- MAHLE-dochteronderneming breidt succesvolle portfolio van naafmotoren uit
- Toetreding tot het segment van elektrische mountainbikes (eMTB)
- Volledige controle, kracht en hoge efficiëntie, zelfs in veeleisende omgevingen en zelfs bij hoge ondersteuningsniveaus en cadansen
- 105 Newtonmeter (Nm) koppel, 850 watt (W) piekvermogen, 2,5 kilogram licht
- M40 is een van de krachtigste systemen op de markt
- Nieuw ontwikkelde accu’s, controller en display vullen het M40-aandrijfsysteem aan
- Volledig compatibel met het MAHLE-ecosysteem
- Met M40 lanceert MAHLE SmartBike Systems de nieuwe M-serie, die de komende jaren verder zal worden uitgebreid
- M40 is nu verkrijgbaar
MAHLE SmartBike Systems, dat al jarenlang zeer succesvol is met naafmotoren als onderdeel van lichtgewicht, geïntegreerde en slimme e-bike-systemen, breidt nu voor het eerst zijn assortiment uit met een middenmotor en betreedt daarmee het segment van de e-mountainbikes (eMTB’s). Het nieuwe M40-aandrijfsysteem met volledig vermogen biedt volledige controle, kracht en hoge efficiëntie, zelfs in veeleisende omgevingen en zelfs bij hoge ondersteuningsniveaus en cadansen.
De M40 weegt slechts 2,5 kilogram en genereert een indrukwekkend koppel van 105 Newtonmeter (Nm) en een piekvermogen van 850 watt (W). Dit maakt de M40 een van de krachtigste systemen op de markt. Nieuw ontwikkelde accu’s, controller, display en andere accessoires vullen het M40 aandrijfsysteem, dat ook volledig compatibel is met alle accessoires en digitale tools van het gevestigde MAHLE-ecosysteem. De M40 is het eerste aandrijfsysteem in de nieuwe M-serie van MAHLE Smartbike Systems, die de komende jaren verder zal worden uitgebreid om de bestaande X-serie aan te vullen met de X20-, X30- en XS-naafmotoren.
Het M40-aandrijfsysteem is per direct leverbaar.

