Maasmechelen verbiedt fatbikes in de buurt van gemeentehuis: “Jongeren rijden met opgedreven modellen over smalle paden in het park”

In Maasmechelen gaat het gemeentebestuur elektrische fietsen en fatbikes verbieden in het park en de speeltuin aan het gemeentehuis. Fatbikes zijn elektrische fietsen met dikke banden. Ze zijn erg populair bij de jeugd, maar er wordt geregeld roekeloos mee gereden. “Helaas moeten we alle elektrische fietsen verbieden, want op dit moment zijn er nog geen specifieke maatregelen tegen fatbikes alleen”, zegt burgemeester Raf Terwingen (CD&V).

“Vooral in de streek rond het gemeentehuis, in het park en de speeltuin achter het gemeentehuis en rond de sporthal De Kommel is er veel overlast door jongeren met fatbikes”, vertelt Raf Terwingen, burgemeester van Maasmechelen. “Daarom willen we daar strenger tegen optreden en die regio ‘fatbike-vrij’ maken.”

“Dat betekent dat je er niet meer mag komen met elektrische fietsen, want fatbikes vallen onder die categorie. Als dat wel gebeurt, kan de politie optreden. We gaan daar heel streng op controleren.”

Er zijn jongeren, soms zelfs kinderen van 10 of 12 jaar, die met ‘opgedreven’ fatbikes rondrijden
Raf Terwingen, burgemeester van Maasmechelen (CD&V)

Volgens de burgemeester is een verbod de enige manier om de buurt veiliger te maken. “Nu voelen heel wat mensen zich er onveilig, maar het is ook objectief echt een onveilige situatie. Ik merk dat ook, want mijn kantoor ligt daar.”

“Het gaat dan bijvoorbeeld om jongeren, soms zelfs kinderen van 10 of 12 jaar, die met ‘opgedreven’ fatbikes met hoge snelheden over de smalle paden van het park rijden”, zegt de burgemeester. “Door een verbod kunnen die paden weer gewoon gebruikt worden door voetgangers en jonge kinderen die er gaan spelen.”

Aanpassing nodig van de wegcode

“Wij passen hier gewoon de wegcode toe, dus helaas moeten we alle elektrische fietsen verbieden. Op dit moment zijn er namelijk nog geen specifieke maatregelen tegen fatbikes alleen.”

Terwingen doet dan ook een oproep aan de regering om dringend iets te doen aan “de specifieke problematiek van de fatbikes”. “De overlast met die fatbikes leeft ook in andere Vlaamse gemeentes, hoor ik van mijn collega’s.”

De gemeenteraad moet dinsdag wel nog stemmen over het verbod. Als het reglement dan wordt goedgekeurd, gaat het meteen in en worden er borden aangebracht in de zone. “De politie zal er regelmatig controleren”, waarschuwt Terwingen. 

Elektrische fietsen worden scooters

“Los van dit reglement, vragen we de politie ook om meer gerichte controles te doen van de fatbikes. Zo willen we checken of de toestellen die rondrijden wel legaal zijn, want vaak zijn dat Chinese toestellen die niet toegelaten zijn in Europa”, legt Terwingen uit.

“De fatbikes zijn niet zo duur, heel wat goedkoper dan een doorsnee elektrische fiets, maar ze zijn vaak ‘opgedreven’. Zo halen ze hogere snelheden, terwijl je er eigenlijk maximaal 25 kilometer per uur mee mag rijden.”

Soms zie je zelfs fatbikes die voorzien zijn van een hendeltje waarmee je gas kan geven. “Daardoor zijn die fatbikes helemaal geen elektrische fietsen meer, maar worden dat plots scooters.”

“Dan wordt het natuurlijk gevaarlijk en is het toestel ook niet meer verzekerd. We beschermen dus niet enkel de bestuurders van de fatbikes, maar ook hun ouders.”

“De politie zal ook op scholen extra controleren”, besluit de burgemeester. “Voertuigen die te hard gaan, een gashendeltje hebben, of gewoonweg niet legaal zijn in ons land, worden dan in beslag genomen.”

Reactie van VIAS

“Fatbikes zijn een opkomend fenomeen. Je ziet ze vooral in de grensstreek steeds vaker”, zegt Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut VIAS. “Op zich is er niks mis met zo’n fatbike. Dat is gewoon een elektrische fiets met dikke banden, maar in de praktijk zie je dat de fietsen vaak aangepast worden zodat ze harder kunnen rijden. Andere exemplaren zijn dan weer illegaal omdat ze over een gashendel beschikken.”

“Wij zijn geen vragende partij om voor de fatbikes een aparte categorie binnen de wegcode te voorzien. Er zijn al erg veel categorieën en je kan moeilijk elke fietssoort lostrekken. Als er dan weer een nieuwe soort komt, loop je achter de feiten aan.”

“Wij denken dat het vooral belangrijk is om te sensibiliseren. We moeten gebruikers van aangepaste fatbikes laten inzien wat de gevaren van een verhoogde snelheid of gashendel zijn”, zegt hij. “Daarnaast moeten we blijven inzetten op controle. Als we veel gebruikers van illegale fatbikes kunnen betrappen, werkt dat natuurlijk ontradend.”

Tekst & foto’s: vrt.be