Tal van innovaties op Eurobike 

Het was over de koppen lopen op Eurobike, de grootste fietsbeurs van Europa. De beurs vond van 21 tot 25 juni plaats in de gigantische hallen van Messe Frankfurt. Fabrikanten van over de hele wereld stelden tal van leuke en mooie nieuwigheden voor. Sommigen kaapten zelfs een award weg. E-Bike Magazine bezocht enkele opvallende standhouders. 

O2feel, een Frans merk dat elektrische fietsen ontwerpt en zijn eigen batterijen ontwikkelt, stelde twee innovaties voor. Een van de nieuwigheden was de Vern FS. “Dankzij de dikkere en sterkere banden is deze sportieve fiets geschikt voor alle terreinen, zoals gravelpaden”, zegt David Verschueren, sales manager Vlaanderen bij O2Feel. “We hebben ook een full suspension model.” Verder stelde 02feel ook de Equo Cargo Longtail voor. “Het is één van de pijlers van onze collectie. Onze dealers beginnen dat meer en meer te verkopen.”

Grotere wielen 

Ellio E-bikes, een fabrikant van speed pedelecs en e-bikes uit Leuven, lanceerde de Ellio Max op Eurobike. Dit gloednieuw speed pedelec model biedt dezelfde moeiteloze rijbeleving als zijn oudere broer – de Ellio Original, maar met grotere wielen. “We hebben vooral geluisterd naar onze trouwe community”, zegt Tars Geerts, marketing manager bij Ellio E-Bikes. “Er was duidelijk nood aan een speed pedelec met de unieke Ellio rijbeleving en een meer klassieke vormfactor; we zijn dus van kleinere naar grote wielen gegaan. Grotere wielen dragen bij tot meer comfort en spoorvastheid, vooral als je vaak langere trajecten rijdt met heel wat rechtdoor en rechtaan stukken. Dankzij de grote 1150Wh batterij heeft de Ellio Max ook een groot rijbereik. We focussen vooral op mensen die een mobiliteitsoplossing zoeken voor woon-werkverkeer tussen de 10 en 100 km per dag. We hebben dus de juiste fiets gemaakt voor overtuigde speed pedelec gebruikers, het zijn mensen die een snelle, moeiteloze en aangename rijervaring willen.”Urban Jungle bike 

Urban Jungle bike

Op Eurobike kregen we voor de eerste keer de fietsen van het nieuwe Belgische merk Urban Jungle te zien. Zij maken polyvalente E-bikes, waarmee je je zowel off-road in het weekend, als tijdens je commute naar de stad comfortabel voelt. “We kiezen met Urban Jungle voor comfort, veiligheid en integratie. De brede, geprofileerde banden & het geïntegreerde dagrijlicht zijn hier goede voorbeelden van”, zegt Pieterjan Van Weyenbergh. De fietsen zullen op de volgende Velofollies aan het grote publiek voorgesteld worden en  vanaf voorjaar 2024 zullen ze in de fietsenwinkel te vinden zijn.

Lumen eRide 

Scott viel op Eurobike in de prijzen met de Lumen eRide, een elektrische lightweight mountainbike. Verder toonde Scott de gravelvariant Solace. “We gaan richting een mountainbike en gravelbike van 13 tot 15 kilogram met elektrische ondersteuning”, zegt Mias Boghe van Scott. “We werken met het nieuwe motorisatiesysteem TQ, een alternatief voor Bosch. Eens je boven de 25 kilometer per uur gaat, word je niet belemmerd. Door het gewicht en de vrijloop van de motor, krijg je geen weerstand.” Scott was aanwezig met het Belgisch en Nederlands team. Scott had een ‘hidden showroom’ waar je enkel op uitnodiging of onder begeleiding naar de modellen kon gaan kijken die later op het jaar zullen gelanceerd worden. Bij Scott staan de dealers op 1. “We mogen hen niet uit het oog verliezen”, zegt Boghe. “Ze kampen onder meer met hoge stockwaardes.”  

