Cube: Duitse knowhow, topper op Europese markt

“Onze prijs-kwaliteitverhouding is optimaal”

Cube is een sterk merk. Er gaat veel aandacht naar innovatie, zo is hun nieuwe Trike ebike hun paradepaardje. Deze fiets is in samenwerking met BMW ontwikkeld. Binnenkort komt er ook een gravel e-bike op de markt.

Cube is een Duits merk dat in 1993 van start ging op initiatief van Marcus Pürner, een fervent mountainbike liefhebber en van opleiding een ingenieur. Hij begon te werken in de fabriek van zijn vader waar hij over 50 m² kon beschikken. Nu heeft Pürner een eigen fabriek met een oppervlakte van 55.000 m² voor productie en logistiek. Daarnaast is er nog 15.000 m² voor test & ontwikkeling, met ook een showroom. Het Cube Innovation Center maakt een belangrijk deel uit van de bedrijfscultuur. Een toegewijd ontwikkelingsteam onderzoekt voortdurend intelligente innovaties, geavanceerde technologieën en optimale materiaalsamenstellingen om elk product te optimaliseren. Alle fietsen worden daarna uitgebreid getest in het in-house test lab. Cube heeft meer dan duizend werknemers en verkoopt in zowat zeventig landen. Het merk lanceert alle types fietsen en e-bikes, ook kleding en accessoires.

Toekomst
Cube heeft in Canada een invoerder die de Amerikaanse markt bewerkt. “Daar is het niet gemakkelijk, onder meer omdat de wetgeving verschillend is. Logistiek is het ook niet eenvoudig, Cube zou ginds al een fabriek moeten openen en dat is niet vanzelfsprekend. Cube is wel actief op alle landen van Zuid-Amerika, op Argentinië na. Ook in Japan vind je Cube, maar telkens gaat het om eerder kleinschalige afzetmarkten”, zegt Dirk Clinquant, zaakvoerder van Cube Bikes Belgium en Luxemburg met een jarenlange carrière in de fietssector. Hij ziet de toekomst dan ook vooral in Europa met een verdere ontwikkeling van e-bikes. “Ook de verkoop van koersfietsen zit enorm in de lift.”

Cube doet het goed in België
“Voor Cube is de Belgische markt zeker niet onbelangrijk. Rekening houdend met de grootte van het land en het aantal inwoners, horen we verhoudingsgewijs bij de top drie of vier. In absolute cijfers is het natuurlijk een ander verhaal. Cube verkoopt jaarlijks ruim een miljoen fietsen, in België gaat het om zowat 27.000 tot 29.000 fietsen”, aldus Dirk Clinquant. Hij voegt er nog aan toe dat het merk Cube in Europa marktleider is. “Sommige merken sloegen de handen in elkaar en profileren zich als groep, maar als je puur naar de afzonderlijke merken kijkt, staat Cube aan de top.”

Paradepaardjes: Trike
Dirk Clinquant hoeft niet lang na te denken over wat in zijn ogen het paradepaardje van Cube is. De Trike Cargo Hybrid is de ideale vrachtfiets met een compacte wielbasis, een uniek kantelmechanisme en trapondersteuning van Bosch. Het laadvermogen is maar liefst 220 kilo, het transport is snel, stil en uitstootvrij. Er is ook de Trike Family Hybrid. In de bak is ruimte voor twee kinderen. Je fietst veilig en comfortabel, met dank aan de vijfpuntsgordels en vering. Een regenkap houdt de kids droog en dankzij de trapondersteuning van Bosch ga je vlot vooruit. “Er is een groot verschil met een bakfiets die vrij log is als je bijvoorbeeld een bocht moet nemen. Een Trike draait op een as waardoor je de fiets naar links en rechts kan sturen zoals een gewone fiets. De technologie is samen met wagenfabrikant BMW ontwikkeld.”

Sterke prijs-kwaliteit verhouding
Nog een positieve uitschieter van Cube is een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. “Er zijn merken die hopen geld uitgeven aan marketing. We werken daar ook aan, maar houden het binnen de perken. Cube is een topmerk, maar in vergelijking met andere grote merken, zijn we tot 20 tot 25% goedkoper. Net die prijs-kwaliteit verhouding is een grote troef die ons sterk maakt.”

“We werken uitsluitend met Bosch motors. Die zijn kwalitatief bijzonder sterk. Het is net als Cube een Duits merk en dat vergemakkelijkt de samenwerking. Bovendien zijn we hun grootste afnemer. Als eerste krijgen we hun nieuwe versies van motoren. Wereldwijd kent iedereen Bosch. Cube zet flink in op veiligheid en dan speelt verlichting een belangrijke rol. “Bij onze fietsen duw je een knop in en dan brandt het licht. We werken hier ook met Bosch. De kabel loopt in het frame en kan dus niet afbreken door een val of iets dergelijks.” Je kan het smartsysteem connecteren met je gsm. Ook hier gaat het om Bosch. Je kan hun app downloaden waarop je alles kan zien, zoals hoeveel kilometers je nog voor de boeg hebt.

Goed advies over batterijen
“De norm is +500. Cube heeft fietsen met +400 en +500 batterijen, maar dat segment zal wellicht verdwijnen. Batterijen hebben een verschillende lengte, maar Cube heeft een systeem in de frames dat kan aangepast worden om een andere batterij te plaatsen. Ik adviseer klanten vaak om +625 te kiezen. Als je een fiets wil verkopen, dan is een +500 misschien nadelig.

“Soms vragen klanten +750 batterijen, maar ik stel dan de vraag of ze dat wel nodig hebben en of het zinvol is daar meer voor te betalen. Iemand die maar af en toe een ontspannend ritje maakt van een dertigtal kilometer, of die in de stad fietst, heeft niet de zwaarste batterij nodig. Zelf rijd ik met een +500 batterij en daar haal ik vlot 100 km mee.”

Trends
Cube heeft zowel voor dames en heren een volwaardig aanbod. Er zijn modellen met een lage instap, met een buis voor heren en een ‘trapeze’ versie met twee schuine buizen. “De ervaring leert dat oudere heren ook graag voor een lage instap kiezen. Het is immers gebruiksvriendelijker.” Nog een trend is dat longtails fel in opmars zijn, ter vervanging van de bakfiets. “Op een longtail kan je heel veel attributen monteren. Cube heeft een veilig en gemakkelijk systeem om kinderzitjes vast te klikken.” De e-koersfiets breekt niet echt door, het blijft een kleine niche. “De snelheid is immers beperkt tot 25km per uur, dan valt de ondersteuning weg. Als je met een groep wielertoeristen fietst, ligt de snelheid gemakkelijk hoger en kan je niet meer mee. We zijn er van afgestapt. Wel lanceren we in april een gravelbike, als alternatief voor mountainbikes. Voor gravelbikes gaat het om onverharde wegens, maar je kan er ook mee op de baan rijden. Daar is de vraag groot.”

Unieke winkels
Cube heeft in België vier winkels waar alleen Cube wordt verkocht: in Harelbeke, in Lierde en twee in Wallonië. “Het voordeel is dat klanten snel geholpen worden. Cube heeft een voorraad met voorrang voor de eigen dealers, weliswaar met een tijdslimiet. De winkels worden uniform aangekleed, de dealers krijgen heel veel informatie. Dat garandeert een vlotte service. We zijn vol vertrouwen, want de verkoop loopt heel goed.”

www.cube.eu