Deelfietssysteem Blue-bike beleeft een grand cru jaar met 20% groei en 3 grote innovaties

Deelfietsaanbieder Blue-bike mocht 2023 in schoonheid afsluiten met meer dan 350.000 ritten en ruim 36.000 leden. Nooit eerder werd er zoveel gebruik gemaakt van de blauwe deelfietsen. Minstens even indrukwekkend was het aantal innovaties dat het licht zag: met de uitrol van haar eerste, volledig circulaire e-bikes in Leuven, de opstart van een back-to-many systeem in Geel en de introductie van een nieuwe app en digitale sloten werd meer dan ooit geïnvesteerd in de toekomstige groei. “Onze groeicijfers breken weeral records, maar het onaangeboorde potentieel blijft immens. Wij blijven oplossingen zoeken om nieuwe gebruikers in beweging te krijgen en multimodaal reizen een kans te geven”, vertelt algemeen directeur Stefaan Butaye.
Eerste back-to-many project, introductie circulaire e-bike, nieuwe app én digitaal slot.

2023 stond volledig in het teken van innovatie. Blue-bike introduceerde haar eerste back-to-many systeem in Geel. Gebruikers hoeven hun fiets er niet langer terug te brengen naar hun vertrekpunt, maar kunnen ze de fiets achterlaten op één van de 12 hotspots in de stad. Dit biedt meer flexibiliteit en nieuwe verplaatsingsmogelijkheden. “Met meer dan 3.000 ritten op 4 maanden tijd nam het systeem een vliegende start. Momenteel zijn er 12 punten in de stad om je Blue-bike achter te laten, maar in de toekomst hopen we dat aantal op te krikken”, blikt lokaal Schepen van Mobiliteit en Fietsbeleid Marlon Pareijn tevreden terug op de eerste maanden van het project. Ook de introductie van een kortere duurtijd is nieuw voor Blue-bike gebruikers. In Geel kan een traject tot 30 minuten worden gereden voor slechts € 0,50.

In Leuven zagen de eerste, volledig circulaire elektrische Blue-bikes het licht. De e-bikes zien er zo goed als identiek uit als de vertrouwde Blue-bike, met alle gekende voordelen, waardoor de instapdrempel voor gebruikers onbestaande is. De fiets, het resultaat van een nauwe samenwerking met sociaal maatwerkbedrijf Mo-Cyclette en Belgische fietsproducent Oxford. De niet-elektrische Blue-bike was de eerste circulaire deelfiets op de markt en de e-bike sluit daar mooi op aan. “De e-bikes vormen een goede aanvulling op het bestaande aanbod aan deelmobiliteit in Leuven, zoals (elektrische) deelwagens en deelbakfietsen. Op enkele weken tijd zijn er al meer dan 60 individuele gebruikers. Dat het circulaire fietsen zijn die onderhouden worden door Velo vzw, een belangrijke Leuvense partner in de sociale economie, is de kers op de taart. We ambiëren in Leuven immers om een circulaire stad te worden, een stad waar we duurzaam met kostbare grondstoffen omspringen en de kringloop van materialen sluiten. We zijn blij dat we met Blue-bike hierin een partner hebben gevonden”, licht David Dessers, schepen van Mobiliteit in Leuven toe.

Ook bij Blue-bike enkel positieve woorden over beide projecten: “We zijn bijzonder trots op wat ons team dit jaar heeft gerealiseerd. Deze projecten samen met de introductie van onze nieuwe, zeer gebruiksvriendelijke app en digitale sloten, laten ons toe om op verschillende nieuwe markten een extra versnelling te maken. We kijken uit naar alle nieuwe mogelijkheden die we hiermee ontsluiten – zonder de eigenheid en voorkeuren van onze duizenden trouwe klanten uit het oog te verliezen”, vertelt Butaye.

Recordjaar met meer dan 350.000 ritten
Ondanks de grote inzet op zijn innovatietraject bleef Blue-bike volledig gefocust op het verzekeren van betrouwbaarheid, kwaliteit én beschikbaarheid van fietsen. Met resultaat: “21% stijging van het aantal leden, topmaand oktober met bijna 40.000 ritten en over het hele jaar ruim 350.000, knap gefietst van onze leden!”, vat algemeen directeur Stefaan Butaye het jaar in 1 zin samen. Op toplocaties zoals Leuven, Deinze, Gent en Brugge werden opnieuw gebruiksrecords gebroken, terwijl ook nieuw opgestarte locaties zoals Ronse en Wetteren snel de trappers vonden.
Klanten gaven Blue-bike dit jaar opnieuw een (zeer goed rapport). Een onafhankelijk marktonderzoek toont aan dat maar liefst 97% van de gebruikers tevreden tot zeer tevreden is over Blue-bike. “We kunnen niet anders dan erg fier zijn met zo’n resultaat”, glundert Butaye. “Bovendien gaan we aan de slag met de waardevolle feedback die we van onze leden kregen om onze werking verder te optimaliseren”, klinkt het bij Blue-bike.

Ethias: betrouwbare partner onderweg
Daarnaast mag Blue-bike ook in 2024 rekenen op de steun van servicepartner Ethias. “Samen gaan ze een jubileumjaar van 10 jaar vlotte samenwerking in”, klinkt het. De verzekeraar zorgt niet alleen voor gratis fietsbijstand voor Blue-bikeleden met pech, maar wil ook méér mensen op de fiets krijgen. Zo werd er tijdens de Week van de Mobiliteit in september een gezamenlijke promotiecampagne gelanceerd verspreid over heel Vlaanderen.
De laatste jaren zet Ethias steeds meer in op duurzaamheid. Tegen 2030 zal Ethias zelf volledig CO2-neutraal zijn, met gloednieuwe passiefkantoren, het gebruik van groene stroom, elektrische voertuigen enzoverder. Dat er steeds meer Blue-bikelocaties komen om een milieuvriendelijk alternatief op de wagen te bieden is iets wat de duurzame verzekeraar alleen maar kan toejuichen.