Dealers night 

Pierer New Mobiltity, dat merken FELT, Husqvarna en GASGAS vertegenwoordigt, organiseerde tijdens Eurobike een dealers night voor meer dan 650 retailpartners in het sfeervolle kader van de Zoo van Frankfurt. Bij Pierer New Mobiltity worden de dealers als ambassadeurs beschouwd met wie ze in teams samenwerken. De dealers kregen inzicht in de nieuwe modellen. Bijzonder was ook dat ze als eerste inzicht kregen in de nieuwe modellen die pas in 2024 zouden gelanceerd worden en nooit eerder vertoond werden. Tijdens een urenlange presentatie werd de strategie van het bedrijf uit de doeken gedaan, onder meer op het vlak van design. Het bedrijf investeert enorm in R&D. De productie is deels terug naar Europa verhuisd. In Bulgarije werd 40 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuw warehouse, logistiek en montagecentrum van 220.000 vierkante meter waardoor de supply chain beter moet verlopen.

Nieuwe balfiets 

Johnny Loco stond eveneens op Eurobike met twee types van elektrische bakfietsen, het model E-Cargo Cruiser met drie wielen en het model Twin Cruiser met twee wielen. De Twin Cruiser, een veilige en wendbare elektrische bakfiets, is de allernieuwste. “Die stijlvolle tweewiel bakfiets werd drie jaar geleden gelanceerd”, zegt Roel Klepper, Marketing manager van Johnny Loco. “De Johnny Loco Twin Cruiser beschikt over een krachtige middenmotor van Shimano met riemaandrijving en kabelbesturing voor een soepele en snelle rijervaring”. Naast een bakfiets met twee wielen is de E-Cargo Cruiser met drie wielen ook nog steeds een belangrijke fiets. “Er is een enorme markt voor bakfietsen en de wensen van de consument lopen daarin erg uiteen.” Johnny Loco was het eerste bedrijf dat met een bakfiets op Eurobike stond. “Destijds werden we door iedereen uitgelachen”, zegt Frank Spackler, eigenaar en oprichter van Johnny Loco. “Kijk nu eens om je heen, overal elektrische bakfietsen.” Johnny Loco streeft naar een zo ruim mogelijke dekking van het dealerkanaal in België zodat zo veel mogelijk consumenten de mogelijkheid hebben om de bakfietsen te testen en eventueel te servicen. 

De ‘J-versie’ 

Moustache stelde een nieuw model voor, namelijk de ‘J-versie’. Die bestaat uit drie versies, namelijk de ‘On’ (wegversie), ‘All’ (allroud voor weg- en kiezelpaadjes) en ‘Off’ (offroad). “De ‘On’ versie voor België is het interessantst”, zegt Ken van Isterbeek van Moustache. “Dit is de ideale voor het stijgende woon-werkverkeer. De fiets heeft een riemaandrijving en vergt daardoor weinig onderhoud. Veel gezinnen stappen over van 2 naar 1 wagen en kiezen dan voor een elektrische fiets. De fiets is dubbel geveerd. Hij is uitgerust met het Performance Line-aandrijvingssysteem van Bosch eBike Systems. De versnellingen zijn van Enviolo TR + Gates Belt. Moustache beschikt over 50 dealers.

Verende voorvork 

Bij KOGA werd de Vectro in de verf gezet, een comfortabele en lichtgewicht e-bike om lange afstanden mee af te leggen. “De accu is achter de zitbuis geïntegreerd, waardoor je een heel mooi zwaartepunt van de fiets krijgt”, zegt Harald Troost, brand lead van KOGA. “De fiets werd uitgerust met het Shimano-Steps-systeem, met de nieuwe EP6-motor. De fiets is beschikbaar in dames en heren uitvoering met derailleur of naafversnelling en riemaandrijving.” Verder werd gefocust op de KOGA PACE e-bikes, geschikt voor woonwerk-verkeer. “De PACE B10 met riemaandrijving en de PACE B05 met derailleuraandrijving zijn uitgerust met verende voorvork, wat meer comfort biedt bij slechte fietspaden”. Deze e-bikes zijn voorzien van een Bosch Performance CX middenmotor met een koppel van 85Nm. Het Bosch Smart System biedt keuze uit een 625Wh of 750Wh accu, welke is geïntegreerd in de onderbuis van de fiets. De fiets heeft een Bosch Kiox-display en schijfremmen. “De fiets rijdt op brede banden, waarmee mensen op lagere bandenspanning kunnen rijden”, zegt Troost. “Dat is comfortabel.” Volgens Harald Troost neemt de vraag in België toe naar kwalitatieve hoge e-bikes. “De lease-regelingen zijn heel interessant voor woonwerk-verkeer. De PACE modellen zijn daar geschikt voor.”

