Augustus 2024 : Speed pedelecs : tweedehandsmarkt blijft top, nieuwverkoop volgt de dalende tendens in fietsmarkt

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers samen: “In augustus zette de trend van de afgelopen maanden zich verder: de tweedehandse speed pedelecs blijven verder groeien (+4,2%, 751 ex.) maar de nieuwe snelle fietsen verliezen terrein (-33,1%, 953 ex.). Daarmee volgen deze laatsten de dalende tendens in de fietsmarkt die het dit jaar moeilijk heeft.  

Over de eerste acht maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP’s met +20,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +40,9% ten opzichte van 2022. Bij de nieuwe speed pedelecs zien we een omgekeerde trend: -18,3% ten opzichte van 2023 en -22% in vergelijking met 2022.

Van de 14.648 ingeschreven Speed Pedelecs ad hoc, zijn er nu 5.503 tweedehands en 9.145 nieuw. Wanneer je beide categorieën samen optelt en afweegt tegenover voorgaande jaren, dan merken we dat de markt vrij stabiel blijft: gecumuleerd gaat het om beperkte dalingen van -7,8% (ten opzichte van 2023) en -6,6% (ten opzichte van 2022).

De cijfers per provincie laten een algemene daling zien voor nieuwe SP’s, terwijl tweedehands bijna overal sterk groeit.

Consumenten met een beperkter budget kunnen dank zij het grotere aanbod aan ex-leasefietsen een kwalitatieve high-performance fiets kopen tegen een aantrekkelijke prijs.

“2024 is duidelijk een moeilijk jaar voor de hele fietsmarkt, deels door het slechte weer. Ondanks het groeiende vertrouwen in de fiets als duurzaam mobiliteitsmiddel, stagneert de verkoop. Ook de nieuwverkoop van de speed pedelecs volgt die dalende trend. Anderzijds blijft de tweedehandse speed pedelec een sterk kwalitatief product. De consument die in tijden van dalende koopkracht zijn centen optimaliseert, heeft hierin terecht vertrouwen.” zegt Frank Glorieux, Algemeen Secretaris van TRAXIO VELO.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (augustus 2024)

Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP’s worden gekocht, tonen de cijfers van 2023 en 2024 een significante verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In 2023 waren tweedehandse SP’s nog goed voor 29,1% van de markt, terwijl nieuwe SP’s goed waren voor 70,1%. In 2024 stijgt tweedehands naar 37,6% tegenover 62,4% voor nieuw.

Particulier versus bedrijven en leasing (augustus 2024)

De markt voor nieuwe speed pedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor de eerste 8 maanden van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal inschrijvingen is met -18,3% gedaald, van 11.200 in 2023 naar 9.145 in 2024.

In 2024 laat het leasesegment een stevige daling optekenen, van 5.652 naar 4.592 inschrijvingen of -18,8%. Het segment particulieren daalt echter het hardst, met -21,5%, van 4.127 naar 3.241. In het bedrijfssegment gaat het van 1.421 naar 1.312, een daling van -7,7%.

In de eerste acht maanden werden bijna 2 op de 3 nieuwe speed pedelecs (64,6%) ingeschreven door niet-particulieren, in het bijzonder door leasing. Ongeveer de helft (50,2%) van de inschrijvingen is afkomstig van leasing, 35,4% van particulieren en 14,3% van zakelijke klanten.

Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (augustus 2024)

De markt voor gebruikte speed pedelecs blijft groeien tot 751 (+4,2%) eenheden die opnieuw werden ingeschreven in augustus 2024, ten opzichte van 721 voor dezelfde periode in 2023. Over de eerste acht maanden van 2024 is het aantal inschrijvingen van tweedehandse SP’s met +20,0% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met +40,9% ten opzichte van 2022.

Op de tweedehandsmarkt overheersen de particulieren met een marktaandeel van 92,9% , gevolgd door bedrijven met 5,5% en leasing met slechts 1,6%.

Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!

Inschrijvingen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

Vergeleken met juni vorig jaar merken we grote verschillen tussen nieuwe en tweedehandse speed pedelecs in de Belgische provincies.

In 2024 blijven zowel nieuwe als tweedehandse speed pedelecs een overwegend Vlaams fenomeen. Vlaanderen is goed voor respectievelijk 94,6% (nieuw, 8.655 eenheden op een totaal van 9.145) en 91,1% (occasie, 5.015 eenheden op een totaal van 5.503) van de markt.

Alle Vlaamse en Waalse provincies laten een daling optekenen voor nieuwe speed pedelecs in vergelijking met 2023. De procentuele dalingen variëren van -2% tot -44%, met Namen (-44%), Henegouwen (-39%) en Luik (-36%) als uitschieters. Oost-Vlaanderen beperkte de schade dan weer tot slechts -2%.Aan de andere kant tonen alle provincies (behalve Luik en Henegouwen) een aanzienlijke groei van tweedehandse speed pedelecs tijdens de eerste acht maanden van 2024 vergeleken met 2023. De stijgingen varieerden van +10% tot +49%, waarbij provincies als Waals-Brabant (+21%), Antwerpen (+23%), en Oost-Vlaanderen (+30%) alsook Brussel (+49%) een mooie groei lieten optekenen.