Stevens: 30 jaar inzet op hoog kwalitatieve fietsen… en counting…

STEVENS werd in 1991 opgericht door Wolfgang von Hacht en zijn broer Werner en is uitgegroeid tot een gerenommeerde fietsenfabrikant in Duitsland en Europa. Tot op vandaag wordt – ook na 30 jaar – volledig ingezet op producten van hoge kwaliteit en wordt het familiesuccesverhaal voortgezet door de tweede generatie die de STEVENS-missie nauwgezet aanhoudt.

De gebroeders von Hacht, beiden uitstekende fietsers, hebben altijd prioriteit gegeven aan het leveren van de best mogelijke fietsen voor hun klanten. STEVENS groeide snel uit van een kleine detailhandelaar tot een gerenommeerde fabrikant, met behoud van een nauw contact met de klant en even nauwe banden met de racescene. Het merk is uitgegroeid tot een leider in cyclocross en andere competitieve fietsdisciplines, ondersteund door wereld- en Europese kampioenen.

STEVENS bestaat nu 30 jaar en heeft meer dan 100 mensen in dienst op het hoofdkantoor in Hamburg. Het bedrijf heeft zich aangepast aan uitdagingen zoals de micromobiliteitsrevolutie en de toegenomen vraag naar e-bikes en elektrische fietsen, vooral tijdens de COVID-19 pandemie. Met creativiteit, een nuchtere aanpak en enthousiasme blijft STEVENS innoveren en zijn productportfolio uitbreiden, met name in groeiende segmenten zoals E-MTB en Gravel.
In de toekomst wil STEVENS met dezelfde passie en plezier fietsen blijven ontwerpen en toekomstige uitdagingen aangaan met een nuchtere Hanze-aanpak. Met volle enthousiasme op naar de volgende 30 jaar!

“Zeer goed” – ElektroRad beveelt de E-Strada 8.3.4 FEQ aan
In zijn nummer 4-24 testte het tijdschrift ElektroRad verschillende lichtgewicht E-bikes voor in de stad met een prijskaartje tot 5000 euro. Eén van de fietsen die eruit sprong was de STEVENS E-Strada 8.3.4 FEQ, die een algemene beoordeling “zeer goed” en een sterke redactionele aanbeveling kreeg.
De E-Strada 8.3.4 FEQ maakte indruk met zijn frame met ” strakke lijnen”, dat werd omschreven als een “lust voor het oog”. Het frame is gemaakt van lichtgewicht, sterke carbonvezels en draagt met zijn stabiele carbon voorvork bij aan een uitstekend rijgedrag. De sportieve en veilige rijeigenschappen van de fiets leverden een topscore op in het onderdeel “Rijeigenschappen”.

Het hoge rijcomfort wordt gegarandeerd door goed ontworpen fietsonderdelen zoals handvatten met handpalmsteunen, een zadelpen die niet te star is en een licht flexibele carbon voorvork, waardoor langere stadstochten comfortabel verlopen. De 2×11-speed Shimano-aandrijving zorgt voor een grote variatie in versnellingen, zodat je gemakkelijk sneller kunt rijden dan de ondersteuningslimiet van 25 km/u. De Mahle X20 achternaafmotor biedt een lage trapweerstand, waardoor de E-Urban Bike bijna aanvoelt als een klassieke fiets zonder elektrische ondersteuning. De testpersonen waardeerden de snelheid en wendbaarheid en benadrukten het gebruiksgemak in stedelijke omgevingen.

De grote verscheidenheid aan versnellingen helpt ook bij het klimmen, ondersteund door het lichte gewicht van de fiets van 13,8 kilogram, wat bijdraagt aan een “fiets-lichtvoetigheid” op hellingen. Het hoogwaardige hydraulische remsysteem met “pittige en betrouwbare” 160 mm remschijven zorgt voor krachtige prestaties in afdalingen en op vlak terrein. De Schwalbe G-One allround banden met hun soepele roleigenschappen en goede grip op verschillende ondergronden maakten nog meer indruk op de redactie.

Ook de veiligheidsvoorzieningen kregen een zeer goede beoordeling: extra LED’s in de zadelpen en een grootlichtfunctie verbeteren de zichtbaarheid. De E-Strada 8.3.4 FEQ scoorde hoge cijfers voor “gebruiksvriendelijkheid” en het optionele bagagerek dat verkrijgbaar is bij de gespecialiseerde dealers maakt de “Fully Equipped” FEQ specificaties voor dagelijks gebruik compleet.

Het oordeel van de ElektroRad redactie was zeer positief: “Het sportieve karakter van de Stevens E-Strada 8.3.4 FEQ is gericht op prestatiegerichte fietsers. De aandrijflijn is net zo indrukwekkend als het rijgedrag, het uiterlijk en de veiligheidsvoorzieningen.” De fiets kreeg een score van 1,5, een “zeer goed” beoordeling, vijf van de vijf punten voor ‘waar voor je geld’ en een redactionele aanbeveling.