Geïntegreerde technologie 

Ahooga, een Brussels (e-)fietsenmerk gespecialiseerd in vouwfietsen, stelde onlangs MAX voor, de lichtste en meest veelzijdige urban e-bike die je bovendien in 3 seconden opvouwt. Het bedrijf heeft opnieuw aandacht besteed aan design en kleur, maar ook volop ingezet op comfort en geïntegreerde technologie, wat ervoor zorgt dat bepaalde onderdelen minder snel stuk gaan en mogelijke onderhoudswerkzaamheden ook makkelijker verlopen. “Het is een geavanceerde, moderne fiets ten opzichte van de klassieke vouwfietsen waarmee het in 2016 allemaal begonnen is”, zegt Pieter Vander Linden. “We hebben al veel reacties gekregen vanuit het buitenland, omdat de vraag naar compacte fietsen stijgt.”

Granulaat-composit e-bike 

Advanced Ebike zette de Urban Reco in de kijker. Het is de eerste granulaat-composit e-bike die versterkt is met een koolstofvezel. “Het frame is gerecycleerd uit gerecycleerd kunststof uit de auto-industrie”, zegt Rob Laarman, sales en marketing director van Advanced Ebike. “De banden zijn gerecycleerd. Het stuur is ook van granulaat-composiet.” Voor de Nederlandse en Belgische markt is de fiets uitgerust met de nieuwe SX-motor van Bosch eBike Systems. Verder werd ook de Reco One in de kijker gezet. De fiets is beschikbaar in 2 kleuren. Het heeft 68 procent minder C02-uitstoot. Alles wordt in Duitsland gemaakt, met 30 jaar frame garantie.

Stijlvolle lichtgewicht 

De Zwitserse e-bike fabrikant Flyer heeft met de Upstreet SL de Eurobike Award 2023 gewonnen voor het stijlvolle lichtgewicht. De Upstreet SL weegt 18 kilo. Het nieuwe innovatieve Bosch eBike Systems-Performance Line SX aandrijfsysteem, met CompactTube 400-accu met 400 wattuur is licht van gewicht (slechts ongeveer 2 kg) en biedt meer dan genoeg vermogen en actieradius in de stad.  Voor langere afstanden levert de optioneel verkrijgbare 2e accu in bidonformaat nog eens 250 Wh. Verder werden twee andere producten voorgesteld, namelijk de Goroc TR:X crossover e-bike. Die wordt geleverd met de wereldprimeur Pinion E-Drive, een aandrijfsysteem dat een krachtige motor en een elektronische overbrenging met 12 versnellingen combineert in één enkele eenheid. “Die haalt 45 kilometer per uur”, zegt Ronny van Isterbeek van Flyer. “Pas na 10.000 kilometer heb je nieuwe olie nodig.” Daarnaast presenteert FLYER de Uproc EVO:X, een e-Enduro voor ambitieuze e-bikers. Het rijwielgedeelte werd geoptimaliseerd voor extreem off-road gebruik met een enorme veerweg en een extra stijf frame.

Compactere drive units 

Bosch eBike Systems stelde de nieuwe, compacte drive-units voor Light eMTB’s, eGravel en eUrban Bikes voor, namelijk de Performance Line SX.  “De motor weegt maar circa 2 kilogram”, zegt Tamara Winograd, hoofd marketing en communicatie bij Bosch eBike Systems. “De CompactTube 400-accu, de nieuwe batterij, weegt maar 2 kilogram. Het systeem weegt in totaal maar vier kilogram en neemt ongeveer 20 procent minder volume in dan andere Bosch-aandrijfeenheden. Dat geeft de mogelijkheid om lichtere en compacte fietsen te bouwen. ” Verder maakte Bosch eBike Systems de drive units Active Line en Active Line Plus in het smart systeem beschikbaar voor eCity en eTrekking Bikes en stelden ze twee nieuwe displays voor: de Kiox 500 en de Purion 200. “Het scherm van de Kiox 500 is 40 procent groter dan het scherm van de Kiox 300,” zegt Winograd. “Het geeft geluidsaanwijzingen, bijvoorbeeld bij het navigeren wanneer de gebruiker afwijkt van de geplande route of op zijn bestemming aankomt.” De Purion 200 van Bosch eBike Systems, de compacte bedieningseenheid die ook als kleurendisplay fungeert, werd in de kijker gezet.  

