SCOTT SOLACE GRAVEL eRIDE 10 BIKE

Ken je het gevoel van die 1e werkdag na een lange vakantie, die inwendige stress en onwetendheid van wat er gaat gebeuren die dag? Dat gevoel had ik toen ik s ’morgens wakker werd en ging testrijden met de SCOTT SOLACE GRAVEL eRIDE 10 BIKE. De totale onwetendheid hoe de fiets zou ondersteunen tijdens het rijden.

De ondersteuning bouwt vlot en soepel op. Indien de 25 km/u wordt overschreden, kan je makkelijk verder snelheid opbouwen zonder tegen een “blok beton” op te moeten duwen. Al bij de eerste klim merk je dat je niet naar beneden moet schakelen om boven te raken maar vlot kunt blijven rijden door de zeer aanvullende ondersteuning tot 25km/u. Ook tijdens het rijden merk je dat je de gravel paden tegen een hoge snelheid kan volgen.

De bergen die vroeger een obstakel waren, worden nu heuveltjes waar je met gemak over fietst. De fiets zelf is licht en weegt maar 12,56 kg, waardoor deze zeer handelbaar is. Ik vertrok met een volle batterij en na een leuke maar zeer natte tocht van 34km en 600m hoogte meters kwam ik terug aan met 64% accu op de maximale stand. De ondersteuning gebeurt door de TQ- motor. Deze midden motor is heel subtiel weggewerkt in de trap ass en maakt het mogelijk om je de extra kracht te geven om boven te raken. Het lijkt wel alsof je super benen hebt, wat het mogelijk maakt om sneller te starten en te recupereren indien dit nodig zou zijn.

Starten en stoppen
Het kloppende hart van de Scott SOLACE GRAVEL eRIDE is het aandrijfsysteem van de TQ. De TQ Midden Motor heeft 50Nm max Torque en 300W. Dit in combinatie met een SRAM Force XPLR eTap AXS Disc 12 Speed maakt dat je zowel op steile hellingen als op afdalingen genoeg kracht kan zetten op de pedalen. De bediening van deze motor gebeurt via één knop die is ingewerkt in de bovenbuis van het kader, waar je diverse ondersteuning kan instellen en metingen kunt aflezen (actieradius in de 3 standen/snelheid/vermogen geleverd door de motor en jezelf/percentage batterij). Of via de Smartphone app waar alles nauwkeurig ingesteld wordt. Een leuke feature is de optionele drinkbus batterij waardoor je 160Wh extra mee neemt tijdens een lange tocht. Stoppen is ook vanzelfsprekend met deze SRAM FORCE eTap AXS HRD Shift-Brake’s.

Design
Deze SCOTT SOLACE GRAVEL eRIDE 10 BIKE is op het eerste zicht een slanke tot in de perfectie afgewerkte racefiets met strakke lijnen. Vergis u echter niet, want dit groene gravel monster heeft banden waar een mountainbike jaloers op zou zijn. Alle kabels zijn ingewerkt, waardoor deze fiets er zeer strak uit ziet. Het stuur heeft een niet alledaagse design. In het midden is er een V gevormd waardoor het een zeer compact stuur is. Wat meteen opvalt als je op de fiets zit is de breedte van de banden 50-622 (SCHWALBE G-ONE OVERLAND 365 TLE ADDIX 4SEASON RACEGUARD).

Conclusie
De Scott Solace Gravel eRide 10 is een heerlijke gravelbike. De fiets is licht en daardoor uitstekend handelbaar, zelfs zonder ondersteuning. De overgang van ondersteuning naar geen ondersteuning – de gebruikelijke 27 km/u van een elektrische fiets – gebeurt onopvallend. De geruisloze ondersteuning van de bijna onzichtbare TQ-motor werkt quasi perfect. De fiets is erg goed uitgebalanceerd, kent een prima wegligging en houdt wel van het betere bochtenwerk, zonder ooit nerveus te worden. Stevigheid en comfort gaan netjes hand in hand.

Key feature ‘s

  • Solace eRIDE Disc HMX Carbon Frame
  • Solace eRIDE HMX Fork
  • SRAM Force XPLR eTap AXS Disc 12 Speed
  • TQ Mid Motor drive 50Nm max Torque, 300W
  • Zipp 303 Firecrest Disc Wheels
  • Schwalbe G-One Overland EVO TL-Tires
  • Syncros Carbon parts

Tekst: Bram Maekelbergh
Foto’s: Bram Maekelbergh