Van pionier op de weg tot expert op het parcours
“Dankzij state-of-the-art technologieën, precisietechniek en intelligente connectiviteit zet de M40 nieuwe normen in de categorie van krachtige middenmotoren”, aldus Jochen Sommer, Managing Director van MAHLE SmartBike Systems. “Met het M40-systeem bevestigt MAHLE SmartBike Systems opnieuw zijn claim om de ontwikkeling van de e-bike-industrie in het mountainbike-segment te blijven stimuleren .”
De M40 is speciaal ontwikkeld voor elektrische mountainbikes en trekkingfietsen. Hij biedt offroad-e-bikers een krachtige maar natuurlijke rijervaring met actieve maar gecontroleerde ondersteuning die zich aanpast aan elke rijsituatie. Dankzij zijn sterke punten is de M40 ook een zeer uitgebalanceerd systeem voor gebruik in de stad en kan hij daarom op verschillende manieren worden gebruikt.
Prestatiegegevens van de motor
In lijn met de filosofie “Light. Sport. Smart.” van MAHLE Smartbike Systems is dit nieuwe aandrijfsysteem ook uiterst compact. Het hart van het systeem is de ultramoderne aandrijfeenheid, die is ondergebracht in een ultralichte magnesiumbehuizing.
Met een gewicht van slechts 2,5 kg, een koppel van 105 Nm en een piekvermogen van 850 W heeft de M40 een van de beste vermogen-gewichtsverhoudingen op de markt: 340 W/kg. Bovendien levert de aandrijving een ondersteuningsratio tot 400 procent.
In combinatie met een geoptimaliseerde aluminium as en een Q-factor van 179 mm biedt de motor uitzonderlijke veelzijdigheid in combinatie met topprestaties.
Het aandrijfsysteem is compatibel met de ETOR-crankstandaard en eenvoudige integratie in een breed scala aan op de markt verkrijgbare cranksets. De motor is ontkoppeld van het frame via het MAHLE Decoupling Mounting System (DMS) om de overdracht van trillingen naar het frame te verminderen.
Systeemcontrole en gedrag
Het M40-systeem biedt een krachtige maar natuurlijke rijervaring met sterke, gecontroleerde ondersteuning die zich naadloos aanpast aan elke rijsituatie. Het zorgt voor een soepele krachtoverbrenging, zelfs bij een hoge cadans, en maakt door de rijder gecontroleerde prestaties mogelijk, vooral op technische trails en bij het klimmen. Uitgerust met de meest geavanceerde sensoren op de markt, biedt de M40 maximale responsiviteit.
De geïntegreerde software maakt gebruik van een uiterst nauwkeurige snelheidssensor om een soepele, progressieve motorrespons te garanderen zonder schokkerige bewegingen of abrupte vermogenspieken.
Het systeem verzamelt rijgegevens en past de ondersteuning dynamisch en nauwkeurig aan. Met het vermogen om snelheidsveranderingen over een afstand van minder dan drie centimeter te herkennen, biedt het systeem een grotere nauwkeurigheid dan vergelijkbare producten op de markt.
Het M40-systeem bevat ook geavanceerde rijcontrolefuncties:
Motor Dynamic Overrun: vermindert het remmende effect van de motor en zorgt voor een soepele overrun na het trappen. Hierdoor kunnen obstakels gemakkelijk worden overwonnen. Bovendien past het systeem zich dankzij een zeer gevoelige sensor automatisch aan de rijsnelheid aan en zorgt het voor een natuurlijkere rijervaring die is aangepast aan de rijbehoeften.
Hill Brake: voorkomt terugrollen bij het stoppen op steile hellingen dankzij de “Auto Hold”-functie van de motor voor een gecontroleerde, veilige start.
Accu’s, actieradius en efficiëntie
Een opvallend kenmerk van de M40-aandrijving is het geoptimaliseerde energieverbruik, vooral bij hoge ondersteuningsniveaus. Hierdoor kunnen kleinere, lichtere accu’s worden gebruikt zonder prestatieverlies en hebben fabrikanten meer ontwerpvrijheid voor wendbare en gemakkelijk te hanteren fietsen.
De M40 wordt aangedreven door de nieuwe, krachtige 48V-accu’s van MAHLE, die in Europa zijn ontwikkeld en geproduceerd. iM5-batterij (534 wattuur – Wh): samen met de iM5-batterij weegt de M40-aandrijving bijna 5 kg, waarmee het een van de lichtste combinaties op de markt is.
iM8-batterij (800 Wh): biedt een bereik van maximaal 150 km autonomie of 2500 m hoogte.
Omdat beide accu’s identiek van vorm zijn en dezelfde aansluitingen hebben, kunnen ze naar behoefte worden gebruikt en verwisseld. Ze zijn ook snel oplaadbaar.

Accessoires
MAHLE presenteert nieuwe accessoires met het M40-systeem:
Head Unit+: is een compact en modern display met een 1,9-inch kleurenscherm en meerdere bevestigingsopties. Het biedt duidelijke en aanpasbare informatie in één oogopslag. De Head Unit+ kan worden bijgewerkt en uitgebreid met toekomstige functionaliteiten en verbeteringen.
Trio Remote: is een draadloze, compacte bedieningseenheid die eenvoudig te gebruiken is en intuïtieve toegang tot de belangrijkste functies en LED-statusweergaven, terwijl de rijder zijn handen veilig op het stuur kan houden en de mogelijkheid heeft om de ondersteuningsniveaus te wijzigen. Er kan een tweede Trio-unit worden toegevoegd met snelkoppelingen om extra functies te bedienen.
Bestaande MAHLE-accessoires zoals Duo Remote, eShifters of de ANT+ fietscomputer Pulsar One kunnen ook worden gebruikt voor M40 en zijn volledig compatibel.


Connectiviteit
Bovendien kunnen gebruikers via hun e-bike, laptop, smartphone of Apple Watch verbinding maken met het digitale ecosysteem van MAHLE Smartbike Systems en toegang krijgen tot de talrijke functionaliteiten ervan.