitbreiding van de productieruimte en in 2023 de installatie van een bijkomende afvullijn. Maar belangrijk is ook de samenwerking met verschillende internationale bedrijven waarvoor wij onder private label voor ontwikkelen en produceren.

Nik Geyskens: “Het belangrijkste is dat we nu een totaaloplossing kunnen aanbieden voor de verschillende ongemakken die bij bewegen en sporten voorkomen. We kunnen de externe impact reduceren en ervoor zorgen dat het actief leven heel wat comfortabeler wordt. Dat gaat dan van pakweg het werken in de tuin tot lange fietstochten met een e-bike. Maar het is ook zo voor de topsporter bij wie elk detail telt, ongeacht het weer. En het geldt uiteraard ook voor de patiënten en atleten die aan het revalideren zijn.”

Ontwikkeling producten
Nik Geyskens: “De eerste producten van NAQI® werden – en nog steeds – ontwikkeld in overleg met de (para)medische wereld die tekorten in het marktsegment zagen en zien. NAQI® richtte zich op de professionele markt: kinesitherapeuten, (sport)artsen en specialisten. We legden contacten met ziekenhuizen, clubs en sportfederaties, zowel van nationaal als internationaal topniveau. Zij detecteerden huidproblemen en -ongemakken bij hun atleten en patiënten al dan niet gerelateerd aan sport. Daarmee stapten ze naar NAQI® om een oplossing te vinden. Een tweede piste zijn onze eigen ontwikkelingen door het actief volgen van de “state of the art” binnen de (functionele) cosmetica en medische hulpmiddelen.  “NAQI® heeft een eigen gespecialiseerd team dat zich volledig inzet om oplossingen te vinden voor de meest uiteenlopende huid- en sportproblemen. Er is ook een langdurige samenwerking met verschillende partners zoals de Belgische universiteiten, sportfederaties en teams. Zij staan mee in voor een wetenschappelijke basis en dat biedt extra garanties voor de effectiviteit van de producten.

Vernieuwing
Nik Geyskens ziet in de toekomst nog beloftevolle nieuwe ontwikkelingen om onze huid tijdens activiteiten in een optimale conditie te houden. “Vooraleer bij ons een product de markt opgaat, wordt het uitgebreid getest. Dat gebeurt eerst intern met een testteam. Als de resultaten goed zijn, doen ook atleten en therapeuten dit. Op basis van hun feedback passen we het product al dan niet aan. Dit hele proces kan gemakkelijk ruim 12 tot 18 maanden in beslagnemen voor de commercialisering kan starten.”

NAQI® garandeert de kwaliteit en veiligheid van al haar producten. NAQI® voldoet aan alle strenge regelgevingen op het gebied van productveiligheid zodat klanten de producten veilig kunnen kopen en gebruiken.

Info:
www.naqi.comwww.naqisport.com

Tekst: Hilde Pauwels
Foto’s: NAQI®