Batterij-monitoring 

Pulson was eveneens aanwezig op Eurobike. In de Pulson-vestiging in Bornem worden batterijpacks voor onder meer fietsen en steps ontwikkeld, geproduceerd alsook hersteld, met bijzondere aandacht voor micro- en elektromobiliteit. Pulson werkt voor de productie al samen met een tiental fietsfabrikanten. “We zien dat fietsfabrikanten hun batterijen meer en meer in Europa kopen in plaats van China”, zegt Maxime Vander Stichele van Pulson. “We geven een veel betere service. We hebben zelfs al Chinese batterijproducenten die met ons willen samenwerken. Het is de omgekeerde wereld aan het worden.” Momenteel wordt bij Pulson het Battery Management System (BMS) ontwikkeld. Eind dit jaar moet het systeem gecommercialiseerd worden. De bedoeling is om een batterij slimmer op te laden en te gebruiken. “Door verschillende laadprofielen aan te bieden, zullen de laadcycli eenvoudig kunnen verdubbeld worden. Daarom kunnen we 4 jaar garantie bieden aan onze klanten”, zegt Maxime Vander Stichele. “Door de mogelijkheid om push notificaties te sturen via onze applicatie, kunnen we belangrijke info doorgeven aan de klant. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld vermijden dat het risico op diep ontlading vermeden wordt tijdens de winter als de batterij gedurende lange tijd aan de kant ligt.” Op de BMS zit ook een failure detection op. “We kunnen zien of de consument de batterij bijvoorbeeld laat vallen.” Het systeem werkt via bluetooth, wat minder energie rovend is. Bij diefstal kunnen we de locatie van de fiets achterhalen.”

Resistent tegen slijpschijven 

De helmen verkoop zit in een stijgende lijn. Bij Abus merken ze dat het segment in het stadsgebeuren alsmaar groter wordt. Abus stelde in alle segmenten nieuwe helmen voor.  “Het gaat onder meer om een stadshelm die ronder achteraan is en veiliger op het achterhoofd is op de slaap”, zegt verkoopsdirecteur Philip Keymolen. “De verlichting is afneembaar en er is ook een magnetische sluiting. De fietshelm is NTA-gekeurd zijn, de Nederlandse standaard voor high-speed fietsen. Die is niet verplicht in België, maar is wel een aanrader.” Dure, elektrische fietsen zijn een aantrekkelijk doelwit voor dieven. Abus stelde op Eurobike het beugelslot de Super Extreme voor, een doorrevolutie van de graniet X-plus. Het is het eerste slot van Abus dat resistent is tegen slijpschijven. “We hebben het getest met een slijpschijf op batterijen”, zegt Keymolen. “Na drie schijven en twee batterijen is het nog niet doorgesneden.”  

Gravelhelm 

Lazer Sports stelde onder meer een nieuwe  gravelhelm voor, gericht naar de beginner en midlevel-fietsers. Vorig jaar lanceerde Lazer Sports de KinetiCore-technologie. De technologie in de helm biedt bescherming tegen zowel een directe als rotatie-impact dankzij unieke EPS-schuimblokken, de zogenoemde gecontroleerde kreukelzones, die bij een botsing kreukelen en zo de energie absorberen die anders de hersenen van de fietser zou hebben bereikt. Sinds dit jaar is Lazer Sports ook merchandise-partner van Tour de France. Er werden in samenwerking met de Tour nieuwe helmen ontwikkeld, namelijk mid-level, road-helmet, beginners-helm en kids-helm.

Bodyglowers

Zichtbaarheid is eveneens belangrijk in het verkeer. GOFLUO, een Antwerpse modestart-up, stelde op Eurobike heel wat nieuwe fluo-kleding voor. “We brengen mode en functionaliteit weer samen. Alles is gedisigned in Antwerpen”, zegt Aurelie Dehennin. “We willen een outdoor lifestyle brand maken. De bodyglowers hebben een Europees certificaat. Voor de reflecterende items hebben we een nachtcertificaat.” GOFLUO probeert steeds nieuw design in de markt te zetten. “We zijn gestart met fietstassen die op alle typen van fietsen passen. We hebben ook een office bag, een gewone tas die je op de fiets kan klikken. We hebben eveneens ook bodyglowers voor wandelaars, joggers en zelfs honden.”

Door Matthias Vanheerentals