De Amerikaanse douane heeft beslist dat fietsen, onderdelen en accessoires van Giant die vanuit Taiwan worden uitgevoerd, voorlopig niet langer het land binnen mogen. De maatregel komt er na een onderzoek naar mogelijke schendingen van arbeidsrechten in de Taiwanese fabrieken van de fietsgigant.
Onderzoek naar gedwongen arbeid
Volgens de Amerikaanse autoriteiten kwamen er tijdens het onderzoek verschillende signalen naar boven van problematische werkomstandigheden. Zo zouden buitenlandse werknemers hoge rekruteringskosten hebben moeten betalen, leefden sommigen in bedenkelijke omstandigheden en waren er meldingen van buitensporige werkuren en inhouding van lonen.
De maatregel wordt genomen via een zogenaamde Withhold Release Order (WRO). Dat betekent dat producten tijdelijk worden tegengehouden aan de grens zolang er twijfel bestaat over de manier waarop ze zijn geproduceerd.
Belangrijk: de beslissing geldt enkel voor producten die in Taiwan zijn gemaakt. Fietsen en onderdelen die Giant produceert in China en Vietnam vallen hier niet onder.
Giant reageert
Giant benadrukt dat het de voorbije jaren al stappen zette om de positie van buitenlandse werknemers te verbeteren. Zo neemt het bedrijf sinds 2024 de kosten op zich voor onder meer visa, medische controles en huisvesting. Ook werden de slaapfaciliteiten opgewaardeerd.
In een verklaring zegt Giant beroep te zullen aantekenen tegen de beslissing en te willen aantonen dat het al de nodige maatregelen heeft genomen:
“Wij blijven ons inzetten voor eerlijke en duurzame arbeidspraktijken. Transparantie en respect voor werknemers staan daarbij centraal.”
Beperkte impact voor België
Voor de Belgische markt verandert er op dit moment niets. De maatregel geldt uitsluitend voor uitvoer naar de Verenigde Staten. Leveringen in Europa, waaronder België, lopen dus normaal verder. Giant haalt bovendien minder dan 10% van zijn omzet uit Noord- en Zuid-Amerika, waarvan slechts een deel uit de getroffen Taiwanese fabrieken komt. Het financiële risico voor het bedrijf wordt voorlopig geraamd op zo’n 4 à 5% van de jaaromzet.
Toch kan het dossier op langere termijn ook elders in de sector voor druk zorgen. Giant is immers niet alleen een van de grootste merken ter wereld (met onder meer Giant, Liv, Momentum en Cadex), maar ook een belangrijke producent voor andere labels zoals Trek en Scott.
Breder debat in de fietsindustrie
Het debat over arbeidsomstandigheden in de fietsindustrie loopt al langer. Ook andere fabrikanten en toeleveranciers kwamen de voorbije jaren onder de loep te liggen. In Taiwan werken bedrijven en sectororganisaties intussen aan gedragscodes en strengere regels rond transparantie.
Voor fietsers en dealers in België is er dus voorlopig geen reden tot ongerustheid. Maar de zaak toont wel aan dat de discussie rond duurzaamheid in de fietsindustrie niet alleen gaat over materialen en batterijen, maar ook over de manier waarop fabrikanten met hun werknemers omgaan.






