Speed pedelecs, maart 2024: tweedehandsmarkt op kruissnelheid, nieuwe schakelen versnelling terug

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “De inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs (SP) zijn in maart met 781 eenheden gedaald (-18,3%) ten opzichte van 2023, maar zijn met 631 eenheden gestegen ten opzichte van twee jaar geleden. De daling van deze maand betekent dus niet automatisch een negatieve tendens. De invoering van een nieuwe wetgeving begin 2023 heeft immers geleid tot een sterke stijging van de inschrijvingen van speed pedelecs door leasing van ambtenaren, en dat had het traditionele inschrijvingsseizoen van het voorjaar verstoord. Deze negatieve cijfers moeten dus in het juiste perspectief bekeken worden omdat de totale inschrijvingen tussen 2022 en 2024 met +22,0% zijn gestegen.

De tweedehandsmarkt blijft intussen voorzichtig maar gestaag groeien, met 580 ingeschreven speed pedelecs in maart 2024. Dit is een stevige stijging van +23,8% ten opzichte van maart 2023 (581 eenheden). De voortdurende groei sinds 2022 is opmerkelijk en wijst op een toenemende interesse in de voordelen en mogelijkheden van tweedehandse speed pedelecs. Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het toenemende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei 2023 alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

In januari werden in totaal 1.614 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, wat aardig wat minder is dan in januari 2023 (1.832 stuks).

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs – maart 2024

Particulier versus bedrijven en leasing

De markt voor nieuwe speed pedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor het eerste kwartaal van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 18,3% gedaald, van 4.278 in maart 2023 naar 3.497 in maart 2024.
Het is echter belangrijk om deze negatieve cijfers in het juiste perspectief te plaatsen, want de totale registraties van nieuwe speed pedelecs zijn met 22,0% gestegen tussen 2022 en 2024.

Voor maart 2024 werd de grootste daling waargenomen in het leasesegment, waarbij de inschrijvingen daalden van 2.351 naar 1.837 (-21,9%). Ook het bedrijfssegment daalde, met 15,9% (van 641 naar 539 ex.), terwijl het particuliere segment -12,8% verloor (van 1.286 naar 1.121 ex.) .

Een significante meerderheid van de nieuwe speed pedelecs (67,9%) werd ingeschreven door niet-particulieren. Ongeveer de helft (52,5%) gebeurde via leasing, terwijl bedrijven een marktaandeel van 15,4% haalden. De daling bij de particulieren is minder sterk waardoor zij bijna één derde van de nieuwe inschrijvingen vertegenwoordigen (32,1%).

Geografische verschillen 

In maart 2024 bleven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaams fenomeen, met een marktaandeel van 94,3%, goed voor 3.298 eenheden. In vergelijking daarmee vertegenwoordigen Brussel (111 eenheden) en Wallonië (85 eenheden) slechts 5,6% van de markt.

Wanneer we het aantal speed pedelecs in Brussel vergelijken met dat in Wallonië, valt op dat Brussel – ondanks haar relatief kleine omvang – een hoger aantal speed pedelecs haalt dan de vier Waalse provincies samen. Bovendien is dit de enige regio met een stijging (+4%) in maart 2024.

Dit is des te opmerkelijker omdat high-speed elektrische fietsen relatief weinig aantrekkingskracht hebben in een sterk verstedelijkte omgeving waar het soms moeilijk is om te rijden, en waar gedeelde fietsen en scooters op elke straathoek te vinden zijn. Een aanzienlijk deel van deze fietsen is waarschijnlijk geregistreerd door bedrijven. Gelukkig kan deze regio rekenen op registraties van leasingmaatschappijen.
Alle provincies, zowel Vlaams als Waals, vertonen een daling ten opzichte van vorig jaar maart , van -5% tot -67%. Namen (-50%), Luxemburg (-67%) en Vlaams-Brabant (-37%) kenden de grootste procentuele dalingen.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

Cijfers tweedehandse speed pedelecs

De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft exponentieel groeien tot 719 (+23,8%) eenheden die opnieuw zijn geregistreerd in maart 2024, vergeleken met slechts 581 voor dezelfde periode in 2023. In vergelijking met de eerste kwartaal van 2024 kenden we een stijging van 14,0% in het aantal registraties van tweedehands SP’s, wat duidt op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen.

Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs – maart 2024