Gazelle steekt de Chamonix-fietsserie in een nieuw sportief jasje!

Rumst, 15 juli 2024 – Sportief toeren in je vrije uren, moeiteloos je boodschappen in huis halen, of vlot van en naar het werk fietsen – met de nieuwe Chamonix van Gazelle kan het allemaal. Gazelle brengt in de Chamonix een lichte stadsfiets en een sportieve toerfiets samen. De modern gestylde modelreeks bestaat uit de C8, S8, S11, T20. Elke fiets heeft zijn eigen unieke features, waardoor er voor iedereen een Chamonix te vinden is.

De basis van de vernieuwde Chamonix-serie is het slanke, aluminium frame. De kabels zijn netjes weggewerkt in de fiets, wat de Chamonix een strakke en luxe uitstraling geeft. Met het fraaie ontwerp van de fiets wordt tegelijkertijd niet ingeleverd op comfort. Alle vier modellen zijn verkrijgbaar met zowel een lage als hoge instap.

Jouw rit op jouw manier
Om de Chamonix te kunnen gebruiken voor zowel dagelijkse ritjes naar het werk als een weekend weg, heeft Gazelle gelet op een hoog comfortniveau. Dat blijkt onder meer uit de keuze voor een verstelbare stuurpen, waar je gemakkelijk de positie van je stuur mee aanpast. In het geval van de Chamonix C8 en de S8 werkt de verstelbare stuurpen zelfs traploos, dus zonder gereedschap. Je vindt zo altijd de meest optimale en efficiënte zithouding die past bij jouw fietsplannen. Zet het stuur wat meer naar voren als je graag sportieve tochten maakt en juist meer naar achteren, rechtop dus, voor extra controle en overzicht in het stadsverkeer.

Op de rem
Ben jij iemand die op zoek gaat naar wat avontuur en een uitdaging niet uit de weg gaat? Dan zijn de hydraulische schijfremmen je beste vriend. Deze zorgen voor de best mogelijke remprestaties, ongeacht het weer. Dus ook als het regent, kom je snel en veilig tot stilstand. Daarbij kun je de remkracht gemakkelijk doseren. Oftewel, je kunt heel precies afstemmen hoeveel remkracht er nodig is voor jouw spannende avonturen of onverwachtse situaties.

Chamonix C8: prettige stadsfiets
De Chamonix C8 (adviesprijs: 1.099 euro) heeft het meeste weg van een stadsfiets. De fiets heeft acht versnellingen (Shimano Nexus), een gesloten kettingkast, en een verende voorvork en zadel. Je bent altijd zichtbaar door de verlichting die op een naafdynamo werkt. De kans op lekrijden is klein dankzij de brede anti-lekbanden. 

Chamonix S8: zorgeloos fietsen
Op de Chamonix S8 (adviesprijs: 1.399 euro), met een verende voorvork, heb je óók acht versnellingen. Er is hier echter gekozen voor het Shimano Alfine 8-systeem. De gesloten kettingkast beschermt het schakelsysteem tegen weer en wind en vermindert de slijtage en het onderhoud. Op de Chamonix S8 zit bovendien een riemaandrijving. Het voordeel ten opzichte van een traditionele ketting is het beperkte onderhoud. Je hoeft de riem bijvoorbeeld niet te smeren. Ook gaat de riem tot vijf keer langer mee dan een ketting.

Chamonix S11: luxe toeren
De Chamonix S11 (adviesprijs: 1.699 euro) is uitgerust met de Shimano Alfine 11-versnellingsnaaf. De techniek is in de kern vergelijkbaar met die op de Chamonix S8, alleen heb je in dit geval elf versnellingen. Je kan dus flink op- en afschakelen en de stappen tussen de versnellingen zijn kleiner, waardoor je zonder twijfel snel het perfecte tempo vindt. De S11 met vaste voorvork heeft geen ketting maar een onderhoudsarme riemaandrijving met aan de bovenzijde een scherm. Zo blijven je broekspijpen tijdens een fietstocht schoon.

Chamonix T20: sportieve toerfiets
Van het vijftal is de Chamonix T20 (adviesprijs: 1.299 euro) het meest een toerfiets. Deze fiets telt maar liefst twintig versnellingen. De stappen tussen de versnellingen zijn klein, het bereik is groot en je fietst zeer efficiënt. Met andere woorden: je vindt altijd een versnelling die niet te zwaar of te licht is. Met name tijdens heuvelachtige ritten merk je het voordeel hiervan. De verlichting op deze sportieve toerfiets met vaste voorvork werkt op een naafdynamo, dus je bent altijd goed verlicht.