Yoors, de ster aan het Belgische e-bike firmament

Yoors richt zich op de productie van elektrische fietsen, waarbij de nadruk ligt op innovatief design en hoogwaardige materialen. Het merk streeft ernaar om een eersteklas fietservaring te bieden met moderne technologie, strakke esthetiek en prestatiegerichte onderdelen.

Als modern merk met een frisse blik op de markt, onderscheidt Yoors zich door een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het paradepaardje van het bedrijf is de Spectrum-serie, die in 11 moderne kleuren beschikbaar is. Yoors zorgt voor snelle levering van gepersonaliseerde fietsen binnen 15 werkdagen.

In 2025 breidt Yoors haar assortiment uit met een nieuw SUV-model in samenwerking met Bosch, een toonaangevende leverancier van e-bike systemen. Deze samenwerking benadrukt de toewijding van Yoors aan innovatieve en betrouwbare technologieën voor een optimale rijervaring. Of je nu door de stad pendelt, door het platteland trekt of bergpaden aanpakt, Bosch heeft een systeem dat aan je behoeften voldoet. Reden genoeg voor Yoors om deze Bosch technologie te omarmen.

Yoors biedt niet alleen fietsen, maar een compleet concept met customization opties en concurrerende prijzen, gericht op een jong en urban publiek. Het merk blijft zich ontwikkelen en uitbreiden, met een focus op kwaliteit, innovatie, en klanttevredenheid. Yoors streeft naar een breed bereik via strategische samenwerking met dealers en leasingpartners, en blijft flexibel inspelen op markttrends en klantbehoeften.

E-bike Magazine sprak met de oprichter en bezieler van Yoors ‘Christophe Vijverman’ over de eerste stappen van het bedrijf, de unieke eigenschappen van het merk en de toekomstige plannen.

Wat waren je eerste stappen – waarom ben je met Yoors gestart?
We hadden initieel ons merk Krigori in onze oudste vennootschap. Dat was altijd onze main business. Op een bepaald moment had ik de indruk dat er vraag was naar een meer high-end product. Ik heb altijd het idee gehad dat het gemakkelijker is een nieuw high-end product uit de grond te stampen, dan een bestaand product up te graden. Omdat de mensen het bestaand merk al zoveel jaren kennen en bijgevolg associëren in een bepaalde categorie, in een bepaald budget en een bepaald imago. Met dit idee in het achterhoofd had ik dan iets, dat we naast Krigori een ander merk konden opstarten onder een nieuwe vennootschap. Dus, in 2019 hebben we dan de vennootschap Yoors opgezet. Intussen merkten we dat het merk Krigori, opgericht in 1989 een verjonging kon gebruiken. Een gamma in een lager prijssegment dan Yoors, maar dat perfect kan aansluiten bij dat van Yoors. Het merk Krigori is dan later uitgedoofd en maakt intussen integraal deel uit van het merk Yoors.

E-bike: Yoors is dus de dag van vandaag een merk dat zich wil profileren als een à la carte merk?
Klopt. Ik mag zeker stellen dat de hele sector het heel moeilijk heeft, o.a. ook nog door corona. We hebben grote problemen gehad omdat we niet konden produceren door een gebrek aan onderdelen. Het jaar erop kregen we alle materialen toegestuurd die we het jaar ervoor niet hadden gekregen én de materialen van het lopende jaar. Iedereen in de sector kreeg dus een dubbele inventaris binnen. Met enorme voorraden en cashflow problemen tot gevolg, hebben we besloten het à la carte gamma heel basic te houden, met vier modellen onder de naam Spectrum, een gamma dat in 11 moderne kleuren beschikbaar is. Deze vier modellen liggen uiterst goed in de markt. Dus, van zodra we de ruimte krijgen, willen we dit verhaal nog meer uitbreiden.

E-bike: Waarom zou je vandaag voor een Yoors moeten kiezen?
Om volledig objectief te zijn, want ik ben niet iemand die zijn eigen merk steevast de hemel in prijst zoals sommige anderen Amerikanen dat doen, is er eigenlijk niet zo heel veel verschil tussen e-bikes tegenwoordig. De beschikbare “elektrische kits” zijn vrij gelijkwaardig. Dus eerlijk gezegd, als je me vraagt wat het verschil is met andere merken, dan moet ik zeggen: op technisch vlak niet zo veel. De meeste fietsen hebben min of meer dezelfde onderdelen. Ik vergelijk het graag een beetje met een chef-kok. Elke chef heeft de beschikking over dezelfde ingrediënten, maar het hangt af van hoe hij die ingrediënten gebruikt. Zijn ervaring gecombineerd met de nodige durf maken het verschil tussen een standaard gerecht of een topgerecht waarbij iedereen de vingers aflikt.

