Een bezoek aan Ellio was toch echt iets om naar uit te kijken! Blij om de mensen te ontmoeten achter dit mooie fietsproject en vooral uitkijken naar een eerste testrit met dit merk.
Toegegeven: een Ellio Elite is vanaf het begin altijd een beetje ‘de vreemde eend in de bijt’ geweest. De compacte 20” wielen, goed zichtbare midden motor en opdringerige batterij bezorgen dit Belgische fabricaat niet meteen het meest ‘sexy’ imago.
Maar, achter dit leuke fietsje schuilt een indrukwekkende technologie, ontworpen door 2 Belgische ingenieurs: Jorrit Heidbuchel en Tomas Keppens. En een heel team ijverige ontwerpers, IT-mensen en techneuten.
De uitdaging was een krachtige, veilige en betrouwbare speed pedelec te maken en die missie is meer dan geslaagd. En vooral: made in Belgium. Een echte VIP fiets: een very intelligent pedelec!
Unieke technologie met wetenschap uit de automobielsector
De Ellio is compleet in België ontworpen en gebouwd en wordt nog dagelijks door een team denkers en doeners verbeterd. Het basisidee is dat elke fiets 2 elektromotoren heeft. Motor 1 is een midden motor, met een riem aangedreven naar het achterwiel. Zo wordt zowel de motor als de pedaalkracht naar het achterwiel overgebracht.
In het voorwiel bevindt zich nog een tweede motor. Dus eigenlijk is een Ellio een AllWheelDrive en dat is meteen ook de kracht van deze snelle fiets.
De zelf ontwikkelde software verdeelt het vermogen mooi over beide wielen, die zo ongeveer 50/50 worden voorzien van energie. De software verkiest bij hogere snelheid meer vermogen uit de midden motor; bij lagere snelheden meer uit de voorwielmotor, hetgeen deze Original ook een leuke stadsrijder maakt. De software gaat tevens de voorwielmotor bijsturen bij grip verlies door het minderen van vermogen. Allemaal zeer ingenieus verwerkt.
Plooifietsje van de bouwmarkt
Een gebruiker van een stoer premium merk speedfiets gaf me te kennen dat hij voorbijgestoken werd door een plooifietsje uit de bouwmarkt. ‘Niet normaal’, vertelde hij. ‘Maar al gauw merkten we op dat schijn bedriegt. Dit plooifietsje is ondertussen een verzekerde topfiets op de speedfietsen markt geworden’.
De Ellio is een toffe verschijning met een stabiel frame en meestal gespoten in een typisch signaalrood. De versterkte wielen, Sapim spaken en anti-lek banden van Schwalbe zijn betrouwbare toppers voor uw dagelijkse ritten.
Elke Ellio beschikt over een degelijke bagagedrager, een koplamp met 2 standen (dimlicht en verstraler), de obligate claxon en een achterlicht met remlicht. Voeg daarbij nog 2 krachtige oliedruk remmen en je merkt dat de veiligheid bij deze fiets absoluut primeert.
Als centrale ‘naftbak’ is er de krachtige accu van 1150wh. Lekker in balans en laag bij de grond. De accu kan rechtstreeks geladen worden op de fiets maar de afsluitbare batterij kan er ook uit. Een lege batterij laden duurt wel 6 tot 7.5 uren.
Ondanks of dankzij het kleine frame en de kleinere wielen en het lager zwaartepunt wordt de stabiliteit verhoogd. De combinatie met de slimme AWD stuurt deze Ellio soepel door elke bocht. Mensen die grotere afstanden moeten afleggen, bekijken misschien best de optie met HOOG STUUR en VERENDE ZADELPEN. Comfort verzekerd…
De ondersteuning: hoe werkt die eigenlijk ?
Elke Ellio beschikt over een unieke technologie. De bediening laat toe dat de trapondersteuning wordt ingesteld van niveau 1 tot 4, zeer makkelijk en logisch.
