Origine: 100% configureerbare fietsen, ook elektrisch!

Aan merken en modellen van fietsen geen gebrek, maar een fietsmerk dat je online de mogelijkheid biedt om je fiets tot in de kleinste details zèlf samen te stellen, da’s uniek. Bij het Franse Origine bepaalt elke klant zelf hoe zijn fiets er uitziet en daar horen ook interessante elektrische fietsen bij.

Origine Cycles werd elf jaar geleden opgericht door drie Fransen met een zwak voor de fiets en de merknaam werd niet lukraak gekozen. “Vanaf de eerste dag was het voor de oprichters duidelijk dat ze een merk in de markt wilden zetten rond drie trefwoorden: kwaliteit, online en gepersonaliseerd. Vanaf het prille begin verkoopt Origine zijn fietsen op origine-cycles.com waar elke klant in de online configurator alle tools vindt om zijn fiets zelf samen te stellen waarna de fiets in Frankrijk wordt gelakt en gemonteerd. Op die manier is elke Origine-fiets origineel en dat zit dus in de merknaam vervat”, legt Benelux Area Manager Bart De Schampheleire uit.

Thuisgestuurd of opgehaald
Origine begon met drie werknemers in een uit de kluiten gewassen garagebox in Valenciennes, het aanbod beperkte zich het eerste jaar tot één racefiets. Elf jaar later heeft Origine in december 2023 een nagelnieuwe fabriek in Rouvignies (vlak bij de Frans-Belgische grens) in gebruik genomen waar honderd medewerkers de fietsen ontwikkelen, lakken en monteren. “Het aanbod bestaat momenteel uit racefietsen, mountainbikes, gravelbikes en lichte E-bikes met aluminium en carbon frames. Daarnaast hebben we met Prymahl ons eigen wielenmerk. Ook de wielen kan de klant 100% zelf configureren waarna ze met de hand worden gebouwd in Frankrijk. Voor de ontwikkeling van de fietsframes heeft Origine zes ingenieurs in dienst die over alle moderne testapparatuur kunnen beschikken. De frames worden door zorgvuldig gekozen onderaannemers in Azië geproduceerd waarna ze in de fabriek in Rouvignies ongelakt op voorraad liggen. Pas als een klant zijn fiets online heeft samengesteld en hij daarover contact heeft gehad met een Origine adviseur, wordt de fiets volgens de wensen van de klant gelakt en gemonteerd. De klant krijgt dan de fiets thuisgestuurd of kan hem komen ophalen in de fabriek in Rouvignies”, legt De Schampheleire de procedure uit.

Niet vies van advies
Uiteraard beseffen ze bij Origine dat niet elke klant de productkennis heeft om zelf online een fiets samen te stellen, dus daar hebben de Fransen een oplossing voor. De Schampheleire zegt: “Op origine-cycles.com vind je een aantal voorgeconfigureerde fietsen, fietsen waarvan wij vinden dat ze op een bepaald prijsniveau heel evenwichtig zijn opgebouwd. Klanten kunnen die fietsen als basis nemen om daarmee aan de slag te gaan om bijvoorbeeld de kleuren aan te passen. Daarnaast staat een team van tien adviseurs klaar om de klanten voor, tijdens en na het bestelproces met raad en daad bij te staan. Wij luisteren eerst naar de klant omdat we willen weten wat voor fiets te klant zoekt. Tijdens het gesprek zullen we bijvoorbeeld ook vragen of de klant ergens lichamelijke klachten heeft waarmee we bij de samenstelling van de fiets rekening moeten houden. Het contact met de klant kan telefonisch verlopen, maar het kan evengoed via videocall of live in de fabriekswinkel in Rouvignies. Het doel van het hele begeleidingstraject is er voor zorgen dat de klant bij Origine zijn ideale fiets koopt. Op basis van de lichaamsmaten van de klant berekent onze configurator zelf de juiste maat van fietsframe, maar ook de breedte van het stuur en de lengte van de traparmen. Al kan dat in overleg met de klant door een adviseur uiteraard nog worden aangepast.”

