Hoe kunnen we verkeersongevallen met e-bikes verminderen?

Een nieuwe week, een nieuwe lichting van de Goed Ingelichte Kring. Vorig jaar kwamen tachtig e-bikers om het leven en gemeenten eisen nu maatregelen. Verkeersorganisatie TeamAlert presenteerde afgelopen zaterdag de resultaten van een onderzoek: waarom rijden jongeren zo asociaal hard?

Resultaten
Na een onderzoek uit te hebben gevoerd onder ruim 500 jongeren (waarvan de helft in het afgelopen jaar op een e-bike heeft gereden) deelt Gea-Marit Dekker, onderzoeker naar risicogedrag van jongeren bij TeamAlert, de resultaten. Hieruit blijken een paar opvallende punten: zo erkennen jongeren over het algemeen het gevaar wel, maar overschatten ze zichzelf te vaak. “Maar ik let zelf echt wel op hoor.”

Ook blijkt dat zo’n 15% van de e-bikers op een opgevoerde fiets rijdt. Deze gaan van de toegestane 25km/u maximumsnelheid tot wel 45km/u. Om de spijker op de kop te slaan is het bij sommige van deze modellen niet eens meer nodig om zelf te trappen. De overeenkomsten met een daadwerkelijke fiets zijn dan nog ver te zoeken. Jongeren zijn zich er ook goed bewust van dat dit illegaal is, maar omdat er nog altijd te weinig op gecontroleerd wordt ligt de kans om gepakt te worden erg laag en is er in hun belevenis dus weinig risico.

Voorlichting
Met de toename van ongelukken en slecht ingelichte jongeren is de vraag niet geheel ondenkbaar meer: wordt een e-bike rijbewijs nodig? Gea-Marit licht toe dat de meeste jongeren zelf ook erkennen dat ze bij de aankoop van een e-bike eigenlijk niet goed genoeg voorgelicht worden over wat ze nou eigenlijk kopen. Zo is er vrijwel geen verschil tussen de aankoop van een e-bike en een gewone fiets, en worden de risico’s en extra aandachtspunten bij het gebruik ervan amper tot niet besproken. Uit het onderzoek van TeamAlert blijkt dat de meeste jongeren er dan ook zeker achter staan dat het belangrijk is om er een betere voorlichting bij te krijgen, zodat ze verstandiger en vooral veiliger met de e-bikes op pad kunnen.

Lees het vervolg van het artikel hier