Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “In februari 2024 daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs tot 1.056 exemplaren. Dat zijn er -14,8% of 184 exemplaren minder dan vorig jaar maar wel 199 exemplaren meer dan twee jaar geleden. Deze vreemde fluctuatie verklaart zich door het feit dat begin 2023 – door een gewijzigd wettelijk kader – plots heel wat leasing speed pedelecs voor ambtenaren werden ingeschreven. Daardoor werd vorig jaar het traditionele inschrijvingsseizoen op zijn kop gegooid, want voorheen begon men (dit wil zeggen: voornamelijk de particulier) pas vanaf de lente in grotere getalen speed pedelecs te kopen en in te schrijven. De cijfers van februari 2024 liggen dus lager dan die van vorig jaar, maar dat wil niet zeggen dat de markt negatief evolueert. Een positieve noot ligt is de aanzienlijke vooruitgang van Brussel (+80%), en we hopen dat de lente de verkoop aan particulieren in de komende maanden zal stimuleren.
De tweedehandsmarkt blijft intussen voorzichtig maar gestaag groeien, met 580 ingeschreven speed pedelecs in februari 2024. Dit is een stevige stijging van +14,4% ten opzichte van februari 2023 (507 eenheden). Opmerkelijk is echter vooral de groei van +92,7% ten opzichte van februari 2022 (301 exemplaren). Deze constant stijgende trend sinds 2022 wijst erop dat dat consumenten zich steeds meer aangetrokken voelen tot de voordelen en mogelijkheden van tweedehands speed pedelecs. Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het toenemende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.”
Frank Glorieux, algemeen secretaris van TRAXIO VELO, legt uit: “De markt van de speedelec neemt wat af in tempo. Enerzijds is dit een normalisatie van de markt na enkele sterke jaren, anderzijds is er een doorschuifeffect naar de tweedehandsmarkt, én het slechte weer dat potentiële kopers wat afremt. Wij denken echter dat de markt gunstig zal blijven evolueren.”
Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.
Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei 2023 alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.
In januari werden in totaal 1.614 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, wat aardig wat minder is dan in januari 2023 (1.832 stuks).
Particulier versus bedrijven en leasing
De daling van -16% doet zich voornamelijk voor bij de particulieren (-29,2%). Het aandeel van de bedrijven daalt minder sterk, met -15,3%, van 496 naar 420 registraties. Leasen tenslotte geeft blijk van enige veerkracht met een beperkte daling van slechts -8,3%. De komende maanden, met de komst van de lente, zijn traditioneel gunstiger voor particulieren. De komende maanden zullen dus aantonen of de markt herstelt dan wel of de huidige afkoeling voortduurt.
Ondanks deze daling aan het begin van het jaar blijft leasing dominant, met meer dan de helft (55,3%) van de registraties. Het aandeel van particulieren blijft echter afnemen en bedraagt nu nog maar 25,4%.
Geografische verschillen
De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is de afgelopen tijd danig overhoopgegooid en voor februari was dat niet anders. Antwerpen was jarenlang koploper, maar zakt zomaar eventjes naar de vierde plaats (-23%, 338 stuks)! Stevig op kop staat één van de weinige groeiende provincies: dat is Oost-Vlaanderen (754 ex., +6%), voor Limburg (407 ex., -14%) en Vlaams- Brabant (386 ex., -43%) terwijl West-Vlaanderen aan de staart van het Vlaamse peloton blijft, noteert het een verlies van -13% (144ex.). De reden van de mindere prestaties van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.
Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).
Aan Brusselse kant zien we wel een opmerkelijke stijging (117 ex., +80%) en voor de rest stevige dalingen in zowel Waals-Brabant als Henegouwen en Luik. De cijfers in Wallonië zijn – vergeleken met Vlaanderen – relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.
De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.
De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft exponentieel groeien tot 580 eenheden die opnieuw zijn geregistreerd in februari 2024, vergeleken met slechts 301 voor dezelfde periode in 2022. Dit is een stijging van 92,7% over een periode van twee jaar. In vergelijking met februari 2023 kenden we een stijging van 14,4% in het aantal registraties van tweedehands SP’s, wat duidt op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen.
Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.












