Test: BH iLYNX+ SL 9.4 Enduro

Zoals we gewoon zijn van BH zien we dat er op het vlak van integratie en esthetiek ook hier hoog gescoord wordt.

Het frame maak gebruik van de Balistic Carbon Layup-technologie die al werd toegepast op de vorige modellen. Dit productieproces combineert vezels die speciaal zijn gekozen vanwege hun weerstand tegen impacts op het oppervlak van het frame, met vezels die bekend staan ​​om hun structurele kwaliteiten in de onderste lagen. De fiets is slank en gestroomlijnd, met een uiterlijk dat eerder lijkt op de modellen zonder motor. De kabels van de cockpit worden direct naar de zijkant van de headset geleid om vervolgens via de daarvoor bestemde interne doorgang door het frame te lopen. We zien ook dat de headset is uitgerust met het BlockLock-systeem; een stuurstop die is ontworpen om de draaihoek van de cockpit te beperken en schade aan het frame te voorkomen in het geval van een plotselinge terugkeer van het stuur na een val. Een nadeel is wel dat het stuur maar een beperkt aantal graden kan draaien. We zien ook een heel elegant geïntegreerd zadelklemsysteem. Dit systeem houdt de zadelpen op zijn plaats met behulp van een verstelbare expander, die wordt vastgezet met een schroef, verborgen onder een kleine plastic flap.

De batterij is toegankelijk via een klein luikje aan de bovenkant van de bovenbuis. Voor de iLynx+ greep BH terug naar een meer klassieke oplossing en koos het voor een traditioneel sleutelslot. Op het stuur vind je een kleine bediening van Shimano. Hiermee kan je van de ene ondersteuningsmodus naar de andere schakelen en kan je het laadniveau van de batterij controleren door eenvoudige maar redelijk duidelijke indicatielampjes.

Het Split Pivot-systeem beheert de vering (bij de enduro versie een 160 mm veerweg),  bekend om zijn grote absorptievermogen, remonafhankelijkheid en traprendement. Dat is belangrijk voor de autonomie van een e-bike. De progressieve geometrie van BH biedt een balhoofdhoek van 65º tot 66º en chainstays van slechts 440 mm. Dit zorgt voor een goede trappositie en totale controle over de fiets.

Het ontwerp streeft naar de optimale balans tussen rigiditeit en soepelheid, voor een nauwkeurige en comfortabele rijervaring

De BH iLynx + SL is uitgerust met een Shimano EP801-motor, de vernieuwde versie van de EP8. Waarvan we het natuurlijke reactievermogen en de soepelheid altijd hebben geapprecieerd.  Deze ontwikkelt een koppel van 85 Nm en een maximaal vermogen van 600 W, alles voor een gewicht van 2,7 kilogram. Naast deze zuinige motor heeft BH gekozen voor een batterij van 630 Wh die voorzien is van efficiëntere cellen. “De hoogste energiedichtheid op de markt is bereikt dankzij nieuwe 21700-cellen, zodat in dezelfde ruimte en met hetzelfde gewicht de batterij 17% meer capaciteit heeft vergeleken met eerdere modellen”,  aldus het merk.

Waar hij echter écht uitblinkt, is zijn vermogen om de oneffenheden van het terrein op te vangen en een uitzonderlijke grip te bieden op technische beklimmingen.

Bergaf is de fiets responsief en gemakkelijk te besturen. Zijn wendbaarheid en lichtheid maken van hem een leuke mtb die behoorlijk effectief  is in de meeste technische passages. De fiets wist me een groot gevoel van vertrouwen en veiligheid te geven. De rigiditeit van het frame is goed uitgebalanceerd, wat betekent dat het frame levendig is en de nodige ondersteuning biedt in de bochten. Hierdoor is dit een model dat toegankelijk is voor de meeste fietsers, ook voor minder ervaren mountainbikers.

BH iLynx+ blinkt overal uit en gaat er prat op zich op het kruispunt van de verschillende disciplines te positioneren. De Shimano EP801 help perfect om deze fiets tot leven te brengen. Met een rigide maar niet overdreven frame, zijn uitgekiende geometrie, zijn hyperefficiënte ophanging en zijn beperkte gewicht heeft de iLynx+ de nodige troeven in huis. Bij wie van het ruigere terrein en werk  houdt, zal deze enduro-versie met 160 millimeter veerweg in de smaak vallen. De autonomie die je uit deze batterij kan halen, is bovendien heel correct.

Tekst: Bram Maekelbergh
Foto’s: Bram Maekelbergh