Tenways’ Gids voor stadsfietsen
TENWAYS, het referentiemerk voor elektrische stadsmobiliteit, biedt verschillende e-bikes aan die zijn uitgerust met ofwel riemaandrijving ofwel een ketting.
Voor die keuze kijk je niet naar wat op dat moment in de mode is; het gaat erom mogelijkheden te bieden die beantwoorden aan verschillende individuele gewoontes en gebruiken, aan het type ondergrond waarop je fietst en aan je bereidheid om met onderhoud bezig te zijn.
De geboden keuze weerspiegelt de rider-first-aanpak van het merk.
Het begint bij modellen met zeer weinig noodzakelijk onderhoud, zoals de CGO009, de CGO600 Pro, de CGO800S en de AGO T, met een carbon riemaandrijving, en gaat tot de e-bikes AGO X, AGO Air, CGO600 Plus en CGO800 Plus, die daarentegen een traditionele ketting hebben, en dus meer onderhoud vereisen.
Dankzij de verschillende oplossingen kun je performance, comfort en gemak tegen elkaar afwegen.

Hulp bij de keuze
Hoewel ze internationaal steeds meer aan terrein wint, is de riemaandrijving nog niet zo bekend onder fietsers. Fietsen met een ketting hebben nog altijd de bovenhand: het is een sterke gewoonte en de alternatieven zijn bij zowel gebruikers als verdelers niet echt bekend.
Een riemaandrijving wordt vaak enkel met premium e-bikes geassocieerd. Daardoor wordt ze gezien als een nicheoplossing, en is ze veel minder zichtbaar in winkels en weet men veel minder over het onderhoud en het rendement ervan.
Daardoor stond de uitrol ervan in een lagere versnelling, ondanks de evidente voordelen wat betreft duurzaamheid, stilte en gebruiksgemak, wat vooral voor dagelijks gebruik in de stad perfecte kenmerken zijn.
Door de groeiende interesse voor elektrische stadsfietsen met weinig onderhoud zou de komende jaren de riemaandrijving sneller ingang moeten vinden.
RIEM Riemaandrijving wordt nog steeds weinig gebruikt op fietsen zonder trapondersteuning (zonder motor), maar wint aan terrein bij elektrische fietsen dankzij de stille en schonere werking en het gebrek aan onderhoud. Hoogwaardige riemen (zoals degene die TENWAYS gebruikt) zijn gemaakt uit koolstofvezel en bieden de volgende voordelen:
- Geen onderhoud: geen smering, geen roest, gemakkelijk schoonmaken.
- Langere duur: een riem kan meer dan 30 000 kilometer aan voordat ze moet worden vervangen.
- Soepel en stil trappen: door het stillere geluid is ze perfect voor woon-werkverkeer.
- Lager gewicht: zo is de fiets wendbaarder.
- Geen vlekken: geen fietsspelden meer, geen olievlekken meer op je vest wanneer je je fiets op de schouder neemt om een trap op of af te gaan.
Riemen worden typisch gebruikt op fietsen met een versnellingsnaaf of zonder versnellingen. Ze zijn ideaal voor een vlak parcours en voor wie eenvoud en betrouwbaarheid wil.
KETTING De ketting op de fiets bestaat al meer dan 140 jaar, en is vandaag de dag de standaardmethode voor de meeste fietsers. Dit zijn de voordelen ervan:
- Meer efficiëntie: betere overdracht van de kracht, vooral wanneer je stijgt.
- Flexibiliteit: het past bij versnellingen met verschillende snelheden, om diverse ondergronden aan te kunnen.
- Gemakkelijke reparatie: onderdelen zijn overal beschikbaar en je kunt het eigenhandig onderhouden.
- Lagere initiële kost: een ketting kost minder dan een riem.
Een ketting moet je schoonmaken en regelmatig smeren, ze is zwaarder en maakt meer lawaai ten opzichte van een riem. Het blijft een goede keuze voor wie graag met mechanica bezig is en is aan te raden bij traditionele versnellingen.
Twee technologieën, één en hetzelfde idee: moeiteloos door de stad door
TENWAYS-fietsen zijn ontworpen om te beantwoorden aan de vereisten van wie ze gebruikt. Wie een stille en zorgeloze ervaring wil om dagelijks naar het werk te fietsen, kan best een model met riemaandrijving uitzoeken (zoals CGO600 of CGO800S). Wie daarentegen controle wil over de versnellingen en sterk wil kunnen stijgen, gaat beter voor modellen met een ketting, zoals de AGO X of de CGO800 Plus.
“Het is niet ons doel een bepaald systeem te bevoordelen boven het andere,” legt Lynn, product director bij TENWAYS, uit, “maar wel om fietsers te helpen in hun keuze voor het meest geschikte model voor hun levensstijl, de ondergrond waarop ze fietsen en hun verwachtingen.“
Binnen het TENWAYS-gamma bieden de reeksen CGO800 en CGO600 beide opties en laten zo de keuze tussen riemaandrijving of een ketting, zonder prijsverschil.
De CGO800S heeft een carbon riem, terwijl de CGO800 Plus een ketting, samen met een Shimano Claris-overdracht met 8 snelheden bevat. Op dezelfde manier heeft de CGO600 een riem, terwijl de CGO600 Plus een ketting met 7 versnellingen bevat.
De vier modellen hebben de geometrie van het kader en een design dat is aangepast aan commuting gemeen. De keuze voor de manier van overdracht kun je dus maken op basis van de rijstijl en het onderhoud, zonder prijsverschil.
“Door beide oplossingen te bieden kunnen we aan meer eisen voldoen“, besluit Lynn. “Of het nu gaat om vlakke fietspaden of heuvelachtige wegen, we willen dat iedere fietser het ideale vervoermiddel vindt voor diens verplaatsingen.“
De verscheidenheid aan manieren van overdracht zet de systemen niet tegen elkaar op, maar biedt een keuzemogelijkheid. Of het nu gaat om de stille eenvoud van de CGO600 of om de reactiviteit van de versnellingen van de AGO X, TENWAYS garandeert eenieder een efficiënte, stijlvolle en vooral op maat gemaakte rit.
Meer informatie over het e-bike-gamma van TENWAYS en over de opties voor de overdracht is beschikbaar op https://www.tenways.com/nl.








