De provincieraad heeft het tracé goedgekeurd van de nieuwe fietssnelweg F7. Die zal Waregem via Harelbeke verbinden met Kortrijk. De fietssnelweg zal naast de spoorlijn lopen, en ook langs de 3 stations passeren.
“We hebben nu een draaiboek klaar om de volledige route van 13 kilometer in verschillende fases aan te leggen”, aldus gedeputeerde voor Mobiliteit Kelly Detavernier (N-VA).
Het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) werd gisteren goedgekeurd tijdens de West-Vlaamse provincieraad. Na lang wachten is er duidelijkheid over het exacte tracé van de fietssnelweg en de gronden die daarvoor moeten aangekocht worden.
Stap vooruit
“Dit is een belangrijke stap vooruit”, aldus Detavernier. “Door dit PRUP hebben de betrokken gemeentebesturen rechtszekerheid. Dankzij het onteigeningsplan kunnen de nodige gronden efficiënter verworven worden.”
“De fietssnelweg zal op bepaalde plaatsen lijken op een fietsstraat langs bestaande gemeentewegen. Waar dat niet mogelijk is, wordt een nieuw fietspad aangelegd”, zo klinkt het.
Aandacht voor duurzaamheid
Het wordt een verhard fietspad van 4 meter breed, met aan beide kanten een strook van 1 meter waarop verlichting en signalisatie geplaatst kan worden. “Daarnaast wordt er nog eens 4 meter gereserveerd voor een open gracht om regenwater af te voeren en bestaande waterlopen te verleggen. In totaal zal het tracé dus 10 meter breed zijn.”
Wanneer de werken van start zullen gaan, is nog niet bekend.
De fietssnelweg F7 volgt de spoorlijn tussen Gent en Kortrijk. De bedoeling is dat het afgewerkte tracé voor een vlotte fietsverbinding zorgt tussen beide steden, en alle tussenliggende steden en gemeenten. In Oost-Vlaanderen is de fietssnelweg zo goed als afgewerkt. Fietsers kunnen vanaf Gent al doorfietsen tot Waregem. Eind april werd in Zulte nog een nieuwe fietstunnel geopend op het tracé.
Tekst & foto’s: vrt.be