Colruyt Group kondigt grote strategische veranderingen aan nu de rendabiliteit onder druk staat en de groeiverwachtingen afnemen. CEO Stefan Goethaert bevestigde dat de groep zich terugtrekt uit de Franse markt na jaren van aanhoudend verlies. Tegelijk laat hij weten dat er ruimte is voor verdere desinvesteringen, waaronder mogelijk ook de fietsketen Bike Republic.
De Franse supermarktactiviteiten van Colruyt schreven vorig boekjaar een verlies van circa 20 miljoen euro. Ondanks eerdere groeiplannen bleek de concurrentie met grotere Franse spelers – vooral in het licht van aanhoudende inflatie – te zwaar. Volgens Goethaert bleef winstgevendheid uit, ook bij recent geopende winkels.
Naast de verkoop van de Franse winkels bekijkt Colruyt nu ook andere onderdelen van de groep. De non-fooddivisie, waaronder mode en fietsen vallen, blijft weliswaar winstgevend, maar Colruyt staat open voor gesprekken met geïnteresseerde overnamekandidaten.
Voor Bike Republic, dat vorig jaar een omzetdaling kende, komt dat niet onverwacht. De fietsmarkt kende na de coronaboom een turbulente periode met overvoorraden en zware prijsdruk. “De sector stabiliseert zich nu, maar er is veel in beweging. We volgen de markt nauwlettend,” aldus Goethaert.
Bron: De Tijd