Switzz Bikes: durf te switchen!, “Leuke fietsen voor levensgenieters”

Een persoonlijke gebeurtenis stimuleerde Peter Lubrecht om met een eigen fietsmerk te starten. Hij liet een container met fatbikes uit China overkomen. Hij bereikt klanten die op zoek zijn naar een originele, leuke fiets met een persoonlijke touch.

Peter Lubrecht startte in 2015 met een eigen fietsmerk: Switzz Bikes. “Ik wou me flexibel kunnen opstellen in de fietsbranche die vooral sinds corona sterk fluctueert. Het leek me fijn om heel snel op veranderingen in te spelen, bijvoorbeeld qua kleuren, modellen en hypes.” Hij had de ervaring dat grote concerns minder snel kunnen schakelen. Peter Lubrecht heeft een lange carrière in de fietsensector achter de rug. Het begon in 1980 toen hij werkte in een fietsenwinkel, zowel in de werkplaats als in de verkoop. Daarna ging hij bij Kruitbosch aan de slag waar hij de merken Alpina en Cortina op de markt zette. Later was hij regio manager bij Gazelle. “Daar verkocht ik 63.000 fietsen per jaar. We hadden de wind in de zeilen. Toen mijn moeder heel ziek werd, raadde ze me aan om voor mezelf te beginnen. Ik aarzelde, maar ze had heel veel vertrouwen in mij. Twee maanden na haar overlijden zette ik de stap. Het is sindsdien een heel mooie en plezierige ervaring. Ik geniet elke dag sindsdien.”

Container fatbikes
“Na een korte adempauze ben ik met mijn zoon gaan tekenen om onze eigen fatbikes te ontwerpen en specificeren. Mijn zoon Thijs, toen 7 jaar, tekende de Nederlandse vlag op de staande buis en dit is sindsdien een vast kenmerk geworden op al onze fietsen en e-bikes. Onze eerste order was een container met 500 fatbikes vanuit China. In Europa was het type fatbikes nog onbekend, zeker de kids uitvoeringen waren zeer vernieuwend voor de fietsmarkt in Nederland en België. Je kan wel zeggen dat we trendsetters waren in een groot deel van Nederland en België. Aanvankelijk vond men het heel vreemde fietsen, maar het sloeg aan. Nog steeds verkopen we heel veel fatbikes.”

Betere kwaliteitssegment
“We merken dat onze fietsen vaak worden gekopieerd, maar niet geëvenaard. De kopieën hebben vaak goedkopere motoren of displays en zijn soms van inferieure kwaliteit. Dat levert problemen op, iets wat momenteel zeer actueel is. Technisch gezien mikken wij op het betere segment. Dat is nodig, want fietsplezier is voor ons heel belangrijk. Het begint met een sterke kwaliteit, voorbeelden hiervan zijn o.a. de bekabeling, waterdichte stekkers en bekende merken motoren, hoogwaardige componenten en sensoren. Daarop beknibbelen we zeker niet. Onze klanten hebben minstens tien jaar fietsplezier. Mocht er iets misgaan, kunnen we het probleem snel oplossen omdat we goede technieken en materialen van A-fabrikanten gebruiken.”

Visie

Peter Lubrecht nodigt iedereen uit om een switch te maken, vandaar ook de naam Switzz

Bikes. klanten kloppen vaak bij hem aan omdat ze iets origineels willen, of ze zagen iets dat

ze nog niet kenden. “Onze kernwoorden zijn: leuk, lol, kwaliteit, plezier, gezondheid en enthousiasme. We luisteren goed naar de consumenten en de dealers. Het stimuleert ons om nieuwe modellen te ontwerpen en onze dealers mee op sleeptouw te nemen. Ook zij moeten de switch durven te maken om zo nieuwe klanten te genereren. Het is soms verrassend. Onlangs bezorgde ik inTremelo vier fietsen. De oudste klant was een dame van 71 jaar die een fluor oranje full suspension e-bike aankocht. Ze sloeg de nagel op de kop van wat mijn visie is.”

Topmodellen
Toppers zijn de Loco 3 en Loco 4 elektrische plooibikes. De naam Loco zegt het, je mag beetje gek doen. Bij ons zijn de Leaderfox modellen Neba-Saga,  Denver en Sandy de meest verkochte fietsen. De klantengroep van Switzz Bike is heel gevarieerd; van kinderen tot senioren. De rode draad is dat het mensen zijn die net iets anders willen, die positief en leuk in het leven staan. Zelfs als het om woon-werkverkeer gaat, vinden ze het fijn om met een Switzz Bike te fietsen. Ze maken ook graag voor het plezier een fietstocht.”

Tekst: Hilde pauwels