Aureus PowerDrive Comfort: krachtige comfortmobiel voor de Belgische speedpedelec‑liefhebber

Als liefhebber van speedpedelecs bij E‑bike Magazine, mochten we recent een uitgebreide testrit maken op de Aureus PowerDrive Comfort door het prachtige Vlaamse én Waalse landschap: van glooiende heuvels tot de schilderachtige oevers van de Schelde richting Doornik. Het werd een leuke rit met een fiets die kracht en comfort naadloos naast elkaar laat lopen… of beter gezegd: rijden!

Eerste indruk: vormgeving en comfortdesign

De PowerDrive Comfort springt meteen in het oog. Het strakke, minimalistische frame – verkrijgbaar in matzwart of antraciet – oogt modern, robuust en ingetogen. In tegenstelling tot typische race-georiënteerde speedbikes biedt dit merk ook een lage geplaatste bovenbuis, wat een relaxtere zithouding bevordert en bijdraagt aan makkelijker op- en afstappen.

Bij mijn rit voelde de zithouding inderdaad comfortabel aan: geen geforceerde sprintpositie, maar gecontroleerd en ontspannen – ideaal voor lange trajecten over heuvelachtig terrein en kronkelpaden.

De aandrijving: kracht en betrouwbaarheid

Onder de motorkap vind je een 800 Watt achterwielmotor met 55 Nm koppel, die direct en fluisterstil vermogen levert én probleemloos de gestelde 45 km/u haalt én aanhoudt. Dit vermogen voelde tijdens mijn rit door de Waalse hellingen als een openbaring – zelfs bij tegenwind bleef de snelheid stabiel boven de 40 km/u.

Wat de Comfort-versie onderscheidt, is de Shimano Cues met 10 versnellingen. Naar ons aanvoelen een zéér solide schakelsysteem dat zeer direct schakelt  en – in combinatie met de krachtige aandrijving – een indrukwekkend acceleratiegevoel geeft. Elk tandje voelt gecontroleerd en vloeiend, en wanneer je wil versnellen op een helling of vanuit stilstand, is de reactie onmiddellijk.

Accu & actieradius: vrijheid op lange afstanden

De fiets is uitgerust met een fors 1 440 Wh lithium‑ion accu die netjes geïntegreerd is in de schuine bovenbuis en verwijderbaar dankzij een slotmechanisme. Volgens de specificaties haal je onder ideale omstandigheden tot 120 km met volle ondersteuning; wie bescheiden rijdt haalt zelfs tot 200 km

Tijdens het traject naar Doornik, waarbij we vooral op ondersteuningstand 3–4 reed en soms genomineerd met volle kracht omhoog trapte, bereikten we realistisch zo’n 90 à 100 km zonder tussentijds bijladen – ruim voldoende voor heen én terug in één dag.

Remmen, vering en wegligging

Veiligheid komt met krachtige Magura MT‑5e hydraulische schijfremmen met dubbele zuigers, waarmee we tijdens scherpe bochten langs de Schelde en steile afdalingen feilloos kon vertragen zonder merkbare remblokkeringen.

Voor comfort op sterk geprofileerde wegen, zoals kasseipaden en scherpe drempels in Wallonië, is de verstelbare verende voorvork met 70–80 mm veerweg aanwezig. Het dempt het straatoppervlak perfect en zorgt voor controle en tractie, zonder dat je zadel of stuurpost constant rammelt.

Informatiemeer & bediening

Op het stuur prijkt een compact LED‑display, overzichtelijk maar informatief: je ziet snelheid, ondersteuning, batterijstatus, ritlengte, gemiddelde en maximale snelheid, resterende actieradius én tijd. De bediening is vlot bereikbaar dankzij het minimalistische design.

Geen slimme apps of connectiviteit – geen overbodige fratsen. Eenvoudig, functioneel én onderhoudsvriendelijk.

Praktische eigenschappen & accessoires

De PowerDrive Comfort weegt ongeveer 32–33 kg inclusief accu, wat niet licht is maar door de gewichtsverdeling zeker bij scherpe bochten verrassend speels aanvoelt.

Verder: solide spatborden, Pletscher bagagedrager, ergonomisch Velo‑zadel en handgrepen, geïntegreerde achteruitkijkspiegel van Busch & Müller en de Schwalbe Marathon Plus Tour 700 × 50 buitenbanden zorgen samen voor praktisch en doorgevoerd comfort.

De rit: Waalse heuvels & Scheldeoevers ervare

De combinatie van koppelsterkte, acceleratie en comfort maakte dat we moeiteloos hellingen kon beklimmen richting Doornik, zonder de noodzaak om uit het zadel te gaan. De motor houdt krachtig door boven 30 km/u, en je merkt pas dat je sneller dan gebruikelijke e‑bikes rijdt wanneer je inhaalt op vaste fietsers onderweg.

Langs de Schelde gaven de brede Schwalbe-banden en voorvork demping een gevoel van stabiliteit zelfs op smalle dijken. Bochten namen vlot, de remmen gaven vertrouwen, en de zithouding bleef rechtop zodat de omgeving en uitzichten echt beleefd konden worden. Tussendoor pauzes aan de rivier: de fiets oogt verzorgd en geschikt voor een koffiestop bij zonovergoten oevers, wat we gedaan hebben want het was dorstig weer!

Voor wie is de PowerDrive Comfort ideaal?

Voor forenzen of dagtoerrijders die waarde hechten aan comfort, betrouwbaarheid en actieradius, zonder concessies aan snelheid. Dankzij de mix van de Shimano Cues, sterke accu en onderhoudsvriendelijke componenten, is dit model vooral geschikt voor:

  • Pendelaars die tot ± 100 km per dag rijden zonder tussentijds laden;
  • Rijders die comfortabel en rechtop willen zitten, ook over lange trajecten;
  • Wie onderhoudsarm wil rijden met stille ondersteuning en een riem- of kettingoptie;
  • Gebruikers die veiligheid waarderen via krachtige remmen en stabiele wegligging.

Enkele kanttekeningen**

  • Het gewicht van 32–33 kg is flink – je brengt de fiets liever niet dagelijks een trap op.
  • Geen smartphoneintegratie of geavanceerde connectiviteit.
  • Sommige rijders met voorkeur voor riemaandrijving kunnen kiezen tussen ketting (Comfort) of Pinion-riem systeem (Pinion-model).
  • Standaard wordt de Aureus afgeleverd met een brede banden en verende voorvork, indien je extra comfort wilt zoals wij dit wensten, kan je opteren voor een ergonomisch stuur, verende zadelpen, ergonomisch zadel en zelfs een verlengstuk voor je achterspatbord tegen opspattend water.

Conclusie: een evenwichtige en robuuste speedpedelec

De Aureus PowerDrive Comfort is een overtuigende partner voor wie stevige ondersteuning, lange actieradius en comfort waardeert. Tijdens onze tocht door het Vlaamse en Waalse landschap, van heuvelachtig terrein tot de Scheldeoevers richting Doornik, voelde de fiets als een betrouwbare krachtpatser die moeiteloos presteert zonder de bestuurder te vermoeien.

Hij is minder flashy dan sommige concurrenten, maar maakt dat meer dan goed met doordachte bouw, krachtige prestaties en ongekend bereik. Perfect voor pendelaars die wat extra comfort en autonoom rijplezier wensen – kortom: een full comfort cruiser voor de serieuze speedpedelec‑rijder.