Omdat deze speedelec uitgerust is met een E CVT (een elektronische Continu Variabele Transmissie) is er geen sprake van een traditionele derailleur of naafversnelling. In de linkerhandgreep kan je vrij eenvoudig de gewenste trapfrequentie inschakelen. Die kan je kiezen tussen 50 en 90 omwentelingen per minuut. Ik zie veel lezers natuurlijk denken dat dit te veel is, maar deze instelling is logisch en snel uit te vissen en zeker omdat de slimme elektronica van de fabrikant de rest doet om de ondersteuning aan te passen. Tegenwind of bergop? Even de trapfrequentie aanpassen en alles rijdt krachtig en soepel zoals je dat zelf wil. Het is even wennen, maar na enkele kilometers voelt de werking heel ‘naturel’.
Na de keuze van ondersteuning en trapfrequentie kan je bij de ELLIO ook nog de DYNAMIEK bepalen. Deze derde factor is eigenlijk de ‘OPTREKKRACHT’ die je kan vastleggen. De dynamiek bepaalt de kracht die je zelf op de pedalen zet. Als je vertrekt in dynamiek 4 stand zal de fiets direct reageren en krachtig wegrijden. In lagere dynamiek stand gebeurt de acceleratie zachter.
Is de ELLIO ingewikkeld om mee te rijden ?
Helemaal niet. Na een korte testrit is het overduidelijk hoe makkelijk deze speedfiets is in het gebruik.
De Ellio staat bij de opstart in stand P (Park) en met een duw op de knop gaat dit naar stand D (Drive). Bij een stilstand van meer dan 7 seconden gaat de Ellio meteen in Park stand. Dit kan vermeden worden door, bijvoorbeeld aan een rood licht staand, een rem in de drukken.
Naast de knappe automatic E CVT schakel box is elke Ellio voorzien van een CRUISE CONTROL. Dit is ook meteen een enorme extra van deze fabrikant t.o.v. andere aanbieders. Op een fietssnelweg zorgt Ellio ervoor dat je bijvoorbeeld een constante ondersteuning krijgt om 45 km/u aan te houden, zolang je blijft doortrappen. De cruise control kan ook als snelheidsbeperking ingesteld worden. Leuk in stadsverkeer of plaatsen waar een beperking geldt.
Hoe ver kan een Ellio rijden?
Theoretisch kan een Ellio met een volle lading 80km rijden. Natuurlijk is dat altijd afhankelijk van de gekozen ondersteuning, rijstijl, snelheid en het terrein. Een realistische 50 à 60 km afstand is zeker aan de orde! De laadtijd kan – zeker op een werkdag – overbrugd worden. Reken toch tot maximim 7 uur bij een leeg accu.
Let wel: omdat de Ellio bomvol elektronica zit, werkt de fiets enkel op stroom. Een leeg accu betekent geen ondersteuning meer en dan sta je stil. Je krijgt een signaal als het bereik minder dan 7 km bedraagt en er wordt aangegeven onmiddellijk een laadpunt op te zoeken om dit te voorkomen.
ELLIO becomes bigger
In de mooie toonzaal staat ook het tweede voorwerp van deze dubbeltest te blinken: de MAX.
De nieuwe MAX is een nieuw ontworpen SPEEDFIETS van Ellio en voorzien van de gekende technologie. Het verschil is duidelijk: het ruimere frame, de grotere wielen en 27” anti lek banden van Schwalbe maken deze nieuweling iets meer ‘volwassen’.
De originele Ellio met 20” wielen wordt omgedoopt tot ORIGINAL en de nieuwe grote broer wordt de MAX. En rijden doet hij zoals zijn naam doet vermoeden!
Als je het grote frame bekijkt, zie je meteen ook het zeer specifieke ontwerp. De liggende achtervork die een stuk hoger staat, de neerwaartse knik in de bovenbuis voor meer comfort. De fiets springt positief in het oog met zijn eigentijds design en frisse kleurkeuze. Je kan voor je MAX kiezen uit twee zomerse kleuren: zonnig geel of oceaan blauw.
