De nieuwe R/F 400 naafmotor van Ananda: een nieuwe generatie stille, krachtige en toegankelijke naafmotoren

Ananda onthult de massaproductie van haar gloednieuwe R400 naafmotorsysteem. Met het R400 systeem onderstreept Ananda de relevantie van naafmotoren in de wereld van het moderne ebike ontwerp, door een motor te bieden met een stille en soepele rijervaring en een hoog koppel voor uitzonderlijke veelzijdigheid. Dit maakt het een ideale keuze voor het rijden in de stad, maar ook om het drukke stadsleven te ontvluchten en daarbuiten op ontdekkingstocht te gaan.

De R400 is ontworpen voor achterwieltoepassingen, terwijl de F400 speciaal is ontwikkeld als voornaafmotor.

De populariteit van naafmotoren is in het verleden afgenomen onder OEM’s, maar dit type motor kan helpen om het gewicht en de productiekosten van een fiets te verlagen (omdat deze motoren meestal betaalbaarder zijn). Met de recente toename van het vermogen en de miniaturisatie van onderdelen bieden naafmotoren nu een aantrekkelijk alternatief voor middenmotoren, omdat de prijs betaalbaarder is.

Voor wie is het ontwikkeld?

De ontwikkeling van de R400 werd geïnspireerd door het observeren van hoe fietsers door steden en stedelijke gebieden navigeren. “Stadsbewoners wonen vaak in kleinere ruimtes en de straten zijn vol met mensen die door de stad navigeren. Dit vraagt om een lichtgewicht motor die een eBike makkelijk op te bergen maakt, betrouwbaar blijft en genoeg vermogen en prestaties heeft om veelzijdigheid te garanderen voor zowel fietsen in de stad als daarbuiten”, zegt Jason Shen productmanager bij Ananda.

De R400 onderscheidt zich door zijn indrukwekkende koppel en is verkrijgbaar in zowel 45 Nm als 50 Nm versies. In combinatie met zijn lichtgewicht motor van 2,3 kilogram resulteert dit in een soepele, stille en krachtige rit, ideaal om door de straten van de stad te navigeren of de buitenwijken te verkennen.

“Deze motor is ontworpen voor langdurig gebruik,” zegt Jason Shen. “Bij het maken van deze motor lag de focus op duurzaamheid en kwaliteit, zodat rijders een zorgeloze rit hebben die voldoet aan de eisen van het stadsfietsen.”

Waarom is het ontwikkeld?

De R400 is een moderne aanvulling op de line-up van recente naafmotormodellen, zoals de M107 en M108, en biedt een volledig opnieuw ontworpen motor terwijl de eerdere modellen in productie blijven. De stator is opnieuw ontworpen met aanpassingen in vorm en ontwerp. Deze verandering is de kern van de verhoogde vermogensafgifte van de motor, zonder afbreuk te doen aan het gewicht of de compactheid. Zelfs de motorkap is opnieuw ontworpen voor een meer geoptimaliseerd ontwerp. Met de R400 hebben ebike rijders nu de mogelijkheid om te genieten van de soepelheid en stilte van een binnenrotormotor tegen een betaalbare prijs.

Voornaafmotoren zoals onze F400 bieden een eenvoudige en effectieve manier om een fiets te elektrificeren zonder de aandrijfcomponenten te beïnvloeden. De zeer stille F400 is een compacte en krachtige voornaafmotor die is ontworpen voor een soepele en stille rijervaring. De F400 brengt ook een ultrastille werking en een krachtig koppel van 45 N.m (50N.m optioneel) naar het voorwiel en biedt daarmee een uitgebalanceerde en efficiënte oplossing voor eBike merken die op zoek zijn naar veelzijdigheid.

Toegevoegde waarde in de markt

De productiekosten van een mid-drive motor zijn aanzienlijk hoger in vergelijking met een naafmotor. Door een naafmotor van hoge kwaliteit te ontwikkelen met een indrukwekkend koppel voor een betaalbare prijs, biedt Ananda merken meer opties en flexibiliteit. Zo kunnen ze hun klanten e-bikes aanbieden met de specificaties die ze in gedachten hebben zonder compromissen te sluiten. De R400 motor is ontworpen voor achterwieltoepassingen, terwijl de F400 motor specifiek is ontwikkeld als voornaafmotor.”

Met de ondersteuning van haar uitgebreide R&D afdeling in Shanghai en de expertise die is opgedaan in de afgelopen 15 jaar, blijft Ananda tractie winnen bij grote merken. De R400 is gericht op merken uit het midden- en topsegment in het stadssegment, maar ook op merken die op zoek zijn naar alternatieven voor motoren met middenaandrijving.

Testfietsen al beschikbaar

Met de massaproductie die in januari van start gaat, zullen voorbeeldfietsen met de R400 motor worden getoond op komende fietsevenementen zoals Cyclingworld en Eurobike.

Belangrijkste functies en specificaties

Lichtgewicht

Gewicht: R400 2,3 kg – F400 2,2 kg

Geluidsniveau

Superstille werking <=50dB

Krachtig en soepel

45 Nm & 50 nm versie – 250 W naafmotor met vijf rijstanden.

Constructie

Zowel achter- als voornaafaandrijving

Nominaal vermogen & spanning

250 W & 36 V/48 V

Aandrijfketting

Compatibel met een onderhoudsarme riemaandrijving of 7-10-speed cassette

De betaalbaarheid van de R400 motor, gecombineerd met zijn krachtige prestaties, positioneert hem als een sterke optie voor eBike merken die op zoek zijn naar kwalitatieve, kosteneffectieve producten voor een divers scala aan rijders.

Deze nieuwe generatie compacte, stille en krachtige naafmotoren, met behoud van een aantrekkelijke prijs, zou aantrekkelijk moeten zijn voor fietsfabrikanten die toegankelijke stedelijke e-bikes willen ontwikkelen zonder concessies te doen aan de kwaliteit.