- Geproduceerd in de Pirelli-vestiging in Milaan-Bollate, ontwikkeld in samenwerking met de atleten uit de partnerteams
- SCORPION XC RC, vroeger al winnaar in de World Cup, heeft voortaan 7% minder rolweerstand en een nieuw profiel**
- SCORPION XC M, nu volledig herontworpen, verbetert de rolling resistance met 9% en weegt 12% minder dan zijn voorganger**
Pirelli lanceert SCORPION XC RC en M: de eerste 100% Made In Italy-mountainbikebanden met FSC™-gecertificeerd natuurrubber*. Het zijn immers producten die in de eigen vestiging van Milaan-Bollate worden gemaakt, waar enkel natuurrubber met Forest Stewardship Council™-certificering wordt gebruikt.
De nieuwe banden zijn gewijd aan Cross Country-competities, van Short-Track over XCO-ritten tot de Marathons: ze tonen hun roeping voor racecircuits. Ze zijn ontworpen met de meest uitdagende wedstrijden in gedachten, maar zijn evengoed in een bredere context te gebruiken, die minder competitief is, maar meer gericht op pure “cross country riding”.
Nieuwe race compound
SCORPION XC RC en M gebruiken een compound met een nieuwe samenstelling, namelijk RACE Compound. Die werd ontworpen door Pirelli-technici uit de Motorsport Compound Division en werd vervaardigd in Italië. Ze zorgt voor de uiterste expressie van Pirelli in offroad prestaties voor de discipline XC. Vandaag is het de meest performante compound uit het MTB-gamma van Pirelli en die wordt zo ontworpen om maximale chemische grip – ook op natte ondergrond -, hoge scheurbestendigheid en grotere rolgemak samen te brengen. Door de mogelijkheid om met een enkele compound aan tegengestelde eisen te voldoen, kan deze band constante prestaties garanderen in elke fase van de wedstrijd en op elk type terrein, en dat gedurende de hele levensduur van de band, ook wanneer die is afgesleten.
De nieuwe RC behoudt en benut het vorige profiel, dat reeds succesvol was en op alle gebruiksniveaus werd geapprecieerd, en behoort als beste allrounder tot de top van het Cross Country-gamma van Pirelli, dankzij zijn perfecte evenwicht tussen snelheid en grip. Tijdens de interne tests vermindert de rolweerstand met 7% ten opzichte van het vorige gelijknamige model**. Hij is ontworpen om uitstekende prestaties tijdens wedstrijden en daarbuiten te garanderen, en heeft het ideale profiel voor rotsachtige en aarde-ondergrond, of die nu is platgereden of losligt, en of die nu droog of nat is. De nieuwe constructie met een nadrukkelijker profiel op de zijvlakken en een geactualiseerd volume voor een true size 29×2.4 (geoptimaliseerd voor brede velgen – intern kanaal van 30 mm) biedt meer controle en stabiliteit in de bochten dankzij het bredere contactoppervlak met het terrein. Het minder ronde profiel in vergelijking met het vorige verbetert de grip van de zijvlakken wanneer ze worden geplooid, en zorgt voor een directere feeling, in de bochten, tijdens het remmen en bij achterwielaandrijving. De ideale band om technisch en snel terrein op te gaan: wanneer seconden ertoe doen, geeft de SCORPION XC RC het beste van zichzelf.
Het model M werd volledig herontworpen. Het is perfect voor dynamische hedendaagse marathons, met een knipoog naar trail riding, en biedt de perfecte balans tussen een lage rolweerstand en grip op gladder terrein en minder platgereden ondergrond. Bij de interne tests van Pirelli blijkt de nieuwe band 9% efficiënter op het vlak van rolweerstand en 12% lichter ten opzichte van het vorige model**. Lager gewicht, hoger volume: de SCORPION XC M wordt immers ook in een true size 29×2.4-volume op velgen van 30 mm geproduceerd. Hij presteert op elke losse ondergrond, van de meest droge grond tot lichte modder, dankzij een meer geopend ontwerp van de noppen en de geavanceerde RACE Compound: hij geeft het beste van zichzelf op bijzonder technische parcours, waarvoor grip en richtingsstabiliteit fundamenteel zijn. Wanneer hij op het voorwiel wordt gemonteerd, past hij zich aan een nog breder gamma aan oppervlakken aan. Het profielontwerp, met meer ruimte en meer verdeling, maar met compacte, dichte centrale noppen, optimaliseert de rolversnelling en de rolsnelheid zonder aan controle in te boeten. SCORPION XC M is de ideale keuze voor technische parcours, waarbij snelheid en beheersing van je fiets samen moeten kunnen gaan.
Karkas: Lite en het nieuwe Prowall
SCORPION XC RC en M zijn beschikbaar in twee karkasversies met sterke prestaties: ProWALL en LITE. De LITE-versie behoudt de intussen befaamde Pirelli-kenmerken lichtheid en reactiviteit; de nieuwe ProWALL werd herontworpen in vergelijking met de vorige versie. De stoffen – nog altijd in nylon met 120 TPI – werden opnieuw verdeeld, met versterkte wangen, voor nog grotere bescherming en stabiliteit, vooral bij lage gebruiksdruk.
De nieuwe SCORPION XC RC en M zijn reeds verkrijgbaar in de betere wielerwinkel en online, in de maat 29×2.4, met twee nieuwe tekeningen: Silver en Team Edition.
Het officiële wedstrijddebuut is voorzien voor het weekend van 22 juni, tijdens de XCC- en XCO-wedstrijden van de UCI World Cup 2025 in Val di Sole.
*Het percentage natuurrubber ten opzichte van het totale gewicht van de band is gelijk aan ongeveer 17% voor de LITE-versie en 20% voor de ProWALL-versie.Het natuurrubber is het meest relevante onderdeel in het product – FSC™-licentie N003618. Het FSC™-logo garandeert dat het natuurrubber dat Pirelli gebruikt, afkomstig is van verantwoord beheerde bossen, waarmee milieu, biodiversiteit, werknemersrechten en lokale gemeenschappen worden beschermd.
** Door interne tests van Pirelli geverifieerde percentages