Kilometer vreter
Op technisch vlak is de nieuwkomer van Ellio voorzien van de betrouwbare technologie van de Original, een 1150 wh batterij en GATES aandrijfriem. Het meest opmerkelijke is vooral dat je meteen iets meer maturiteit voelt bij de MAX. De grotere wielen zorgen voor een ‘veiliger’ gevoel, omdat oneffenheden in het wegdek beter gefilterd worden door de dikke SCHWALBE anti-lek banden in de grote 27” maat met een breedte van 65 mm.
De Max laat zich heel soepel rijden. Opvallend makkelijk bereik je de maximale snelheid en mits de juiste ondersteuning rijdt de fiets ook krachtig door boven de 45km/u. Een echte sensatie voor de liefhebber of dagelijkse gebruiker.
De ultieme keuze: wordt het de Original of de Max voor mij ?
Beide types blinken uit in kracht en zijn kilometers vreten aan hoge snelheid. Daar waar het toegelaten en veilig is, is de Ellio een ideale partner. Deze speed pedelec rijdt zonder veel problemen 45 km/u, mede dankzij de hulp van de leuke elektronica die ook nog eens heel toegankelijk is. AllWheelDrive, Cruise Control en een goed gebalanceerde fiets bezorgen de berijder meteen alle comfort en vooral zonder al te veel moeite.
De Original blijft een gewaardeerd model en ontwerp en zal, mede door zijn compacter karakter, ingezet worden als all rounder, heel wendbaar in stedelijk gebied.
De Max is een echte marathon fiets: afstanden worden snel overbrugd, de grote wielen en brede banden filteren het wegdek beter. En misschien toch dit besluit: hij rijdt en ‘smoelt’ toch weer net iets volwassener.
Met de introductie van dit model heeft de fabrikant zich nu definitief op de speedfiets markt gezet.
Back to the future
Ellio heeft de toekomst zeker mee. Met de 2 modellen kan je stellen dat de modellenkeuze optimaal is: de snelle city cruiser Original en de marathon rijder Max.
De technologie heeft zijn kwaliteit en kracht al bewezen en Ellio is momenteel in België als vierde best verkochte merk gestegen op de ranking van speedfietsen, na enkele uiterst gerenommeerde buitenlandse topmerken. Die plaats bewijst de juiste aanpak van het jonge team ondernemers en bedenkers uit ons land. De technische bagage, de persoonlijke en adequate service voor elke Ellio klant en vooral de knap en krachtig rijdende fiets liggen hier aan de basis.
Een Ellio aanschaffen kan op meerdere manieren. Elk Ellio model kan geconfigureerd via de overzichtelijke website. Ellio werkt met regionale dealers of vanuit hun eigen verkoop- en service punten. Hier kan je ook direct terecht bij technische vragen of ondersteuning. Ook is er dagelijks een team van techniekers met hun servicewagens onderweg voor de ondersteuning van dealers en fietsers. Top!
Technische fiche van de Ellio Max
- Motoren: 1000 W achter, 500 W voor
- 4 ondersteuningslevels
- Walk assist
- Batterij 1150 wh, met sleutel uit te nemen
- Oplaadtijd 80% in 6 u – 100% in 7,5 u
- Autonomie 60 km tot 80 km
- Alu frame met poedercoating
- Continu variabele transmissie
- Hydraulische schijfremmen voor en achter
- Elektrische regeneratierem
- Gewicht 32 kg (zonder batterij)
- Prijs Ellio Max 7.995 euro
- Prijs Ellio Original 6.350 euro
Ellio biedt ook refurbished modellen aan en beschikt over een eigen renting systeem. Een Ellio kan je kopen bij lokale dealers of in de Ellio showrooms in Bierbeek Leuven, Edegem en Gent.
www.rideellio.com voor alle info en testritten
Tekst: Erik Janssen
Foto’s: Ellio