E-bike magazine werd uitgenodigd door Kruitbosch, eigenaar van het Nederlandse Cortina, voor een gezellige babbel.

We nemen jullie mee in de wereld van dit sympathiek en stijlvol merk !

E-bike magazine : Kan je ons wat meer vertellen over de geschiedenis van jullie merk. 

Cortina is onderdeel van Kruitbosch, het familiebedrijf dat naast het fietsmerk Cortina ook eigenaar is van fietsgroothandel PENDLR. Al sinds 1955 zijn we een bekende speler in de fiets- en mobiliteitsbranche. Wat begon als een lokaal familiebedrijf in Zwolle (Nederland), is nu uitgegroeid tot een internationaal bedrijf dat opereert in Nederland, België en Frankrijk. 

Het verhaal begon in 2009 met de lancering van de ‘Cortina U4 Transport’ – een typisch Nederlandse fiets met een kenmerkende voordrager, die in korte tijd een enorme hit werd onder de jongere doelgroep. Vanaf het begin lag de focus op lifestyle, waarbij de fiets perfect moest aansluiten bij de levensstijl van de fietser. Deze focus is door de jaren heen geëvolueerd naar een nog diepere verbinding met de behoeften van de moderne fietser. 

Ons doel bij Cortina is om jou, de stad en de toekomst in beweging te brengen. Voor de meesten van ons is fietsen een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Het lijkt zo normaal, maar zonder je fiets kom je nergens. Je fiets brengt je naar je vrienden, is je side-kick in de stad en zorgt ervoor dat je fris aankomt op je werk. Als merk begrijpen we de uitdagingen van de ‘urban hero’ en ontwikkelen we doordacht mooie producten die perfect passen bij deze levensstijl. 

E-bike magazine : Wat maakt een Cortina speciaal en wat is de typische Cortina klant? 

We werken met 4 doelgroepen: school life, daily life, family life en work life. We ontwerpen onze fietsen vanuit de specifieke behoeften van die doelgroepen. In ons assortiment vind je stadsfietsen en e-bikes waarbij grote aandacht is besteed aan de samenhang tussen design en functie. Je fiets moet er goed uitzien, maar je vooral ook verrassen tijdens het gebruik. We passen slimmigheden toe die niet alleen fijn werken, maar ook netjes geïntegreerd zijn en tegen een stootje kunnen.  

Bij Cortina geloven we dat je fiets helemaal bij jouw stijl moet aansluiten. Daarom betrekken we onze fans constant bij het ontwerpen van onze fietsen. Met mooie designfietsen maakt Cortina het leven van de stadse fietser leuker én makkelijker.  

Neem nu bijvoorbeeld de Cortina E-Mozzo Pro die we net hebben gelanceerd. We hebben naar onze community geluisterd en hebben een compacte, strakke en stijlvolle fiets gebouwd, zonder in te boeten op accu en motor.  

E-bike magzine : Volgens jullie website betrekken jullie jullie ‘fans’ bij het ontwerpen van een fiets. Kan je dit wat toelichten? 

We maken graag gebruik van onze consumentinzichten bij het ontwikkelen van onze fietsen. Het begint al bij de basis, dat we eerst informatie verzamelen over de doelgroep voor wie we een fiets willen maken. Hoe gebruiken zij de fiets, waar lopen ze tegenaan bij het gebruik, wat vinden ze juist wel fijn/goed, wat vinden ze belangrijk aan een fiets en wat juist niet, etc. (doelgroepenonderzoek). Dit doen we zowel kwalitatief door met de doelgroep in gesprek te gaan als met kwantitatief onderzoek (online vragenlijst). 

Op basis van die inzichten worden er vaak meerdere concepten ontworpen. Deze ontwerpen leggen we voor aan de doelgroep. Hoe beoordelen ze dit concept, wat spreekt aan en wat niet, en waarom? Dit doen we bij consumenten en idealiter ook bij dealers. 

Als het design staat doen we indien nodig nog een onderzoek naar de specificaties van de fiets en de prijscategorie. Welke specs zijn voor de doelgroep nou echt van toegevoegde waarde en hoeveel is men bereidt hiervoor te betalen?  