With a little Help…
Vorig jaar voegde Origine een eerste platform van elektrische fietsen aan zijn gamma toe, een stap in het onbekende voor de Franse fietsfabrikant. “Origine is van oorsprong een sportief merk, vandaar dat wij geen ambitie hebben om elektrische boodschappenfietsen van 25 kilo te produceren. Toen we aan de Help begonnen wisten we heel goed dat we een lichte, sportieve E-bike wilden creëren waarmee we letterlijk en figuurlijk vele kanten op kunnen. Net zoals dat voor al onze fietsen geldt kan je de Help online zelf configureren. Je maakt er dus zelf een snelle reisfiets met een plat stuur van, maar je kan de Help ook als E-racefiets of E-gravelbike samenstellen. Je kiest zelf welke banden je er op wil, met of zonder bagagedragers en spatborden, met of zonder verlichting: de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Alweer om er voor te zorgen dat de klant bij Origine die fiets koopt die hij echt nodig heeft”, legt de Benelux Area Manager uit. De basis van elke Origine Help elektrische fiets is een aluminium frame met een carbon vork. Het frame is gebouwd in functie van de Mahle X20 aandrijving die de bedieningsknop in de bovenbuis heeft, de batterij zit in de onderbuis van het frame en de motor in de naaf van het achterwiel. Afhankelijk van de gekozen onderdelen kan je al een Origine Help samenstellen die amper 12,3 kilogram weegt..

Sportautootje
De elektrische trapondersteuning komt van de Mahle X20. Mahle is een Duitse gigant uit de automotive industry die met de X35 een vijftal jaar geleden zijn eerste lichte elektrische hulpmotor voor fietsen lanceerde. De X20 is een doorontwikkeling van de X35, het geheel van motor, batterij en bekabeling weegt slechts 3,2 kilo, het achterwiel wordt met een gewone steekas in het frame gezet en de stroom wordt via een systeem van inductie doorgegeven. Voor wie de bediening eenvoudig wil houden volstaat de bedieningsknop op de bovenbuis, wie meer interesse heeft in elektronica en alle mogelijkheden van het systeem optimaal wil benutten kan de optionele Mahle Pulsar One fietscomputer bij de Help bestellen. Koppel de Mahle X20 aandrijving aan de Mahle app en er is nog veel meer mogelijk. De achterwielmotor is 55 Nm sterk, de in de onderbuis geïntegreerde batterij is een 250 Wh exemplaar. Wie echt lange ritten wil rijden met de Help kan op de zitbuis van het frame een range extender van 185 Wh plaatsen. “We krijgen soms de opmerking dat 55 Nm en 250 Wh geen grote waarden zijn en strikt gezien klopt dat, maar je moet het vermogen van de motor en de capaciteit van de batterij in functie van de fiets zien. Vergelijk het met een kleine, lichte sportwagen: die heeft ook geen enorm sterke motor of een gigantische brandstoftank nodig. Bij de Help is dat precies zo. Omdat de fiets licht is, kan je perfect uit de voeten met een lichtere motor en kleinere batterij. Met de standaard batterij kom je tachtig tot honderd kilometer ver, met de range extener doe je daar nog eens zestig kilometer bovenop. Bijkomend groot voordeel van het lichte systeem is dat de fiets heel soepel van zijn ondersteuning af gaat zodat je ook bij snelheden van meer dan 25 kilometer per uur comfortabel kunt blijven fietsen”, legt De Schampheleire uit.

Ook na verkoop volop dienst
Omdat Origine niet via fietsenwinkels levert en daardoor dus tussenschakels overslaat kunnen de Fransen hun à la carte opgebouwde fietsen aan scherpe prijzen leveren. Maar dan komt al snel de vraag hoe het met de garantie en het onderhoud van de Origine fietsen zit. Ook daar is aan gedacht. “Alle Origine fietsen hebben levenslange garantie op de frames en vorken, op alle draaiende onderdelen is de standaard garantie van twee jaar van toepassing. Een eventueel garantiegeval wordt altijd door ons rechtstreeks met de klant afgehandeld. Voor het onderhoud kunnen onze klanten terecht bij eender welke geschoolde fietsenmaker, maar verspreid over Vlaanderen staan er ook dertig servicepartners klaar. Daarnaast heeft Origine een samenwerking met Touring dat fietsonderhoud aan huis en fietsbijstand onderweg aanbiedt. Alsof dat nog niet genoeg is kan een klant er ook voor kiezen om zijn Origine in de fabriek te laten onderhouden, door de mensen die de fiets ontwikkeld en gebouwd hebben”, besluit Bart De Schampheleire, Benelux Area Manager bij Origine Cycles.

Check de site: www.origine-cycles.com