KBC Autolease en Velopass uniformiseren en vereenvoudigen dienstverlening rond fietsleasing

Mobiliteitsspeler KBC Autolease heeft een overeenkomst gesloten met Velopass, een platform dat onder andere de werking van fietswinkels en hun partners uniformiseert en vereenvoudigt.

KBC Autolease investeerde in het kader van fietsleasing de afgelopen jaren aanzienlijk in de digitalisering van zijn processen (offerte, bestelling en onderhoud van leasefietsen) om de klant en de eindgebruiker een zorgeloze service aan te bieden. Om deze digitale ketting vlot te laten ronddraaien is het belangrijk dat de fietshandelaar helemaal mee is in het verhaal. Met de lancering van de Velopass ID binnen KBC Autolease krijgen de dealers en hun partners dat extra duwtje in de rug naar een vereenvoudigde en meer performante service.

Velopass (actief in België, Nederland en Frankrijk) ontwikkelde een oplossing die de spelers in de gefragmenteerde fietsenbusiness samenbrengt. “Veel partijen moeten met elkaar samenwerken omdat ze verweven zijn”, zegt expansion lead Helene Gaspar van Velopass. “Denken we maar aan de handelaars die gemiddeld 5 leasemaatschappijen servicen, fietsen verkopen van meer dan 10 fietsfabrikanten en vaak ook nog een verzekeringspartner hebben. Omdat de systemen van al die partijen vaak niet met elkaar ‘praten’, is het voor een fietshandelaar niet altijd vanzelfsprekend zijn (lease)klanten een goede service te bieden omdat hij vaak niet meteen weet welke fiets hij voor zich heeft, welke contracten eraan verbonden zijn en wat er aan het rijwiel mag worden gedaan.”   

Nood aan vereenvoudiging

“Uniformiteit is in de fietsensector erg belangrijk”, vertelt Jan Rykaert, pre-sales specialist bij KBC Autolease. “We willen er net voor zorgen dat onze dealers op een vlotte en efficiënte manier kunnen werken. Op dit moment is dat niet evident omdat ze bij wijze van spreken handleidingen hebben van alle leasemaatschappijen. We hopen dan ook dat onze concullega’s meestappen in het verhaal van Velopass.”

“Velopass biedt dan ook een antwoord op de uitdagingen van de gefragmenteerde markt die nood heeft aan vereenvoudiging”, pikt Helene in. “Hoe we dat doen? We brengen de verschillende systemen van de dealers en hun partners samen in een digitaal paspoort, dat op één plek gegevens bevat over de status, specificaties, historiek en de contracten van de fiets. Voor de fietsdealer is deze geïntegreerde manier van werken een openbaring.”

Laagdrempelig

Het gebruik van Velopass is laagdrempelig. “Met de camerafunctie van een doordeweekse smartphone scant de fietsdealer eenvoudig de QR-code die gelinkt is met het kassasysteem van de fietshandel of de app Velopass.pro”, vertelt Helene. Ook de eindgebruiker kan de QR-code scannen om in de beveiligde webapp of op de website van Velopass alle informatie over zijn fiets op te zoeken. De fiets zelf krijgt een (aftermarket) resistente sticker waarop dit unieke nummer en QR-code is afgebeeld. Sommige fietsproducenten, zoals Oxford, Thompson en Venturelli, gaan nog een stapje verder: ze kiezen ervoor om die QR-code tijdens de productie van de fiets onder de lak (decal) aan te brengen.

In een eerste fase hoopt KBC Autolease al zijn dealers op dezelfde manier een leasefiets te laten inlezen via het identificatiesysteem van Velopass. “Deze nieuwe stap kadert in onze strategie van digitalisering en optimalisatie voor alle betrokken partijen”, zegt Jan nog.

Extra beveiliging

Maar er is meer. Velopass heeft ook extra beveiligingstools in petto. “Klopt, na aankoop van de fiets wordt die digitaal geregistreerd in ons platform, dat verbonden is met een netwerk van intussen meer dan 1000 fietswinkels en de Belgische en Franse fietsregisters”, vertelt de expansion lead. In geval van diefstal kan de eigenaar hem verloren melden via Velopass. Iedereen die de gestolen fiets vindt, kan de QR-code scannen met de camera van de smartphone. “Of je geeft de Velopass-code in op velopass.com. En je kan dan ook de eigenaar contacteren en je gegevens achterlaten. Een andere optie is de teruggevonden fiets binnenbrengen in de fietsenwinkel in de buurt”, zegt Helene nog. Wordt de sticker toch verwijderd van het frame, dan is er nog altijd een basisidentificatie mogelijk via het fietsmerk en het framenummer.

Velopass is met deze innovatieve ontwikkelingen niet aan het einde van zijn Latijn. “Zeker niet. In de toekomst zal het voor de eindgebruiker in een leaseomgeving mogelijk zijn om via de QR-code en een simpele druk op de knop pechbijstand te vragen, afspraken te maken met de fietswinkel of een verzekering aan te vragen. Zelfs de tweedehandsfiets verkopen behoort op termijn tot de mogelijkheden”, besluit Helene.   

Lancering

De samenwerking van KBC Autolease en Velopass zal eind deze maand uitgerold worden. “Vanaf dan zullen er dus Velopass stickers op de leasefietsen van KBC Autolease gekleefd worden”, zegt Jan Rykaert nog. De kost van het gebruik van Velopass is begrepen in de leaseprijs van KBC Autolease.