Innovaties op het snijvlak van fietsen en mobiliteit van de toekomst – E- en biofietsen als smeltkroes van innovatie, design en technologie – Nieuwe voertuigconcepten, stedelijke mobiliteit en duurzame innovaties
Frankfurt am Main – Wanneer Eurobike 2025 van 25 t/m 29 juni in Frankfurt zijn deuren opent, wordt ’s werelds toonaangevende vakbeurs met 1.500 exposerende bedrijven uit meer dan 60 landen opnieuw het podium voor de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van fietsen en ecomobiliteit. Op het kruispunt van mobiliteitstransitie, duurzaamheid en digitalisering toont de branche haar volledige innovatiekracht – van zelfvoorzienende versnellingssystemen en ergonomische aanpassingssystemen tot slimme logistieke oplossingen en snelheidsgerichte trapvoertuigen. E-bikes blijven de markt domineren, maar klassieke “biofietsen” maken met geavanceerde technologieën eveneens een krachtig statement. Meer dan ooit profileert Eurobike 2025 zich als platform voor holistische mobiliteitsoplossingen die verder gaan dan de traditionele fiets.
Aan het begin van de beurs werden mediavertegenwoordigers geïntroduceerd met de volgende trends die de editie van dit jaar bepalen:
Shimano – 11.0 A50
De hele fietsenmarkt wordt ingenomen door e-bikes – toch? Een blik op de marktgegevens van de Duitse branchevereniging ZIV laat echter een gevarieerder beeld zien. In Duitsland wordt nog steeds bijna de helft van alle nieuwe fietsen verkocht zonder elektromotor. De fietsindustrie blijft dan ook innoveren op het gebied van traditionele fietsen. Zo heeft componentenfabrikant Shimano een energie-autonoom automatisch schakelsysteem ontwikkeld voor gravel-, trekking- en stadsfietsen. Dit systeem, genaamd Q-Auto, wordt op de beurs gepresenteerd.

Simplon – 11.0 C42
Gravelfietsen worden beschouwd als het laatste bolwerk van de fietsenmarkt. Hier zijn elektromotoren nog steeds de uitzondering. Maar wie rondkijkt bij de e-gravel-nieuwigheden op Eurobike, ziet dat dit niet lang zo zal blijven. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Grid e:Light e-gravelfietsen van Simplon: met hun nieuwe motorsysteem van TQ zijn ze niet alleen functioneel, maar ook esthetisch een hoogtepunt op de beurs.

Hepha – 12.0 A21
Fabrikant Hepha is nog relatief nieuw op de fietsenmarkt, maar de mensen erachter hebben zich al bewezen als innovators in de sector. Geen verrassing dus dat een bijzonder innovatieve Eurobike-nieuwigheid op de stand van Hepha te vinden is: ErgoAdjust. Dit systeem bevat schaalverdelingen op alle contactpunten van de fiets en maakt in combinatie met app-gebaseerde metingen een perfecte ergonomie mogelijk. Gedemonstreerd wordt dit o.a. op een nieuwe e-trekkinglijn, die op zichzelf al de aandacht verdient.

Engel/Canyon – 8.0 N04
Spuitgieten als productiemethode houdt de fietsindustrie al geruime tijd bezig. Hoewel onderdelen zoals spatborden of accudeksels al regelmatig via deze techniek worden geproduceerd, wagen fabrikanten zich nu steeds vaker aan dragende delen. Het voordeel: als de productie eenmaal is ingericht, kunnen grote aantallen snel en goedkoop worden vervaardigd. Bezoekers van Eurobike kunnen dit jaar live zien hoe machinebouwer Engel tijdens de beurs stuurvoorassemblages produceert voor fietsenfabrikant Canyon.

Van Raam – 8.0 D32
Met de juiste fiets blijft mobiliteit mogelijk – ook op hogere leeftijd of bij fysieke beperkingen. Maar wie zegt dat dergelijke producten er medisch uit moeten zien? In Nederland, het fietsland bij uitstek, denken de ontwerpers van Van Raam daar heel anders over. Hun nieuwe model Thuja, dat op Eurobike zijn wereldpremière beleeft, is een driewieler voor mobiliteit in elke levensfase. Dankzij de geavanceerde technologie en het ontwerp verdient Thuja een plaats op het hoogste podium van de fietsindustrie.

Honda – 8.0 F16
Last-mile logistiek – de laatste kilometers van een levering – vormen steeds vaker een uitdaging voor pakketdiensten en openbare ruimtes. Honda heeft in de VS het start-upbedrijf Fastport opgericht, dat op Eurobike de “eQuad” presenteert: een elektrisch voertuig voor stedelijke logistiek. De ontwikkelaars geven toelichting over technische details én over het potentieel als alternatief voor bestelwagens en soortgelijke voertuigen.

Cixi – 8.0 G28
Een e-bike op de snelweg – onmogelijk? “Ça dépend,” zouden de ontwerpers van Cixi zeggen. Hun actieve voertuig Vigoz, dat als prototype op Eurobike wordt getoond, haalt trapondersteunde snelheden tot 120 km/u. Is het dan nog een fiets? Of al een auto? Of misschien een geheel nieuwe voertuigcategorie? De Franse makers van Cixi geven antwoord op deze vragen.

Vaude – 11.0 B23
Dat juist Vaude een duurzaam signaal afgeeft op Eurobike is geen verrassing. Het bedrijf uit de Bodensee presenteert de nieuwe TrailControl 20+ ZERO-rugzak. Tijdens de mediatour spreekt men met deze gerenommeerde outdoor- en fietsspecialist over dit innovatieve model, dat verre van standaard is voor Vaude.

KTM – 11.0 C36
KTM biedt een compleet assortiment fietsen – van dagelijkse mobiliteit tot sportuitrusting op topniveau. Maar het bedrijf uit het Oostenrijkse Innviertel staat niet alleen bekend om zijn brede portfolio, maar ook als familiebedrijf met een bijzondere geschiedenis. In een gesprek met KTM gaat het dan ook niet alleen over de nieuwste producten voor het komende seizoen, maar ook over de marktsituatie vanuit het unieke perspectief van een familiebedrijf.
Vello – 12.0 B20
De diversiteit van de fietswereld botst in het stadsleven vaak met praktische uitdagingen zoals beperkte opslagruimte of de wens om meerdere vervoersvormen te combineren. De presentatie van Vello uit Wenen toont hoe deze uitdagingen opgelost kunnen worden met het juiste vouwfietsconcept.

Magura – F12.0 B31
Autofabrikant Volvo streefde ooit naar een toekomst zonder verkeersdoden door eigen voertuigen. Wat realistisch begint te worden in de autosector, inspireert ook de fietswereld – zo laat componentenfabrikant Magura zien. Hun innovaties op het gebied van veiligheid, zoals antiblokkeerremsystemen, zijn nog lang niet uitgeput.

Meer informatie:
De 33e editie van Eurobike vindt plaats op het terrein van Messe Frankfurt van woensdag 25 tot zondag 29 juni 2025. De eerste drie dagen (25-27 juni) zijn exclusief voor vakpubliek; het weekend (28-29 juni) is geopend voor het grote publiek.
Meer info: www.eurobike.com