Nieuwe BH GravelX R, met de R van Racing om over elk terrein te vliegen

De BH GravelX R is een gravelbike die haar intenties duidelijk maakt: snel en reactief zijn om de racefilosofie van de wegmodellen naar de off-road wereld te brengen.

De nieuwe BH GravelX R krijgt de lijnen van de huidige GravelX, het model waarmee BH de sprong maakte naar high-performance gravelbikes. Maar terwijl bij de GravelX comfort voorop staat door het gebruik van het SRS (Smooth Riding System) dempingsysteem, draait bij de GravelX R alles om prestaties. Het SRS systeem is weggelaten om een lichter frame te bereiken en een achterzijde te realiseren waar maximale stijfheid het einddoel is. De GravelX met SRS-systeem wordt nu de GravelX AT (All Terrain) genoemd.

Alle technologie die BH te bieden heeft om te schitteren in gravelwedstrijden
De BH GravelX R maakt gebruik van alle technologische middelen die het merk te bieden heeft als het gaat om carbon frames. Voor de constructie van het frame wordt het HCIM-proces gebruikt, dat elke imperfectie van het frame elimineert, zowel aan de binnen- als buitenzijde, om zo min mogelijk materiaal te gebruiken voor het beste gewicht. Bovendien wordt de EVO Carbon Layup gebruikt, de meest geavanceerde carbonlaminering, om de optimale verhouding tussen gewicht en stijfheid te bereiken.

Het frameontwerp behoudt het DNA van de racefietsen, met agressieve lijnen en aerodynamische buisvormen. Lage staande achtervorken en de kromming van de liggende achtervorken zorgen voor een mate van trillingsdemping voor een iets soepelere rit. De voorvork is ontworpen onder het “Air Bow”-concept, wat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook een belangrijke rol speelt in trillingsdemping en aerodynamische verbetering.

Technisch gezien kiest de BH GravelX R voor de BB386 EVO-trapas van 86,5 mm breed, een ander element dat de stijfheid op een cruciaal punt verhoogt wanneer maximale prestaties worden nagestreefd. Het frame van de BH GravelX R biedt ruimte voor banden tot 45 mm breed.

Integratie als handelsmerk van BH
Integratie is de rode draad geweest van alle BH-innovaties in de afgelopen jaren, en de nieuwe BH GravelX R zet deze lijn voort. Het ICR-systeem voor interne bekabeling zorgt voor een strakke look en biedt aerodynamische voordelen door de kabels door het frame te leiden.

Zowel het frame als de vork hebben uitvaleinden die de bevestigingspunten van de assen volledig verbergen, waarbij de hendels in de as zelf zijn geïntegreerd.

Hetzelfde geldt voor de zadelklem, die volledig in het frame is geïntegreerd en het bevestigingssysteem van BH gebruikt, waarmee de zadelpen met slechts 5 Nm kan worden vastgezet.

Het kroonstuk van de integratie in de BH GravelX R is de Toolbox, een compartiment in het frame dat zich aan de onderkant van de onderbuis bevindt en gemakkelijk toegankelijk is. Hierin kan een binnenband en een CO2-patroon mee worden genomen.

Het reeds bekende Planck-achterlicht, met een eenvoudig magnetisch bevestigingssysteem, en de geïntegreerde bidonhouder en aerobidon die in de vormen van het frame passen, completeren de lijst van accessoires die de integratie van de BH GravelX R verder versterken.

Gamma BH GravelX R
De nieuwe BH GravelX R is beschikbaar in vier maten. Daarnaast zjin er vier uitvoeringen beschikbaar, die beginnen vanaf € 3.299.

  • GRAVELX R 3.5: SHIMANO GRX 12SP / VISION TC30i | € 3.299,9
  • GRAVELX R 4.5: SRAM APEX AXS 12SP / VISION TC30i | € 3.699,9
  • GRAVELX R 5.5: SHIMANO GRX 24SP / VISION TC30i | € 3.499,9
  • GRAVELX R 6.5: SHIMANO GRX DI2 24SP / VISION SC45 | € 4.999,9