Speed pedelecs: nieuwmarkt blijft verder dalen (-15,9%), tweedehands blaakt van gezondheid (+23,9%)

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: “De eerste 6 maanden van 2024 liggen de inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs (SP) een stuk lager dan in 2023 met 7.073 stuks vs. 8.414 (-15,9%). De daling van de eerste 5 maanden zet zich in juni stevig door : -24,4% (375 SP’s minder).

Maar de tweedehandsmarkt doet het wel erg goed. In de eerste jaarhelft werden in België al 3.964 tweedehandse SP’s ingeschreven, dat is 23,9% meer dan in 2023 (3.199 eenheden) en 46,6% meer dan in 2022 (2.704 eenheden).

De cijfers per provincie laten een uniforme daling zien voor nieuwe SP’s, terwijl tweedehands overal sterk groeit. Het bevestigt de duidelijke groeitrend voor tweedehandse speedpedelecs in België.

Enkele trends liggen aan de basis van die evolutie. Heel wat leasingcontracten die werden afgesloten in 2019-2020-2021 lopen op hun einde waardoor er heel wat speed pedelecs vrij komen voor de tweedehandsmarkt. Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod nu dus een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs.”

“Het is duidelijk dat heel wat consumenten dit jaar de vinger op de knip houden voor de aankoop van een nieuwe speed pedelec. De gedaalde koopkracht en de onzekerheid over de maatregelen van de nieuwe regeringen wegen hier door. . Dit heeft ook een sterke impact op de fietsleasing, waar de duurdere modellen minder gekozen worden. Daarnaast zorgt het aanhoudende slechte weer voor een vertraging in de hele fietsmarkt”, zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs – eerste helft van 2024

Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP’s worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 27,5% van de markt, terwijl nieuwe SP’s goed waren voor 72,5%. In 2024 stijgt tweedehands naar 35,9%, tegenover 64,1% voor nieuw.

Particulier versus bedrijven en leasing – eerste helft van 2024

De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 6 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 15,9% gedaald, van 8.414 in 2023 naar 7.073 in 2024.

In de eerste helft 2024 laat het leasesegment de grootste daling optekenen, van 4.477 naar 3.561 inschrijvingen of -20,5%. Het segment particulieren daalt ook maar minder hard, met -13%, van 2.842 naar 2.472. In het bedrijfssegment gaat het echter van 1.095 naar 1.040, een daling van -5%.

In de eerste zes maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speedpedelecs (65%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Bijna de helft (50,3%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 34,9% van particulieren en 14,7% van zakelijke klanten.

Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs – eerste helft van 2024

De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 739 (+9,2%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in juni 2024, ten opzichte van 677 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste zes maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP’s met +23,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +46,6% ten opzichte van 2022.

Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 93,7% , gevolgd door de bedrijven met 4,9%. Leasing vertegenwoordigt hier slechts 1,4%.

Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief.

Enkele professionals uit de sector deelden hun interessante inzichten met ons:

Stijn Ennekens, myStromer AG: “Sinds april 2023 maakt de leasingsector een moeilijke periode door, maar we mogen niet vergeten dat 2022 uitzonderlijk goed was. De slechte weersomstandigheden sinds oktober 2023 hebben ook niet geholpen.

Het besluit van verschillende merken met Bosch-motoren om de productie van speed pedelecs stop te zetten, kan er ook toe leiden dat consumenten andere opties overwegen indien ze bij de plaatselijke fietsenzaak niet kunnen vinden wat ze zoeken. Die dynamiek wordt versterkt door een onzeker economisch klimaat dat veel mensen doet kiezen voor een meer toegankelijke tweedehandsfiets, eerder dan te investeren in een nieuwe speed pedelec.

De tweedehandsmarkt profiteert van de lage restwaarden, waardoor 90% van de consumenten wordt aangemoedigd hun fiets aan het einde van de leaseperiode terug te kopen en zo hun volgende aankoop te financieren. Dit alternatief is vooral aantrekkelijk door het aanzienlijke prijsverschil met nieuwe fietsen.”

Jorrit Heidbuchel, Ellio: “De terugval in particuliere verkopen is geen verrassing aangezien we merken dat de koopkracht(perceptie) onder druk staat en dit zich duidelijk vertaalt in een lagere appetijt voor dure aankopen zoals een speed pedelec. Ook de inburgering van thuiswerk en de aanpassing van de fietsvergoeding lijken – althans in de hoofden van de mensen – hun effect te hebben op de economische zinvolheid van een speed pedelec aankoop.
Dat de tweedehandsmarkt stijgt, hoeft ook niet te verbazen gezien de prijsdruk en het snelgroeiende aanbod tweedehandsfietsen door de leasingboom vanaf 2019-2020 waardoor heel wat contracten nu einde-lease komen.”

Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speedpedelecs in de Belgische provincies .

In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speedpedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,7% (nieuw, 6.700 eenheden) en 91,7% (occasie, 3.631 eenheden) van de markt.

Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -48%, met Namen (-48%), Henegouwen (-39%), Luxemburg (-36%) en Vlaams-Brabant (-29%) als uitschieters.

Aan de andere kant tonen alle provincies een aanzienlijke groei van tweedehandse speedpedelecs tijdens de eerste helft van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van 6,3% tot 75%, waarbij provincies als Luxemburg (+75%), Waals-Brabant (+59,3%), Brussel (+56,8%), en Oost-Vlaanderen (+29,8%) een mooie groei lieten optekenen.