Wat Yoors onderscheidt, is dat we niet zomaar een fiets aanbieden, maar een concept. We bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid tot volledige personalisatie. Je kunt kiezen uit 11 verschillende kleuren. We ondersteunen onze dealers met kleurendisplays waarop deze 11 kleuren te zien zijn, zodat consumenten altijd ons kleurenspectrum kunnen bekijken bij hun lokale handelaar.

Er zijn nog andere merken die dit doen, maar dat is eerder zeldzaam. Bovendien hebben we onze prijzen zeer competitief in de markt gezet, waardoor we het in deze moeilijke tijden erg goed doen.

Dus, als je me vraagt waarom je een Yoors zou moeten kopen, dan kan ik drie redenen noemen. Ten eerste: het is een volledig Belgisch merk. Ten tweede: het heeft een moderne, eigentijdse uitstraling en biedt de flexibiliteit van kleurkeuze. En tot slot biedt het een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding in vergelijking met andere merken die iets soortgelijks aanbieden.

E-bike: Wil dit dan zeggen dat je je toch focust op een iets jonger publiek?
Het publiek voor e-bikes wordt sowieso al jonger en het klopt dat we met Yoors een jong en stedelijk imago willen uitstralen. We bieden moderne kleuren aan – hoewel er ook een aantal klassieke kleuren zijn om een breed publiek aan te spreken – maar onze focus ligt op het hedendaagse, wat momenteel populair is. Als de trends veranderen, zullen we snel reageren en ons daaraan aanpassen.

E-bike: Heeft dat ook te maken met de prijs die wat voordeliger is?
We hebben natuurlijk drie collecties. De Krigori-collectie, de originele Yoors-collectie gebaseerd op Shimano Steps, maar de grootste commerciële meerwaarde bieden we met ons assortiment gebaseerd op Bosch. Bosch is absoluut het meest verkochte en gevraagde merk voor aandrijftechnologie. Door Bosch e-bike systemen aan te bieden, openen winkeldeuren zich veel gemakkelijker. We hebben onze marges bewust laag gehouden om onszelf de kans te geven om door te breken in een zeer competitieve markt.

E-bike: Hoe wordt Yoors vandaag verspreid via de verkooppunten in Vlaanderen?
We hebben nog niet volledig alle dealers bereikt in de markt. Met de toevoeging van het Bosch assortiment en onze nieuwe vertegenwoordiger hebben we echter een brede klantenbasis onder dealers opgebouwd. We leggen nu vooral de nadruk op hoogwaardige partners. We hebben nu wat meer de luxe om te selecteren uit dealers met een sterker imago en/of dealers die Yoors als hoofdmerk toevoegen en ten volle aan de uitbouw van het merk willen meewerken.

E-bike: Hoeveel dealers hebben jullie momenteel?
Op dit moment hebben we ongeveer 65 dealers. Sommige van onze oorspronkelijke dealers zijn inmiddels vervangen door andere, grotere dealers die sterker vertegenwoordigd zijn in bepaalde regio’s. Ons doel is natuurlijk om nog meer dealers toe te voegen, omdat actueel nog niet alle regio’s volledig gedekt zijn. Onze nieuwe vertegenwoordiger is pas zes weken actief, maar heeft al veel bereikt. Voorheen was het voor ons bijvoorbeeld moeilijker om grotere groepen te bedienen vanwege ons beperkte motorenaanbod, maar we werken hard om onze groei in het dealernetwerk voort te zetten door samen te werken met gerenommeerde lokale fietswinkels. Bovendien zullen we ons aanbod aan leasingpartners uitbreiden door samenwerkingen aan te gaan met enkele grote leasingmaatschappijen.

E-bike: Vandaag zijn jullie vooral sterk in het stedelijke segment. Zijn er plannen voor andere types fietsen?
Dat zijn zaken die we willen bekijken. Op dit moment kampen we nog met grote voorraden en trachten we onze cashflow nog beter te optimaliseren. Zodra deze uitdagingen zijn opgelost, zullen we zeker overwegen ons assortiment uit te breiden. Persoonlijk vind ik speedbikes minder interessant. Wat mij wel aanspreekt, is de mogelijkheid om te gaan richting compacte fietsen of mini-fietsen, een longtail en ook naar een soort SUV-model dat we volgend jaar willen introduceren. Een SUV-fiets zou je kunnen omschrijven als een model met het stoere uiterlijk van een speed pedelec: een robuust frame, sportieve uitstraling, brede banden, geïntegreerde verlichting in het frame, enzovoort. We zullen dit echter geleidelijk aanpakken. Mijn doel is niet om snel een assortiment van 20 verschillende fietsen te creëren, waar consumenten uiteindelijk moeten kiezen tussen vergelijkbare modellen. Ik geef de voorkeur aan een strak assortiment zonder overbodige overlap, om keuzestress te vermijden. Voor ons is een beperkt assortiment met voldoende verkoopvolume ideaal. Zeven, acht of negen modellen zijn voor ons voldoende om de Belgische markt goed te bedienen.