Ahooga lanceert Max 

Ahooga, een Brussels (e-)fietsenmerk gespecialiseerd in vouwfietsen, heeft de Max gelanceerd. Dat is een volledig uitgeruste urban e-bike die je in 3 seconden opvouwt tot een trolley. Er werd ingezet op geïntegreerde technologie, wat ervoor zorgt dat bepaalde onderdelen minder snel stuk gaan en mogelijke onderhoudswerkzaamheden ook makkelijker verlopen. 

In tegenstelling tot vroeger werd er gekozen voor een geïntegreerde verlichting en een batterij die geïntegreerd is in de bovenbuis. De versnellingen zijn in de fiets verwerkt. Het doel van het gebruik van een Nexus-naaf is om het onderhoud te vergemakkelijken. Er werd verder gekozen voor hydraulische schijfremmen voor maximale veiligheid, zeven interne versnellingen voor weinig onderhoud, 2-inch banden en een trillingsdemper om comfortabel kasseien en tramrails te bedwingen. Verder is er dynamische elektrische ondersteuning voor meer kilometers en minder zweet, en tot slot een volledig verstelbare zit- en stuurpositie die bij de stemming van de dag en bij elke fietser in het gezin past. 

Motor 

De fiets is uitgerust met een motor van Bafang. Bij Ahooga wordt benadrukt dat dit een zeer betrouwbaar merk van motoren is. De Max beschikt over een grotere batterijcapaciteit. De geïntegreerde verwijderbare batterij zou een bereik van 50 km mogelijk maken met een gemiddeld ondersteuningsniveau. Er is een mogelijkheid om een tweede batterij op de fiets te zetten. Max kan tot 80 km ver komen met de verlengaccu. 

Double triangle’-uitvinding

Hoewel er de afgelopen 3 jaar veel is ontwikkeld, blijft één van de belangrijkste onderscheidende kenmerken van Max het driehoekig frame, een uitvinding van Frederic Mertens, één van de oprichters van Ahooga. Het frame was al aanwezig in de originele vouwfiets die in 2016 werd geïntroduceerd. Dat vernuft is mogelijk dankzij Ahooga’s dubbele-buis technologie die IP-beschermd is. “Een driehoekig frame zorgt er niet alleen voor dat de fiets er beter uitziet, maar het biedt ook een superieure rijervaring ten opzichte van de typische constructies met enkele buis die je ziet op de doorsnee vouwfietsen”, zegt CEO Gokce Dogru.

Made in Belgium 

Het kostte 3 jaar Belgische engineering om Max te creëren. In de afgelopen jaren heeft Ahooga zijn productteam uitgebreid, dat nu bestaat uit productontwerpers, mechanische en elektronische ingenieurs. “Onze inspanningen op het gebied van engineering hebben geresulteerd in meer dan 20 op maat gemaakte onderdelen op de fiets en een reeks lopende octrooiaanvragen”, zegt CEO Gokce Dogru. “Omdat de ontwikkeling van de fiets zo specifiek is, hebben we besloten om de assemblage in eigen huis te doen. Max wordt dus echt ‘Built in Belgium’, want hij wordt geassembleerd in Brussel op ons hoofdkantoor. Deze lokale aanpak heeft verschillende voordelen. Het verkort de toeleveringsketen, verbetert de kwaliteitscontrole, verhoogt de flexibiliteit en verkleint de ecologische voetafdruk van het bedrijf.” 

Over Ahooga

Ahooga werd opgericht in 2015. Het bedrijf heeft in zijn korte geschiedenis 2 Red Dot Design Awards gewonnen. Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de Ahooga-rijders regelmatig spontane complimenten krijgt van fietsers of voetgangers over de aantrekkelijkheid van hun fiets. Ahooga heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en telt 7 nationaliteiten onder zijn 20-tal medewerkers. Het heeft een netwerk van meer dan 50 onafhankelijke dealers in heel Europa en heeft 2 flagship stores, in Brussel en Parijs, om de naamsbekendheid te vergroten.