Voor de (E-)Tide die we in het voorjaar introduceren hebben we ook een kleurentest gedaan. Zowel om te toetsen welke opvalt/aantrekkelijk wordt gevonden en om te toetsen welke kleur men zou kopen. Voor dit deel hebben we ook een groep middelbare scholieren naar ons hoofdkantoor laten komen om op basis van fietssamples de kleuren te beoordelen.  

E-bike magazine : Wat brengt de toekomst bij Cortina?  Waar gaan jullie op in zetten? 

We zien in Europa stijgende aandacht voor micromobiliteit. Meer aandacht voor de fietser en een beter netwerk van fietspaden, dat kunnen we, vanuit Cortina, alleen maar toejuichen. We introduceren dit fietsseizoen maar liefst 3 nieuwe modellen: Cortina E-Mozzo (Pro), Cortina (E-)Tide en E-Common Integrated. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe modellen perfect aansluiten bij de groeiende vraag naar stedelijke mobiliteit en de toenemende behoefte aan praktische, betrouwbare fietsen die naadloos integreren in het dagelijks leven van stadsbewoners. 

Naast onze sterke positie in Nederland, zullen we de komende tijd ons merk verder uitbouwen in België en Frankrijk. We passen ons aan aan de specifieke behoeften en trends in deze markten, terwijl we trouw blijven aan ons imago van de mooi functionele stadsfiets (al dan niet elektrisch) waarop je altijd kunt vertrouwen.  

Bij Cortina blijven we nauw in contact met onze doelgroepen en luisteren we voortdurend naar hun feedback. Deze inzichten vertalen we naar concrete productverbeteringen. We blijven investeren in technologische verbeteringen en het gebruik van duurzame materialen. Zo zorgen we ervoor dat onze fietsen niet alleen voldoen aan, maar de verwachtingen van onze klanten overtreffen. Dit maakt onze fietsen tot de onmisbare metgezel voor stedelijke mobiliteit – de ultieme urban side kick. 

E-bike magazine : Welke accessoires of ‘enhancements’ bieden jullie? 

Onze fietsen zien er goed uit en daarbij horen uiteraard ook leuke accessoires. Afhankelijk van het fietsmodel en de behoeften van onze doelgroep hebben we leuke voordragers, manden en kratten die ervoor zorgen dat heel wat extra’s kan meenemen op de fiets. Denk maar aan de E-U4 Transport fiets die heel wat kilo’s kan dragen op zijn voor- en achterdragers. Bij Cortina hebben we bijvoorbeeld ook een hondenmand die vooraan je fiets gemonteerd kan worden om samen met je viervoeter op fietstocht te gaan.  

E-bike magazine :  een laatste vraag die we graag stellen, België en Cortina –  sowieso een succesformule (in spé) ? 

Met Cortina zijn we sterk verankerd in België dankzij een gemotiveerd lokaal team. België is een heel belangrijke markt voor ons. We onderhouden nauwe banden met onze Belgische klanten en krijgen veel positieve respons, bijvoorbeeld tijdens Velofollies. We bieden met Cortina een sterk productaanbod, we begrijpen de uitdagingen van de Belgische ‘urban hero’ en combineren design met functionaliteit tot een mooi geheel. 

Daarnaast zetten we vooral in op de samenwerking met ons dealernetwerk van 120 winkels in België, zij zijn de schakel tussen onze fietsen en onze consumenten. Onze Cortina dealers nemen graag de tijd voor een uitgebreid advies. Bij Cortina zijn we overtuigd dat goede service heel belangrijk is en dat een fysiek winkelpunt waar de consument terechtkan een grote meerwaarde biedt. Als onze Belgische klanten hun e-bike vaak gebruiken, moeten ze terecht kunnen bij een betrouwbare partner die hen zo snel mogelijk terug op de baan helpt.  

E-bike magazine : Dank je wel voor deze fijne babbel ! En succes in ons Belgenlandje !  

https://www.cortinabikes.be