De Brusselse e-bikebouwer Cowboy krijgt ademruimte. Het Franse mobiliteitsconcern Rebirth is van plan een meerderheidsbelang van 80% te nemen en een kapitaalinjectie van zo’n 15 miljoen euro te doen. De deal zou naar verwachting midden oktober worden afgerond. Voor Cowboy, dat de voorbije jaren worstelde met leveringen, service en financiering, is het een kantelpunt richting continuïteit.
Wie is Rebirth – en waarom Cowboy?
Rebirth is geen onbekende in de fietsindustrie. Het bouwde de voorbije jaren een portefeuille uit met Peugeot Cycles, Gitane en Solex, en nam in 2024 de Franse activiteiten van Cycleurope Industries over. Die schaal moet Cowboy sneller laten schakelen op vlak van inkoop, assemblage en distributie. In plaats van louter online te verkopen, wil Cowboy via fysieke winkels zichtbaarder worden. Rebirth spreekt alvast over een uitrol via eigen retailkanalen in Frankrijk en vervolgens ook in België en Nederland.
Van groeiparel naar crisismodus
Sinds zijn oprichting in 2017 groeide Cowboy uit tot een designicoon onder de stads-e-bikes: strak afgewerkte frames, app-integratie, connected functies. Maar na de pandemie kreeg het merk te maken met vraaguitval, leveringsvertragingen en oplopende kosten. Diverse rapporten schetsen aanhoudende verliezen en een verzwakte balans. In augustus dook Rebirth al op als noodfinancier; de geplande overname moet nu voor stabiliteit zorgen.

De herstelroute: standaardiseren waar het kan
Rebirth wil Cowboy kosten laten dalen door componenten te standaardiseren en groepsaankopen (zoals banden) te bundelen. Zonder aan het herkenbare Cowboy-design te tornen, moet die aanpak de productie voorspelbaarder maken, service versnellen en marges verbeteren. Het doel is verlies beperken in 2025 en de omzet opkrikken in de jaren nadien; intern circuleert een break-evenambitie tegen 2027.
Wat betekent dit concreet voor de klanten?
- Beschikbaarheid & levering: met extra kapitaal en schaalvoordelen moet de doorlooptijd verbeteren.
- Service & onderdelen: centralere inkoop en een breder retailnetwerk moeten snellere herstellingen mogelijk maken.
- Garantie & after-sales: de verwachting is dat garantie-afhandeling gewoon blijft doorlopen, met steun van Rebirth’ logistiek.
- Verkoopkanalen: naast de webshop mag je meer showroom-aanwezigheid verwachten, eerst in Frankrijk en vervolgens ook in België/Nederland.
Realiteitscheck
De e-bikesector zit nog altijd in een correctie: voorraden zijn af te bouwen, cash is schaars en klanten zijn prijsgevoeliger. Cowboy krijgt met Rebirth een solide partner, maar succes hangt af van strakke executie: productkwaliteit vasthouden, service op kruissnelheid brengen en tegelijk kosten disciplineren. Pas dan kan het merk zijn reputatie – en marktaandeel – in de Benelux herwinnen.